تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۸۴۰۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده دشت‌آزادگان:
مردم منطقه شاهدند كه حق​آبه هورالعظیم تامين نمي​شود
نماینده دشت‌آزادگان گفت: تالاب هورالعظيم يكي از ارزشمندترين ثروت​های كشور به حساب مي​آيد كه به دليل سياست​هاي غيرمنطقي تعدادي از دستگاه​هاي دولتي اين ثروت با ارزش، رو به نابودي است.

ناصر صالحي​نسب اظهار كرد: از سه شاخه آب تاميني تالاب، دو شاخه آن خشك شده است و يك شاخه در حدود 2 تا 3 متر آب تامين مي​كند.

وی با اشاره به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با تامين بودن حق​آبه این تالاب عنوان كرد: مردم هويزه و دشت​آزادگان شاهد هستند كه حق​آبه تالاب هورالعظیم تامين نمي​شود و عدم تامين حق​آبه به تخريب گسترده اين تالاب منجر شده است.

صالحي​نسب افزود: كشاورزان منطقه با هزينه شخصي، یک كانال برگشتي ايجاد كرده‌اند كه 6 متر مكعب آب را از تالاب خارج و به زراعت​ها و كشتگاه​ها منتقل مي​كند که در نتيجه آن، تالاب تخليه و خشك مي​شود.

نماينده دشت‌آزادگان عنوان كرد: مساحت تالاب هويزه در خاك ايران 150 هزار هكتار است كه در حال حاضر به 28 هزار هكتار كاهش پيدا كرده است.

صالحي​نسب با اشاره به وضعيت نابسامان اقتصادي و اجتماعي مردم ساکن در منطقه تالاب هورالعظیم، گفت: با خشك شدن تالاب، صدها حرفه كاري در زمينه گاوميش‌داری، صيد ماهي، شكار پرنده و حصيربافي از بين رفته و اين خسارت اقتصادي و اجتماعي، زندگي مردم اين منطقه را دچار مشکل كرده است.

وي با بيان اين‌كه بخش زیادی از منبع و منشاء ريزگردها خارجي است، افزود: كانون​هايي نیز در استان خوزستان موجود است. اگر به دليل وزش باد از سمت جنوب شرقي، ريزگرد ايجاد شود، منشاء داخلي كانون اين ريزگرد در حدفاصل ماهشهر و هنديجان است. دو كانون داخلي ديگر عبارت از حد فاصل هويزه و مرز ایران و عراق در محدوده تالاب و حواشي آن و همچنین در حد فاصل فكه و چذابه است که اين ريزگردها بيشتر به صورت طوفان​هاي ماسه​اي نمايان مي​شوند.

نماینده دشت‌آزادگان گفت: از ديگر عوامل خشك كردن تالاب فعاليت شركت​هاي نفتي در منطقه هور است. با خشك شدن هور خاك تالاب بسيار سبك مي​شود و به مجرد وزش نسيم از زمين فاصله مي​گيرد و در جهت باد حركت مي​كند و ريزگردها را ايجاد مي​كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار