تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۸۴۱۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان تاکید کرد:
لزوم سرمایه‌گذاری جدی دولت در شرکت پتروشیمی آبادان
مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان بر لزوم سرمایه‌گذاری جدی دولت در این شرکت تاکید کرد و گفت: پی.وی.سی پتروشیمی آبادان برند ایران است.

علیرضا صدیقی‌زاده امروز اظهار کرد: خواست ما بر این است که دولت زیرساخت لازم را همچون سایر نقاط برای فعالیت اقتصادی پتروشیمی آبادان نیز فراهم کند تا ما بتوانیم ضمن توسعه مجموعه خود به توسعه منطقه نیز کمک کنیم.

وی از ایجاد کارخانه‌های جدید و تقویت شرکت‌های پایین دستی به لحاظ تامین مواد اولیه مورد نیاز به عنوان برخی اقدامات قابل ارائه از سوی پتروشیمی آبادان در بحث کمک به توسعه منطقه خواند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان افزود: پتروشیمی آبادان پیرمرد 50 ساله‌ای‌ست که در عالم صنعت همچون یک فرد 90 ساله محسوب می‌شود که خرج دوا و دکترش بالا است.

صدیقی‌زاده اضافه کرد: در دنیای رقابت کنونی، چهار تولید کننده پی.وی.سی در کشور، بندر امام با عمر حدود 15 سال، اروند با عمر پنج ساله، غدیر با عمر پنج ساله و پتروشیمی آبادان با عمر 50 ساله وجود دارد که همه آنها باید با همدیگر بدوند تا به مقصد برسند.

وی تصریح کرد: برای این کار به طور طبیعی به چابکی بالایی نیاز است و برای این مسئله نیاز به سرمایه گذاری بالایی وجود دارد.

صدیقی‌زاده ادامه داد: توان ما در آن است که تولیدمان را ادامه دهیم، اما در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم دولت باید ورود پیدا کند و شبیه آنچه که برای سایر پتروشیمی‌ها انجام داد برای پتروشیمی آبادان نیز انجام دهد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان یادآور شد: ما به عنوان کارشناس امر می‌توانیم برای موضوعات راه حل ارائه کنیم اما واقعیت امر آن است که در این خصوص اجماع نظر تمام تصمیم گیرندگان شهر لازم است، آنچه که خواست عمومی در آن دخیل باشد به طور قطع انجام می‌شود.

صدیقی‌زاده گفت: خواست دولت جمهوری اسلامی تامین آرامش و آسایش برای مردم است و به طور قطع مسئولان شهری نیز برای مردم و شهر آبادان دلسوزی دارند، ما طرح‌ها را بر روی میز آنها قرار دهیم آنها نیز تصمیمات عملیاتی و اجرایی بگیرند.

وی افزود: هر چند که چارت سازمانی پتروشیمی آبادان 700 نفر است اما در زمان حاضر یک‌هزار و 470 نیروی کار به طور مستقیم در پتروشیمی آبادان مشغول فعالیت هستند (غیرمستقیم تا 6 هزار نفر) و این بدان معناست که این شرکت 770 نفر نیروی مازاد دارد.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه نیروهای مازاد باری بر دوش شرکت اپیکو هستند، که امکان اخراجشان نیز با توجه به شرایط فعلی ناممکن است، اظهار کرد: برای اشتغال این افراد سعی کرده‌ایم تا تمام پروژه‌های قابل اجرا در این پتروشیمی را به جای سپردن به پیمانکار، به دست همین نیروها به انجام برسانیم، اما به هر حال این مازاد نیرو مانع از چابکی سازمان می‌شود.

*اقدامات در جهت رعایت مسائل زیست محیطی و استانداردها

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده توسط این شرکت در جهت رعایت مسائل زیست محیطی و استانداردها، گفت: از آنجایی که پتروشیمی در دل شهر قرار دارد لذا از سال 1380 تاکنون در زمینه ایجاد زیرساخت‌های زیست محیطی با هدف جلوگیری از آلوده بودن پساب و عدم ایجاد آلایندگی در هوا و خاک توجه ویژه‌ای شده و سرمایه گذاری‌های انجام شده نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است.

وی افزود: اکنون تمام پساب‌ها و استانک‌های بخار، استانک‌های مشعل‌ها و کوره‌ها تحت نظارت محیط زیست شهرستان است، این اداره آزمایشگاه‌های معتمدی دارد که به طور مرتب کار پایش و کنترل بخش‌های مختلف این شرکت را به انجام می‌رسانند.

صدیقی‌زاده عنوان کرد: خوشبختانه به‌ جز چند مورد خاص در سایر موارد وضعیت پتروشیمی آبادان بحران آمیز و یا مشکل آفرین نبوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به بحث ایجاد فضای سبز داشته‌ایم، تصریح کرد: در دو مقطع، اقدام به کاشت درخت یک بار به تعداد کارکنان و بار دوم به عدد خانواده آنها (در مجموع 7 هزار نهال) کرده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دو پروژه بزرگ را از سال گذشته در پتروشیمی آبادان کلید زده‌ایم، یادآور شد: پروژه «زیرو پساب»، که با انجام آن تمام آبی را که به صورت پساب به رودخانه می‌رود طی فرایندی در پنج فاز، بازیافت و به چرخه تولید برمی‌گردد و یا آنکه به مصارف غیرصنعتی همچون فضای سبز (آبیاری درختان) می‌رسد.

صدیقی‌زاده گفت: در زمان حاضر فاز نخست این طرح اجرا شده و کار آبیاری تمام درختان و فضای سبز موجود با آبی که از این روش تامین می‌شود، انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان با اشاره به اجرا و اتمام یک پروژه دیگر در ماه گذشته افزود: در این پروژه 25 درصد از آب مصرفی در بخش صنعتی بازیافت می‌شود و به طور مجدد به چرخه تولید باز می‌شود.

صدیقی‌زاده اضافه کرد: سه فاز دیگر نیز در حال اجرا داریم که با انجام آنها تا پایان نیمه اول سال 94، دیگر پسابی به سمت رودخانه نداشته و تماما به مصارف داخلی شرکت می‌رسد.

وی با تاکید بر لزوم خاموش کردن مشعل‌ها (فلرها) و استفاده از گازهای آن در چرخه تولید، تصریح کرد: برای این منظور پروژه‌ای را تعریف کرده‌ایم که با مشارکت دانشکده صنعت نفت آبادان در حال پیشبرد آن هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان گفت: اکنون این طرح در مرحله مهندسی تفضیلی است که با اجرای آن گازهای متصاعد شده از این مشعل‌ها به‌جای انتشار در هوا به مصرف درونی مجتمع می‌رسد.

به گفته صدیقی‌زاده، با بهره برداری از این پروژه (خاموشی مشعل‌ها یکی پس از دیگری) تا پایان سال 94 تمام گاز متصاعد شونده بازیابی خواهد شد.

وی یادآور شد: خاموش شدن این دو مشعل (فلر) به طور سالانه 9 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می‌کند زیرا سبب کم شدن مصرف گاز می‌شود.

*کاهش قیمت تمام شده محصولات، مهم‌ترین استراتژی سال 94

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در زمان حاضر ما به عنوان یک تولید کننده، در زمینه قیمت مواد اولیه، خوراک، گاز، حقوق کارکنان تصمیم گیرنده نیستیم و فروش نیز تابع بازار است، گفت: آنچه در حیطه اختیارات ما قرار دارد، کاهش قیمت تمام شده محصولات است، که به عنوان مهمترین استراتژی در سال 94 دنبال می‌کنیم.

صدیقی‌زاده افزود: سعی داریم تا از طریق انجام یکسری اقدامات مدیریتی قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهیم.

*برنامه‌های محقق شده در سال 93

وی با بیان اینکه اقدامات بزرگی در بخش قیمت تمام شده، در سال جاری انجام گرفت، اظهار کرد:  زمانی بیش از 80 درصد از قطعات یدکی مورد نیاز شرکت پتروشیمی آبادان را با خروج ارز از خارج وارد می‌کردیم، اما پس از تشکیل  کمیته خودکفایی، به طور تقریبی دیگر نیازی به ورود هیچ قطعه‌ای از خارج کشور نداشتیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان تصریح کرد: تمام قطعات در داخل کشور و حتی منطقه تهیه می‌شود به‌جز در یک سری از مواد شیمیایی و کاتالیستی که هنوز نتوانستیم در ایران برایشان منبع پیدا کنیم، برای مابقی مایحتاج شرکت نیازی به صرف ارز نداریم و تماما از منابع داخلی تامین می‌شوند.

صدیقی‌زاده با اشاره به سپردن برخی پروژه‌ها به دست نیروهای مازاد به جای گرفتن پیمانکار یادآور شد:  امسال، بیش از 20 میلیارد تومان پروژه در قالب بازسازی و نوسازی در درون مجتمع و به دست همین نیروهای مازاد (با تجربه بالا و متخصص) انجام شد.

وی با بیان اینکه نیروهای متخصصی که در پتروشیمی آبادان وجود دارد به اندازه قدمت آن است، ادامه داد: در مقایسه با سایر پتروشیمی‌ها، تعداد نیروی متخصصی که در اختیار داریم به گونه‌ای‌ست که ما تاکنون هیچ کاری را به بخشی واگذار نکرده‌ایم که بگوییم دانش آن کار در اینجا وجود نداشته است، هر چند که برخی از کارکنان پتروشیمی از نظر آکادمیک سواد بالایی ندارند اما دانش و تجربه کاری‌شان همچون یک تحصیل کرده عالی و البته با کیفیت بالا است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان با اشاره به تلاش در جهت باقی نگه داشتن کیفیت محصولات در سطح بالا گفت: همانطور که می‌دانید در ایران پی.وی.سی پتروشیمی آبادان برند و نخستین بوده است، بسیاری از مصرف کننده‌ها هنوز تعصب دارند که از پتروشیمی آبادان محصولات مورد نیازشان را تهیه کنند.

صدیقی‌زاده در پایان افزود: ما نیز برای حفظ این موقعیت، برند و بازارهایمان تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم، تا کیفیت فدای کمیت نشود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار