تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۸۴۱۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :
۲۵ درصد مردم بیش از حد مجاز سموم غذایی دریافت می‌کنند
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 25 درصد مردم بیش از حد لازم و مجاز از مواد شیمیایی موجود در موادغذایی دریافت می‌کنند و بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی میزان مصرف سموم و کود در محصولات کشاورزی کشور حداقل 2.5 برابر میزان طبیعی است.

سیدحسین داودی گفت: آلودگی غذا به روش مستقیم در تولید و آماده‌سازی غذا رخ می‌دهد مثل غلات و حبوبات که به خودی خود مستعد رشد قارچ و آلودگی هستند.

این متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: آلودگی غذا به روش غیرمستقیم نیز زمانی رخ می‌دهد که به حیوانات غذای آلوده یا دارویی داده شود که باعث آلودگی شیر، تخم‌مرغ، گوشت و... شود.

داودی گفت: یکی از مهمترین انواع این آلودگی‌ها سم آفلاتوکسین است که در زمان ذخیره‌سازی غلات ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نوع این سم B1 است که باعث ایجاد سرطان کبد در منطقه آسیا و آفریقا شده است.

این متخصص تغذیه در امور سرطان ادامه داد: آلودگی غذا با مواد شیمیایی صنعتی هم می‌تواند سرطان‌زا باشد چرا که برخی از این مواد مانند حشره‌کش‌ها به دلیل مقاومت در برابر تخریب و حل شدن در چربی می‌توانند روی مواد غذایی باقی بمانند. این مواد شیمیایی باعث ایجاد سرطان‌های پانکراس، کبد، سینه، لنفوم و سرطان خون می‌شوند.

وی افزود: با این وجود 25 درصد مردم بیش از حد لازم از مواد شیمیایی در موادغذایی استفاده می‌کنند و براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی میزان مصرف سموم و کود کشاورزی حداقل 2.5 برابر میزان طبیعی است.

داوودی گفت: البته تخمین اینکه چند درصد از سرطان‌ها به دلیل آلودگی مواد غذایی باشد جز در برخی عوامل مانند سم آفلاتوکسین، در سایر موارد مشکل است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار