تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۸۴۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح بازیافت گاز فلر پتروشیمی آبادان تا پایان بهار 94 تکمیل می‌شود
مدیرعامل پتروشیمی آبادان گفت: طرح بازیافت گاز فلر این مجتمع پتروشیمی تا پایان بهار 94 تکمیل می شود.

عملیات ساختمانی مجتمع پتروشیمی آبادان، سال 1346 از سوی شرکت آمریکایی آغاز شد و سال 1348 نیز این شرکت،به بهره برداری رسید.

ظرفیت اولیه این شرکت، تولید 20 هزار تن پی وی سی، 1 هزار تن دودسیل بنزن و 24 هزار تن سود سوز آور در سال بود.

طرح افزایش تولید این شرکت نیز، سال 1354 به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60 هزار تن در سال اجرایی شد، ولی مجتمع پتروشیمی آبادان طی سالهای 1359 تا 1367دبه دلیل جنگ ایران و عراق ویران شد که پس از پایان جنگ تحمیلی از سوی متخصصان داخلی بازسازی شد.

تولید پی وی سی این شرکت در سال 1384 به حدود 60 هزار تن افزایش یافت و رسیدن به تولید سالانه 110 هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه این مجتمع است.

مجتمع پتروشیمی آبادان سه محصول عمده تولید می کند که شامل PVC در گریدهای مختلف با ظرفیت ١١٠ هزار تن در سال، کاستیک سودا با ظرفیت ٣٠ هزار تن در سال و DDB با ظرفیت ١٥ هزار تن در سال است.

ظرفیت تولید پتروشیمی آبادان 110 هزار تن است اما اکنون توان تولید 70 هزار تن را داریم، و این یعنی آنکه 40 هزار تن ظرفیت خالی داریم، که آن نیز به دلیل کمبود خوراک است.

علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل این شرکت در خصوص طرح های در دست اجرا در این مجتمع با حفاظت از محیط زیست، گفت: طرح استفاده از گازهای خروجی از پتروشیمی با همکاری یک شرکت خصوصی و دانشگاه صنعت نفت آبادان در دست اجراست.

وی ادامه داد: این طرح هم اکنون در مرحله مهندسی تفضیلی است که با اجرای کامل آن، دو مشعل این مجتمع خاموش شده و گازهای خروجی نیز برای افزایش بهره وری و تولید استفاده می شود.

صدیقی زاده تاکید کرد: اجرای این طرح، سالانه حدود 90 میلیارد ریال برای این شرکت ارزش افزوده ایجاد کرده و مصرف گاز را کاهش می دهد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان همچنین با بیان دیگر اقدامات این مجتمع در توسعه فضای سبز و حفاظت از محیط زیست، افزود: سال جاری حدود هفت هزار اصله نهال در این مجتمع کاشته شده است که تاثیر فراوانی بر حفاظت از محیط زیست دارد.

وی بازیافت پساب خروجی از کارخانه و استفاده مجدد از این پساب در چرخه تولید را از دیگر اقدامات این شرکت در حفظ محیط زیست عنوان کرد و افزود: در این طرح که در پنج فاز تعریف شده است، پساب خروجی در بخش غیر صنعتی نظیر آبیاری فضای سبز مصرف می شود.

صدیقی زاده گفت: دو فاز این طرح اجرایی شده است و پیش بینی می شود، سه فاز باقیمانده نیز تا نیمه نخست سال 94 تکمیل شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار