تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۸۴۲۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیر
مردم خوزستان سالهاست عادت کرده اند آغاز فصل بهار را با حضور انبوه اتوبوس های کاروان راهیان نور که برای زیارت مناطق عملیاتی به این استان سفر می کنند جشن بگیرند.

برگزاری اردوی راهیان نورعمری بیش از یک دهه دارد، اولین بار در نیمه دوم دهه ۷۰ بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، جمعی از دانشجویان خود را در قالب اردوهایی در ایام عید نوروز به جبهه های جنوب و غرب عازم کرد تا بتوانند از نزدیک جبهه های جنگ حق علیه باطل را ببینند، این اردوها که با حضور رزمندگان، فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس برگزار می شد در اوایل دهه ۸۰ بین دانشگاههای دیگر نیز گسترش یافت.

از اوایل دهه هشتاد، اردوهای دانشجویی به جبهه های جنوب ساماندهی و تشکیلاتی از سوی بسیج دانشگاه ها ایجاد شد تا دانشجویان بیشتری بتوانند در این سفرها شرکت کنند. پس از مدتی تمام این اردوها با عنوان اردوهای «راهیان نور» تجمیع شد، پس از دانشجویان نیز به ترتیب بسیج مساجد، بسیج ادارات و دانش آموزی و خانواده ها عازم این سفر معنوی شدند.

بنابراین در سالهای گذشته میلیون ها دانشجو، دانش آموز، کارمندان ادارات در مقاطع مختلف تحصیلی از مناطق جنگی در جنوب و غرب کشور بازدید کرده اند و این اردوها همچنان ادامه دارد.

امسال نیز حرکت کاروانهای راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی هشت سال جنگ تحمیلی قرار است به صورت سازماندهی شده و پرشورتر از سالهای گذشته آغاز شود که اوج حضور کاروانهای راهیان نور به همراه تعدادی از میهمانان نوروزی و مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در مراسم سال تحویل در شلمچه خواهد بود.

کانون حضور کاروانهای راهیان نور در روزهای ابتدایی سال، شهرهای آبادان و خرمشهر هستند زیرا این دو شهر به علت حضور مستقیم در هشت سال جنگ تحمیلی و تحمل بیشترین خسارتهای ناشی از جنگ تحمیلی، پرتعدادترین جاذبه های گردشگری جنگی را در خود جای داده اند و مقصد همه کاروانهای راهیان نور به شمار می روند.

جلوه دیگری که با حضور کاروانهای راهیان نور در شهرهای آبادان و خرمشهر شاهد آن هستیم هنگام نماز است که کنار هر مسجد چندین و چند اتوبوس حامل کاروانهای راهیان نور توقف می کنند و اعضای آن برای خواندن نماز جماعت وارد مسجد می شوند به طوریکه همه نمازهای پنجگانه روزانه به جماعت و با شکوه خاصی اقامه می شود و این حالت را در کمتر زمانی از سال می توان مشاهده کرد.

مسجد جامع نماد مقاومت

بازارهای سنتی و روزانه شهرهای آبادان و خرمشهر در مدتی که نقاط مختلف کشور در اوائل سال شاهد تعطیلی محض خواهند بود رنگ تعطیلی به خود نخواهند دید و شلوغ تر از همیشه تا پاسی از شب پذیرای کاروانهای راهیان نور و میهمانان نوروزی برای تهیه مایحتاج سفر و سوغات هستند.

اما در کنار حضور میهمانان نوروزی به خصوص کاروانهای راهیان نور، مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و پایداری ایران در جنگ تحمیلی، صحنه های وصف ناپذیری را خلق کرده و در هیچیک از ساعات شبانه روز نمی توان این مسجد را خالی از مراجعه کننده و توقف خودروهای حامل میهمانان نوروزی دید.
 
اما مراسمی که در چند سال اخیر در یادمانهای عملیاتی دفاع مقدس در ایام نوروز باب شده برگزاری هفت سین جبهه ها همزمان با آغاز سال نو است. در این مراسم به یاد نوروز جبهه ها در سفره هفت سین دفاع مقدس که بر روی چفیه گسترده می شوند سیم چین، سربند، سر سینه های مزین به تصاویر بارگاه ائمه و حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، سرنیزه، سلاح، سیم خاردار و سنبه تفنگ در کنار سینهای سنتی نوروز قرار خواهد گرفت.

راویان دفاع مقدس مستقر شدند

همچنین معاون راویان ستاد مرکزی راهیان نور کشور از استقرار راویان دفاع مقدس در کلیه یادمان‌های شهدا در استان خوزستان خبر داد.

طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیرطنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیر

سرهنگ پاسدار منصور عیوضی با اشاره به اقدامات معاونت راویان ستاد مرکزی راهیان نور کشور اظهار کرد: هم اکنون راویان در همه یادمانهای شهدا مستقر شده اند و برای زائران سرزمین نور روایتگری می‌کنند.

وی با بیان اینکه راویان در همه یادمان های شهدا در استان خوزستان و بخشی از ایلام مستقر هستند، بیان کرد: راویان دفاع مقدس متشکل از پیشکسوتان، فرماندهان، جانبازان و ایثارگران نیروهای مسلح، وزارت جهادکشاورزی و موسسه سیره شهدا با رمز مقدس محمدرسول الله (ص) در یادمانهای شهدا حضور یافتند و ایثارگری رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را بیان می کنند.

معاون راویان ستاد مرکزی راهیان نور کشور در ادامه به معرفی یادمان شهدایی که راویان در آنها استقرار دارند پرداخت و گفت: یادمانهای والفجر ۸ در اروند، شلمچه، طلائیه، شرهانی و فتح المبین در شوش دانیال از جمله آنها هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در یادمان هور که محل شهادت سردار سرلشکر شهید حاج علی هاشمی، فرمانده قرارگاه سری نصرت و سپاه ششم امام صادق (ع) و دیگر فرماندهان این قرارگاه است نیز راویان دفاع مقدس حضور دارند و خاطرات دوران طلایی دفاع مقدس را بیان می کنند.

عیوضی در ادامه عنوان کرد: راویان دفاع مقدس در یادمانهای شهدا در چزابه، فکه محل شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی و همرزمان شهیدش مستقر هستند و به روایتگری ایثارگری شهدا می پردازند.

وی، یادمان دهلاویه در سوسنگرد را یکی دیگر محل های استقرار راویان دفاع‌مقدس معرفی کرد و افزود: این مکان محل شهادت سردار رشید اسلام شهید دکتر مصطفی چمران، فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ است.

معاون راویان ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: همچنین در یادمان شهدای هویزه که محل شهادت سردار سرلشکر شهید سید محمدحسین علم‌الهدی، فرمانده سپاه هویزه و یاران شهیدش در عملیات نصر است نیز راویان حضور دارند.

طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیر

عیوضی یادآور شد: در یادمان شهدا در کانال کمیل، یادمان شهدای شرق کارون محل دفن ۹ شهید گمنام دفاع مقدس و یادمان ذوالفقاریه نیز راویان روایت‌گری می کنند.

راهیان نور با طعم اقتصاد مقاومتی

قائم مقام قرارگاه شهید باقری گفت: قرارگاه شهید باقری بسته هایی را با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه و تولید کرده است و جزوات را با عنوان «راهیان نور با طعم اقتصاد مقاومتی» تولید کرده است.

بار، صادق احمدی در خصوص توزیع بسته‌های فرهنگی در اردوی راهیان نور اظهار کرده: با توجه به تاکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه دولت به این مسئله، طی جلسه ستاد راهیان نور کشور قرار شد راهیان نور امسال با شعار «اقتصاد مقاومتی» برگزار شود.

وی افزود: قرارگاه شهید باقری بسته هایی را با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه و تولید کرده است و جزوات را با عنوان «راهیان نور با طعم اقتصاد مقاومتی» تولید کرده است.

قائم مقام قرارگاه شهید باقری تصریح کرد: در جزوات راهیان نور امسال به بحث نمایشگاه های پیشنهادی برای زائران و همچنین برای راهیان نور دانشگاه ها به منظور کمتر شدن هزینه تهیه این محصولات پیشنها‌داتی صورت گرفته است.

طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیر

احمدی بیان کرد: به همه مسئولان فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه ها اطلاع دادیم که اگر قصد اعزام دانشجویان را به راهیان نور دارند می توانند با هماهنگی قرارگاه شهید باقری محصولات اقتصاد مقاومتی از جمله فیلمهای تولید شده در این زمینه در جشنواره عمار را در قالب بسته های فرهنگی به آنها ارسال کنیم.

افزایش ۱۰ درصدی حضور کاروان های راهیان نور

معاوون طرح و برنامه ریزی ستاد مرکزی راهیان نور نیز از افزایش ۱۰ درصدی اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی در این دوره نسبت به دوره قبل خبرداد.

سرهنگ غلامحسین رنجکش اظهار کرد: پیش بینی می شود در این دوره از اعزام راهیان نور که تا تعطیلات نوروز ادامه دارد، بیش از پنج میلیون نفر در قالب کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام شوند.

وی آمار حضور کاروان های راهیان نور سال گذشته را چهار میلیون و ۳۰۰ هزار زائر برشمرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هزار تخت در مراکز اسکان وجود دارد که توان اسکان حدود ۳۵ میلیون زائر را در یادمان های استان خوزستان دارد.

طنین آهنگ بهار با قدم های راهیان نور/ هفت سین جبهه ها یادش بخیر

رنجکش، همچنین از آمادگی ۱۷ یادمان در استان خوزستان برای میزبانی زائران در نوروز سال ۹۴ خبر داد و گفت: ۱۲ کمیته در حوزه های مختلف امنیتی، خدماتی، فرهنگی و سایر خدمات فعالیت دارند.

معاون طرح و برنامه ریزی ستاد مرکزی راهیان نور کشور تصریح کرد: کمیته بهداشت و درمان به ریاست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور نیز فعالیت خود را آغاز کرد و در واقع نقشه راه راهیان نور کشور در این کمیته طراحی شده و مجموعه فوریت های پزشکی، هلال احمر، پلیس راهور و همه سازمان های امدادی در این کمیته فعال شدند.

وی، از راه اندازی مرکز امداد یاور در استان خوزستان خبر داد و گفت: این مرکز علاوه بر حوزه درمانی در تمامی حوزه های خدماتی با شماره گیری تلفن ۳۱۳۰ آماده ارائه خدمات به زائران و میهمانان نوروزی است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار