تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۸۴۶۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسین زاده:
پایتخت کتاب ایران با کاهش پنج هزار کتابخوان مواجه شد
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز گفت: اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران با کاهش پنج هزار عضو کتابخوان در کتابخانه های عمومی خود مواجه شد.

عباس حسین زاده بندقیری اظهار کرد: نهاد کتابخانه های استان و شهرستان اهواز دارای ظرفیت و ابزارهایی است که می تواند در راستای برنامه های پایتخت کتاب شدن اهواز آنها را به کار گیرد. متاسفانه نهاد کتابخانه ها در فرایند انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب نادیده گرفته شد. اما این آمادگی را داریم که در این زمینه یاری لازم را انجام دهیم.

وی افزود: بهتر است با آمار دقیق و کارشناسی شده ای که در دست داریم به سمت افزایش سرانه مطالعه پیش برویم. ما ۴۷۹ هزار جلد کتاب داریم که به لحاظ تعداد نسبت به سرانه کشور پایین هستیم. متاسفانه نسبت به پارسال با کاهش عضو مواجه شدیم و در واقع امسال حدود پنج هزار کاهش عضو داشتیم.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز همچنین به آمار دیگری در خصوص عضویت افراد پرداخت و گفت: سرانه عضویت از هر ۱۰۰ نفر ۴۴.۲ نفر عضو در اهواز داریم که این سرانه نسبت به استان ۳.۴ نفر است و در واقع نسبت به استان و کشور نیز پایین تر هستیم.

حسین زاده بندقیری با بیان اینکه اگر قرار باشد جلساتی برگزار شود باید کارشناسی شده باشند، عنوان كرد: متاسفانه باید این نکته را در نظر بگیریم که برگزاری همایش، گره ای از مشکلات ما را حل نمی کند.

وی اظهار کرد: ما ابزارها و امکانات مناسبی برای رده های سنی مختلف داریم و می توانیم از این امکانات در زمینه افزایش سرانه مطالعه که در راستای انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب است بهره ببریم.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز با اشاره به کسب عنوان اهواز پایتخت کتاب ایران ادامه داد: طرح های پایتخت کتاب باید تقویت شوند و بی شک  مشروط بر عملی شدن آنها تاثیرگذار خواهند بود.

حسین زاده توضیح داد: اظهار نظر در خصوص پایتخت جهان شدن اهواز در حد یک اظهار نظر خوب است، ما باید با واقعیات و توانی که داریم خود را بسنجیم. مشکلات ما آنقدر فراوان است که حتی برخی کتابخانه را با کتاب فروشی اشتباه می گیرند. این رویه حتی در میان برخی مسئولان با توجه به نادیده گرفتن این نهاد دیده می شود.

حسین زاده بندقیری گفت: هیچ سازمانی به تنهایی نمی تواند پرچم دار افزایش سرانه کتاب باشد و همه باید یکدیگر را همراهی کنیم. در غیر این صورت اگر به مردم بگوییم اهواز پایتخت کتاب جهان است یا می شود برای مردم خنده دار است.

وی تصریح كرد: نباید تصمیمات لحظه ای گرفت. حتی آموزش و پرورش تاکنون همراهی لازم را نداشته است. دانش آموزان می توانند با مشارکت و عضو شدن در نهاد کتابخانه ها نقش مهمی در افزایش سرانه مطالعه و توسعه انسانی داشته باشند.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: کتاب ، کتابخوانی ، اهواز
:
:
:
آخرین اخبار