تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۸۴۱۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محور اندیمشک - خرم آباد؛ پایان کابوس پنجاه ساله تردد در محور‌های خوزستان و لرستان
محور ارتباطی اندیمشک- خرم آباد کابوس پنجاه ساله تردد محور مواصلاتی خوزستان و لرستان را پایان داد تا علاوه بر کاهش مسافت تردد سبب صرفه جویی گسترده زمانی و کاهش مصرف سوخت و سهولت دسترسی جاده‌ای خوزستان با مرکز کشور شود
محور ارتباطی اندیمشک- خرم آباد کابوس پنجاه ساله تردد محور مواصلاتی خوزستان و لرستان را پایان داد تا علاوه بر کاهش مسافت تردد سبب صرفه جویی گسترده زمانی و کاهش مصرف سوخت و سهولت دسترسی جاده‌ای خوزستان با مرکز کشور شود.

اما علی‌رغم این فواید عدم پیش بینی امنیت جاده در ریزش‌ گاه‌ و بی‌گاه آوار طبیعی، ریزش کوه‌های مسیر و مسدودیت جاده و هزینه‌های بالای عوارض مسیر خرم آباد-پل زال- اندیمشک نتوانسته پاسخگوی نیازهای عمومی تردد کنندگان از مسیر مواصلاتی را فراهم کند.

پایان کار جاده مرگ

در دی‌ماه سال 1384 ساخت قطعه نخست محور خرم آباد - پل زال- اندیمشک با اعتباری نزدیک به 7 هزار و 500 میلیارد ریال آغاز شد امری که توانست جاده مرگ کشور را به یک بستر و زیر ساخت بی‌نظیر ارتباطی در کشور تبدیل کند.

سرانجام قطعه 104 کیلومتری پل خرم آباد - پل زال در یازدهم آبان ماه سال 1389 با حضور رئیس جمهور وقت در مدت زمانی کمتر از 5 سال افتتاح شد.

حفر تونل‌های گسترده در مسیر سخت کوهستانی این محور حد فاصل ارتباط استان‌های خوزستان را دو ساعت کوتاه و با حذف 65 کیلومتر از این محور، سالیانه بیش از 400 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی مصرف سوخت برای کشور به ارمغان آورد.تا با اجرای این طرح عظیم ملی کشور را با افزایش ظرفیت تجارت بین اللملی و سهولت نقل و انتقال کالا پیش رو کند و پایان‌بخش آرزوی پنجاه ساله مردم خوزستان و لرستان باشد.

ساخت قطعه پل زال - اندیمشک

با افتتاح قطعه نخست این محور مواصلاتی مراحل اجرایی قطعه دوم با 50 کیلومتر در قسمت پل زال – اندیمشک با مشارکت بخش خصوصی و با اعتبار نزدیک به 400 میلیارد تومان اغاز و در اسفند ماه سال گذشته زود‌تر از موعد پیش بینی شده با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برادری رسید تا کرویدل شمال جنوب قدمی بزرگ در مسیر تکمیل بردارد.

فرمانده انتظامی مسیر اندیمشک خرم آباد در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: بیش از 90 درصد از تردد محور لرستان خوزستان از پل زال - اندیمشک انجام می‌شود.

وی گفت: علی رغم تردد گسترده ناوگان حمل نقل و عمومی و وسایل نقلیه شخصی و کاروان‌های راهیان نور، سوانح جاده‌ای در این مسیر بیش از هشتاد درصد کاهش داشته است.

ضرورت ایجاد پایگاه امدادی

علی قلاوند در این باره گفت: مدت‌ها است که نامه نگاری‌های گسترده‌ای در ارتباط با ساخت یک پایگاه امدادی در مسیر پل زال- اندیمشک انجام شده ولی متاسفانه هنوز پیگیری‌های ما در این مسیر اثر بخش نبوده است.

رئیس هلال احمر اندیمشک گفت: جاده قدیم این مسیر ارتباطی دارای پایگاه امدادی است ولی با توجه به حجم گسترده تردد از مسیر قدیم امکان حذف و انتقال این پایگاه به مسیر جدید نیست و ساخت یک پایگاه جدید در این مسیر ضروری است.

مشکلات آزادراه

غلام‌حسین شرافت‌زاده در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: نبود نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب در آزاد راه پل زال - اندیمشک، سبب تردد از جاده قدیم اندیمشک خرم آباد شده است.

بخشدار مرکزی الوار گرمسیری اندیمشک افزود: بخشی از این آزاد راه که از بخش الوار گرمسیری عبور می‌کند زیر پوشش شبکه مخابراتی تلفن همراه قرار نداشته و این مشکل سبب شده امداد رسانی به مصدومان سوانح رانندگی با تاخیر انجام شود و برخی اوقات مشکلات گسترده‌ای برای عموم مردم با توجه به نیازهای منطقه ایجاد کرده است.

حال باید دید با توجه به پیش بینی تردد بیش از سه میلیون سفر از این محور پرتردد، برخورد مسئولان و مجریان این طرح با مشکلات موجود چگونه است.

با رفع کاستی‌های مطرح شده و پیش بینی مراکز اقامتی در بخش‌های مختلف این محور در دو مسیر رفت و برگشت و ایجاد اصلاحات جزئی در مسیر اجرایی این طرح بی‌نظیر ارتباطی لبخند رضایت مطلوب‌تر بر صورت مردم نقش می‌زند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار