تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۸۴۵۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یادمان‌های شهدای خوزستان مهیای خدمات‌رسانی به زائران راهیان نور
یادمان‌های شهدای استان خوزستان امسال آماده‌تر از سال‌های گذشته آماده خدمات‌رسانی به زائران راهیان نور است.

خوزستان مهد تمدن ایران، و دروازه ورود تشیع به این سرزمین است که منطقه‌ای زرخیز و منبع مهم و حیاتی انرژی کشور به شمار می‌رود.

تاریخ این گونه خواست که سرزمین فقیهان و عالمان نامدار، در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس نیز جایگاهی بس ویژه و والا داشته باشد.

بیش از 34 سال است که از آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله و دوران دفاع مقدس می‌گذرد، ایران هنوز در حال استشمام بوی خوش انقلاب بود که قلب تپنده خود را در معرض هجوم ناگهانی دشمن بعثی یافت.

امروز اما با گذشت این همه سال...

یادمان‌های شهدای استان خوزستان امسال آماده‌تر از سال‌های گذشته آماده خدمات‌رسانی به زائران راهیان نور است.

*جنگ بر کشور ما تحمیل شده بود...

جانباز اهل شهر شوش که هشت سال تمام در جبهه حضور فعال داشت، از آن دوران می‌گوید: جنگ بر کشور ما تحمیل شده بود، جنگی خانمانسوز خرابه‌های دیگری بر خرابه‌های خوزستان افزوده بود.

«حمید تمیمی» افزود: اولین رگبار مسلسل‌ها در شهرهای این استان به صدا درآمد، اولین بمب‌ها و اولین موشک‌ها بر سر مردمان این سرزمین فرود آمد، دیوارهای صوتی هواپیماها اولین بار در این استان شکسته شد و اولین شهدای جنگ نیز در این سرزمین نقش زمین شدند و اولین اسرای جنگ نیز از خوزستان به دست اسارت دشمن افتادند.

وی ادامه داد: برای گرامیداشت مقاومت‌ها و پیروزی‌های رزمندگان در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس، یادمان‌هایی از شهدا در خوزستان وجود دارد که خاطرات آن روزها را ورق می‌زند.(یادمان، ‌بنا یا سازه‌ای است که برای گرامیداشت یک شخص خاص یا یک رویداد مهم و یا واقعه‌ای که برای یک گروه اجتماعی، یادآور قسمتی از خاطرات تاریخی یا میراث فرهنگی آنان است، ساخته می‌شود).

تمیمی، یادمان‌های خوزستان را به خوبی می‌شناسد، او در معرفی آنها توضیح می‌دهد: در آبادان  یادمان غریب آشنا، شهید مهندس محمدجواد تندگویان که در شمال این شهر قرار دارد، یادمان دیگر این شهرستان، عملیات والفجر8 اروندکنار است که در 45 کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق است.

وی ادامه داد: از جنوب به شمال خوزستان، به شهر اندیمشک می‌رویم، یادمان شهدای دو کوهه که در هفت کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

این جانباز خوزستانی تصریح کرد: در اواخر سال 1360 که خیل عظیمی از نیروهای داوطلب بسیجی از نقاط مختلف کشور به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، پادگان دوکوهه به حاج «احمد متوسلیان» تحویل شد و وی تیپ محمد رسول الله را پایه گذاری کرد و از این تاریخ به بعد مقدمات اعزام‌های گسترده نیروهای مردمی به این پادگان فراهم شد.

تمیمی افزود: رزمندگان در این پادگان سازماندهی می‌شدند و منتظر می‌ماندند تا قرارگاه آغاز عملیات را اعلام کند.

وی در تشریح این یادمان‌ها خاطرنشان کرد: یادمان شهدای شیمیایی بهبهان، در جاده شهید صفوی خرمشهر، و یادمان شهدای رمضان در جاده شهید کاظمی این شهرستان، از دیگر یادمان‌های شهدای خوزستان هستند.

این جانباز خوزستانی گفت: یادمان شهدای شلمچه در یک کیلومتری شمال گمرک خرمشهر و پاسگاه شلمچه در نزدیکی محل تلاقی جاده امام رضا(ع) و جاده شهید کاظمی قرار دارد، پس از عملیات کربلای 5 آثار باقی مانده از شهدا در محل یادمان شهدای شلمچه جمع آوری شد که زیارتگاه میلیون‌ها نفر در سال‌های اخیر شده است.(در یادمان شهدای شلمچه که به همت آستان قدس رضوی ساخته شده، پیکر هشت شهید گمنام در بخش مرکزی یادمان به خاک سپرده شده است).

به گفته وی، چزابه در 17 کیلومتری شمال غرب شهر بستان، درست چسبیده به نوار مرزی ایران و عراق واقع شده است، این بخش از دشت آزادگان در بین مردم به ویژه رزمنده‌هایی که جنگ در آنجا را تجربه کرده‌اند به «تنگۀ چزابه» شهرت دارد.(در واقع یادمان شهدای چزابه در محل تنگه چزابه و در غرب جاده فکه- بستان قرار دارد).

تمیمی به یادمان‌های دیگر استان اشاره می‌کند و می‌گوید: یادمان مشهد دکتر چمران در سال 1374 در غرب روستای دهلاویه توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس» در مساحتی بالغ بر 440 متر مربع ساخته شد و 10 سال بعد نیز شهید گمنامی در محوطه مرکزی این یادمان به خاک سپرده شده است.

وی افزود: از دیگر یادمان‌های خوزستان، می‌توان از یادمان شهدای طلائیه نام برد که در 45 کیلومتری جاده اهواز ـ خرمشهر  به سه‌راهی‌ طلائیه، نزدیک مرز ایران و عراق، درست در کنار پاسگاه طلائیه واقع شده و آن منطقه تا شعاع چند کیلومتری طلائیه نامیده می‌شود. (این منطقه یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر و بدر و کلیدی برای حفظ جزایر مجنون به شمار می‌رود).

تمیمی ادامه می‌دهد: یادمان شهدای هویزه نیز یادآور خاطرات حماسه سازانی چون شهید حسین علم الهدی و جمعی از دانشجویانی است که با شهادت خود آن پیروزی حسینی را در کربلای هویزه به نام خود ثبت کردند.

وی در پایان گفت: تانک‌های بعثی با بی‌رحمی، جسدهای مبارک این شهدا را زیر گرفتند و لکه ننگی در تاریخ آن رژیم بر جای گذاشت.

*یادمان شهدای فتح‌المبین

در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب کرخه، یادمانی از شهدای دوران دفاع مقدس وجود دارد که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است. مقاومت عشایر بخش فتح المبین و رشادت‌های آنان به‌ویژه عشایر صرخه، باعث شد تا شهر صرخه، که در چند کیلومتری یادمان فتح‌المبین است به شهر فتح المبین تغییر نام دهد.

در 19 دی ماه 1381، مردم شهیدپرور شهرستان شوش، هشت شهید گمنام را تشییع و در یادمان شهدای فتح المبین به خاک سپردند، در کنار آنها نیز برخی از شیارهای عملیاتی به صورت بازسازی شده قرار دارند که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است.

آماده‌سازی و پشتیبانی یادمان فتح‌المبین که در شهرستان شوش قرار دارد، بر عهده شوش و سپاه ناحیه این شهرستان است، اما با وجود همت آنان همچنان این منطقه با کمبودهایی همراه است، تردد در منطقه غرب کرخه و دو یادمان فتح‌المبین و فکه از طریق پل فلزی شهید ناجیان انجام می‌شود و به دلیل کم‌ عرض بودن و تردد بسیار زیاد در ایام نوروز، مشکلاتی در این زمینه پیش می‌آید. برای رفع این مشکل هر ساله پل شناوری از سوی ارتش تهیه و بر روی رودخانه کرخه نصب می‌شد که البته خطرهای خود را نیز به همراه داشته است، امسال نیز بدلیل عدم تعریض پل ناجیان، عملیات نصب پل شناور در کنار پل شهید ناجیان انجام می شود تا شاید از حجم ترافیک اندکی کاسته شود.

تامین امکانات لازم برای سفر کاروان‌های راهیان نور به منطقه عملیاتی فتح المبین

فرماندار شوش در ارتباط با کنترل ترافیک مسیر منتهی به یادمان شهدای فتح المبین توضیح می‌دهد:  برای کنترل ترافیک جاده‌های منتهی به دشت فتح المبین، جلساتی با اداره پلیس راه برگزار شده و عملیات نصب تابلوهای ترافیکی، خط کشی جاده و نور‌پردازی جاده‌ها در حال انجام است.

رضا نجاتی اضافه می‌کند: برای میزبانی از کاروان‌های راهیان نور در شهرستان شوش تاکنون سه جلسه تشکیل شده و دو جلسه دیگر تا پایان سال برگزار می‌شود.

وی به فراهم شدن امکانات لازم برای سفر کاروان‌های راهیان نور به منطقه عملیاتی فتح المبین در غرب کرخه اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی از ظرفیت‌های شهرستان شوش در ورودی منطقه عملیاتی فتح المبین از 25 اسفندماه برپا می‌شود.

فرماندار شوش گفت: این نمایشگاه تا 15 فروردین سال آینده برای بازدید مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور برپاست.

*تهیه طرح جامع یادمان فتح المبین

فرمانده قرارگاه راهیان نور جنوب، نیز گفت: یادمان فتح المبین جزو یادمان‌های درجه یک از لحاظ خدمات رسانی به زائران است.

سردار رضا فرزانه از تهیه طرح جامع یادمان فتح المبین خبر داد و افزود: این طرح بر اساس طرح مهندسی بنیاد مرکز حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته است.

وی، امیدوار است که طرح جامع یادمان شهدای فتح المبین باعث رونق گردشگری دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت شود.

فرماندار این شهرستان نیز حرف‌های سردار فرزانه را تکمیل می‌کند و می‌گوید: آشنایی جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه‌ای همگانی است که اعزام کاروان راهیان نور در تحقق این مهم حرکتی اثرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: نسل جوان و نوجوانی که دوران دفاع مقدس را ندیده و درک نکرده‌اند با حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس از نزدیک  با رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام  آشنا خواهند شد.

نجاتی گفت: در واقع جوانان و نوجوانان باید با حضور در این مناطق درک کنند عزت و سربلندی امروز نظام و انقلاب در دنیا مرهون فداکاری‌ها و رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

رئیس ستاد راهیان نور شوش از همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست با اعتقاد به اهمیت ورود کاروان‌های راهیان نور و آثار مثبت آن برای شهرستان همکاری لازم را در تمام زمینه‌ها جهت ایجاد شرایط لازم در زمینه خدمات رسانی مناسب به آنها شد.

*یادمان عملیات فتح المبین

یادمان و موزه طبیعی دفاع مقدس فتح المبین با مساحت 290 هکتار در 9 کیلومتری شمال شرقی شوش در منطقه عمومی زعن وعنکوش قرار دارد.

این یادمان در سال 1378 به عنوان یکی از محورهای عملیاتی فتح المبین (قرارگاه نصر) ساخته شده و هم اکنون به عنوان موزه طبیعی دفاع مقدس تحت حفاظت قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است.

عملیات فتح المبین در ساعت 30 دقیقه بامداد دوم فروردین ماه 1361 با رمز مقدس یا زهرا(س) در منطقه عمومی غرب شوش و منطقه غربی رودخانه کرخه شروع شد.

این عملیات در مدت 10 روز و در سه مرحله اجرا شد که به آزادسازی بیش از 2 هزار و 400 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی منجر شد.

شوش به دلیل بمباران و آتش دشمن در طول 18 ماه خسارات فراوانی دید و بیشتر منازل و اماکن این شهر و از جمله بخشی از مقبره دانیال نبی تخریب شد.

این شهر، با عملیات فتح المبین از دید و تیر مستقیم متجاوزان بعثی خارج شد.

در یادمان این منطقه پیکر هشت شهید گمنام به خاک سپرده شده است.سالانه بیش از 2 میلیون نفر از این یادمان بازدید می‌کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار