تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۸۵۳۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت بهداشت خوزستان چگونه است؟
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با بيان اينكه وضعيت بهداشت در استان آن‌گونه كه باید باشد، نيست؛ گفت: تلاش‌ها و اقدامات موثر در جهت ارتقاي بهداشت عمومي و سلامت در حال انجام است ولی ارتقاي فرهنگ مردم در اين زمينه تاثيرگذارتر است.

دكتر سيد سعيد سيديان اظهار كرد: از سوی سازمان جهاني بهداشت روز 6 آوريل به عنوان روز جهاني بهداشت نامگذاري شده است ولی در كشور ما براي دادن اهميت بيشتر به اين مقوله يك هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر مي​گيريم. هدف اين است كه مردم با فرهنگ سلامتي و ترويج آن آشنا شده و از امكانات دولتي، مردمي، و سازمان​هاي مردم‌نهاد براي ارتقاي سطح سلامت مردم استفاده شود.

وي ادامه داد: البته با توجه به تعطيلات نوروزي و احتمال تقارن اين روز با اين ايام، هفته سلامت در كشور هفته اول ارديبهشت ماه در نظر گرفته شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در جهت ارتقاي سلامت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فهرست غذاهايي كه براي انسان​ها مخاطره ايجاد مي​كنند را اعلام كرده است. در ميان اين غذاها مي​توان به انواع فست​فودها، برخي آب‌ميوه​هايي كه زير 20 درصد مواد اصلي و ميوه طبيعي دارند، سوسيس و كالباس و همبرگر، كله​پاچه و پفك​ها اشاره كرد.

سيديان در ادامه در خصوص اهميت ريزمغذي​هايي مانند ويتامين​ها، گفت: در میان مردم كشور، كمبود ويتامين D، كمبود آهن، و كمبود يد، وجود دارد كه در جهت تامين اين موارد تجويز ويتامين D براي همگان در دستور كار قرار گرفته است. همچنين براي جبران كمبود آهن در نوجوانان دختر و كمبود يد كه سال​ها با آن درگير هستيم، برنامه​ريزي​هاي لازم صورت گرفت.

وي اظهار كرد: البته بحث اينجاست كه آيا روند عرضه مواد غذايي به خوبي و به صورت مناسب صورت مي​گيرد؟ مثلا در مورد شهر اهواز برخي اغذيه​فروشي​ها به روش​هاي غيربهداشتي اقدام به عرضه مواد غذايي مي​كنند که اينها افرادي هستند كه از قانون فرار كرده و در واقع عنوان دوره​گرد را به خود مي​گيرند. متاسفانه فرهنگ سلامت مردم آن‌قدر بالا نيست كه از این فروشندگان، مواد غذايي را خريداري نكنند در حالی که اگر كسي مواد غذايي را از اين افراد خريداري نكند، قطعا کار آنها متوقف خواهد شد.

رئيس مركز بهداشت استان خوزستان، به مشكلات مرتبط با بخش​هاي كلان جامعه اشاره كرد و افزود: در سطح استان در زمينه امنيت غذايي با مشكل قيمت​ها مواجه هستيم كه لازم است قيمت مواد غذايي در سطح استان كنترل شود. با برنامه​ريزي​هايي كه وزارت بهداشت در اين زمينه داشته و پيشنهادات مكرري كه صورت گرفته قرار شد به سبك تهران ميادين ميوه تره​بار و عرضه مواد غذايي به قيمت​هاي مناسب را داشته باشيم و در اين زمينه از ظرفيت بخش خصوصي، NGOها و شركت​هاي تعاوني استفاده خواهيم كرد تا غذايي سالم و ارزان در اختيار مردم قرار بگيرد.

سيديان دسترسي عادلانه به خدمات سلامت براي عموم مردم را شعار امسال بهداشت در كشور عنوان كرد و گفت: يكي از اين خدمات، خدمات دندانپزشكي است كه در اين زمينه مشكلات زيادي داشتيم اما در سال 94، قرار است در يك برنامه كشوري برنامه ارائه خدمات دندانپزشكي به عموم مردم اجرايي شود. در اين صورت بسياري از مشكلات در اين زمينه حل خواهد شد و به طور نمونه قيمت پر كردن دندان بسيار پايين​تر و حدود 20 هزار تومان خواهد شد. مسئوليت اجراي اين برنامه نيز به معاونت اجرايي دانشگاه واگذار شده است.

وي در خصوص بهداشت در مناطق حاشيه شهرها گفت: در حاشيه شهرها استقرار جمعيت به طور فراوان وجود دارد و در استان خوزستان 750 هزار نفر حاشيه​نشين هستند. لذا براي ساماندهي ارائه خدمات به مردم اين نواحي، راه​اندازي پايگاه​هاي سلامت در مناطق حاشيه در دستور كار قرار گرفته و امسال اولين پايگاه سلامت استان را در حاشيه شهرها راه​اندازي خواهيم كرد.

رئيس مركز بهداشت خوزستان آموزش به مردم را از جمله عوامل تاثيرگذار در ارتقاي بهداشت عمومي و سلامت مردم دانست و افزود: در زمينه آموزش به مردم لازم است گام​هاي اساسي برداشته شود كه سال گذشته در خصوص موضوع غذا كتاب سلامت در مقاطع دبستان و راهنمايي به چاپ رسيد و امسال چاپ اين كتاب در مقطع دبيرستان براي دختران و پسران در دستور كار قرار گرفته است.

سيديان درباره برخورد با مخلان سلامت مردم، گفت: سال گذشته در شوراي سلامت خوزستان موضوعي در خصوص استفاده از هورمون​هاي رشد براي گوجه فرنگي در مرحله آخر اين رشد اين ماده غذايي مطرح و شكايتی ارائه شد كه جهاد كشاورزي همكاري لازم را در زمينه رفع اين موضوع انجام داد ولي لازم است در جهت اهميت موضوع سلامت مردم اينگونه موارد به طور جدي پيگيري و مورد بررسي قرار گيرد. همچنين در همان سال موضوع بررسي سلامت برخي مواد غذايي در شوراي سلامت استان مطرح شد كه سيب​زميني، كاهو، خيار، گوجه و پياز تحت پوشش اين بررسي​ها قرار گرفتند. امسال نيز اين اقدام پيگيري بيشتري خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي​شاپور اهواز اظهار كرد: نظارت بر كارخانه​هاي توليد مواد غذايي بر عهده سازمان غذا و دارو است اما معاونت بهداشت نيز در كنار اين سازمان اقداماتي را انجام مي​دهد. تاكنون برخوردهاي جدي با كارخانه​جات متخلف صورت گرفته است كه بعضا تعطيل و يا جريمه شدند.

سيديان ادامه داد: البته به دليل سود بسيار بالايي كه در توليد مواد غذايي وجود دارد تخلف در اين زمينه نيز شايع است بنابراين به منظور ارتقاي سلامت مردم برنامه​هاي تشويقي براي كارخانجاتي با عملكرد خوب و تنبيه براي كارخانه​جاتي با عملكرد بد در اين زمينه مد نظر قرار گرفت.

وي ادامه داد: از دو سال قبل استاندار خوزستان حركت خوبي را در جهت ارتقاي بهداشت عمومي در استان ترتيب داد و برگزاري مانور بهداشت عمومي را در استان نهادينه كرد كه اين امر كمك موثري در جهت فرهنگسازي در اين زمينه داشته است. ولي اين حركت نبايد به هفته بهداشت عمومي محدود شود و ضروري است فرهنگ ارتقاي سلامت و بهداشت عمومي به درون خانواده​ها كشيده شود كه البته براي اين موضوع راهكارهايي وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، اظهار كرد: در اين زمينه محققان سلامت بر استفاده از ظرفيت دانش​آموزان اتفاق نظر دارند و معتقدند كه بايد فرهنگ دانش​آموزان را به حدي بالا ببريم كه بتوانند سفيران خوبي براي خانواده​ها در حوزه سلامت باشند. بنابراين تمركز خود را بر آموزش دانش​آموزان قرار داده‌ايم و اداره كل آموزش و پرورش استان نيز همكاري لازم را در اين زمينه داشته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار