تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۸۴۴۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان دزفول یک‌هزار میلیارد ریال به بانک ها بدهکارند
مدیر جهاد کشاورزی دزفول میزان بدهی کشاورزان این شهرستان به بانک های عامل را افزون بر یک‌هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

احمد زارعی دوشنبه در نشست کارگروه کشاورزی ، آب و منابع طبیعی دزفول افزود: این مبلغ در قالب تسهیلات از سوی هفت بانک به کشاورزان پرداخت شده ،اما کشاورزان به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از خشکسالی و پدیده ریزگردها قادر به پرداخت بدهی خود به بانک ها نیستند.

وی افزود: با احتساب جریمه دیر کرد و کارمزد تمدید وام ، رقم بدهی کشاورزان دزفول به بانک های عامل بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه بانک های عامل برای وصول طلب خود وارد عمل شده و کشاورزان را تحت فشار قرار داده اند افزود: با توجه به خسارت وارده به بخش کشاورزی دزفول به دلیل خشکسالی و پدیده ریزگردها ، تمدید مهلت بازپرداخت اقساط وام کشاورزان از سوی بانک ها ضروری است.

زارعی گفت: از مدیریت بحران استان خوزستان انتظار می رود ترتیبی اتخاذ نماید تا بانک های عامل نسبت به استمهال وام پرداختی به کشاورزان اقدام کند.

معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ناحیه شمال خوزستان نیز گفت: کشاورزان منطقه دزفول بابت عقد قرارداد آب افزون بر 55 میلیارد ریال به این شرکت بدهکار هستند.

ناصر بهمنش فر ، افزود: علاوه بر این بدهی ،کشاورزان برای عقد قرار آب برای کشت های جدید نیز با مشکل مواجه اند.

دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول نیز در این نشست ، وضعیت کشاورزی خوزستانی به دلیل خشکسالی بحرانی توصیف کرد و گفت: باید با نگاه ویژه نسبت به حل مشکلات کشاورزان خوزستان اقدام شود.

سید مرتضی پورموسوی افزود: کشاورزان دزفول علاوه بر بدهی سنگین خود به بانک ها،رقم قابل توجهی نیز به واحدهای عرضه نهاده های کشاورزی بابت خرید کود و سم بدهکار می باشند.

وی با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان ذرتکار از سوی سازمان تعاون روستایی بیان داشت: پرداخت نشدن طلب کشاورزان ذرتکار در حالی است که بسیاری از کشاورزان ورشکست شده اند.

دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول همچنین از اخذ عوارض غیر قانونی از کشاورزان در اندیمشک انتقاد کرد و افزود: دریافت عوارض مجدد از کامیون های حامل تره بار در اندیمشک در حالی است که عوارض تره بار یکبار در فاصله چند کیلومتری در دزفول پرداخت شده است.

پورموسوی افزود: انجمن صنفی کشاورزی دزفول برای جلوگیری از دریافت غیر قانونی عوارض تره بار در اندیمشک به دستگاه قضایی شکایت کرده و منتظر صدور حکم قضایی است.

وی همچنین به مشکل صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: با این مشکلات ، کشاورزان خوزستانی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

کمبود بارندگی و پدیده ریزگردها در سال زراعی جاری بخش کشاورزی استان خوزستان را با مشکل جدی مواجه کرده به طوریکه هزاران هکتار مزارع دیم این استان خشک شده و یا در حال نابودی است.

سالانه حدود دو میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی از سطح حدود 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان دزفول برداشت می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار