تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۸۵۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
هفته بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی که طلیعه آن سالروز شهادت سید اهل قلم شهید آوینی است به نام ایشان نام‌گذاری شده است

نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان چهارشنبه (19فروردین 94) در حوزه هنری این استان برگزار شد.

علی‌رضا چرخابی، سرپرست حوزه هنری خوزستان، در این نشست اظهار کرد: هفته بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی که طلیعه آن سالروز شهادت سید اهل قلم شهید آوینی است به نام ایشان نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به هدف بزرگداشت هفته انقلاب اسلامی گفت: جوهره وجودی این هفته بررسی وضعیت هنر انقلابی و اسلامی بر جامعه و مکتوب شدن نقش هنرمندان انقلابی در پدید آوردن آثار هنری است.

او افزود: برای اولین بار ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در خوزستان ایجاد شده است. لذا حمایت از سوی مسؤولان نیاز جامعه فرهنگی ما است. این خلئی بود که پیش از این احساس می‌شد. دبیرخانه هنر اسلامی برای جمع‌آوری اطلاعات، نشست‌ها با محورهای فرهنگ انقلابی است و مختص یک بازه زمانی خاص نیست تا همه نهادهای فرهنگی مرتبط استان بتوانند در آن سهیم باشند.

چرخابی گفت: این دبیرخانه سعی می‌کند که خلا‌هایی که در برنامه‌ریزی‌ها وجود دارد را برطرف کند. مثل خلا موزه انقلاب که در حال پیگیری آن هستیم و در کنار موزه دفاع مقدس موزه انقلاب را نیز در آینده خواهیم داشت چراکه خوزستان جایگاه ویژه‌ای در انقلاب داشته است.

سرپرست حوزه هنری خوزستان با اشاره به برنامه رونمایی از فاز مطالعاتی پروژه جامع مستندنگاری تاریخ شفاهی استان خوزستان گفت: اگر بخواهیم سندی را تدوین کنیم و به آن جامعیت ببخشیم باید از مسیر پژوهش عبور کنیم که بخشی از آن به مستندات مربوط می‌شود. جمع‌آوری اسناد، عکس‌ها، نامه‌ها، روایت‌های شفاهی و خاطرات باید مکتوب شود. با توجه به اهمیت موضوع انقلاب و دفاع مقدس ما از همه ظرفیت‌های موجود شامل جامعه علمی، دانشگاهی، بازار، اصناف و دانشجویان در این پروژه استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم تمام کسانی که مرتبط با انقلاب هستند در این پروژه مشارکت کنند تا بتوانیم مستندنگاری جامعی را به عنوان سندی مکتوب با توجه به جایگاه استان در انقلاب اسلامی و نقش علما و مبارزان داشته باشیم. این سند به مثابه دایره‌العمارف در استان خوزستان منتشر خواهد شد.

چرخابی خاطرنشان کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی فقط مختص دهه فجر نیست بلکه هنر انقلابی هنری است که مبتنی بر باورها و اصول مورد نظر ما است. با توجه به موفقیت‌های هنرمندان ما در زمینه‌های مختلف مانند شعر، تئاتر ، داستان و... گواه این است که استان خوزستان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. استان ما هنرمندان زیادی داشته است. کسانی که حتی در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند. در شعر انقلاب کسانی همچون مرحوم قیصر امین‌پور را داریم.

وی با اشاره به برنامه‌های این هفته بیان کرد: در مقایسه با دیگر استان‌ها برنامه‌های ما بسیار جامع است و با توجه به این که اولین بار است این ستاد تشکیل می‌شود امیدواریم که طلیعه خوبی برای سال‌های بعد باشد.

سرپرست حوزه هنری خوزستان توضیح داد: یکی از محاسن دبیرخانه دایمی این است که مختص به زمان خاصی نیست و این مجال را داریم که در طول سال به همه موضوعات بپردازیم و برنامه‌ها را براساس نیاز مخاطبان بسنجیم و ارزیابی کنیم. همین موجب نمود بیشتر برنامه‌ها در دهه فجر می‌شود. همچنین این دبیرخانه می‌تواند کانال ارتباطی خوبی بین حوزه هنری و دستگاه‌های مرتبط باشد.

در ادامه قاسم غلام حیدر، دبیر اجرایی ستاد هنر انقلاب اسلامی در خوزستان، گفت: با توجه به وضعیت فرهنگی و پیچیدگی‌های قومیتی استان برنامه‌هایی علاوه بر برنامه‌های پیشنهادی مرکز را تدوین کرده‌ایم.

او اظهار کرد: در 20 فروردین 94 که آغاز برنامه‌های این هفته است با جمعی از شاعران به مزار قیصر امین‌پور می‌رویم و با خانواده ایشان دیداری خواهیم داشت که در این برنامه از همه مدیران و مسؤولان نیز دعوت به عمل آمده است. همچنین در برنامه دیگری در همان روز هنرمندان با ائمه جمعه شهرستان‌های استان دیدار خواهند داشت و نمایشگاه هنرهای تجسمی در سینما بهمن اهواز با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برپا می‌شود.

دبیر اجرایی ستاد هنر انقلاب اسلامی در خوزستان گفت: از جمله برنامه‌های مورخ 20 تا 26 فروردین 94 می‌توان به پخش فیلم در سینماهای حوزه هنری استان به صورت نیم بها در سانس صبح، اجرای نمایش خیابانی با موضوع هنر انقلاب توسط گروه هنری آبادانی در شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شوشتر و دزفول و بازدید عمومی و رایگان از موزه‌های دفاع مقدس در کل استان خوزستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های تاریخ 20 تا 26 فروردین حضور دانش آموزان در مساجد انقلاب همراه با خاطره‌گویی مبارزان انقلاب و نصب لوح یادبود حوزه هنری در این مساجد است.

دبیر اجرایی ستاد هنر انقلاب اسلامی در خوزستان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای این هفته در تاریخ 26 فروردین نظر گرفته‌ایم رونمایی از فاز مطالعاتی پروژه جامع مستندنگاری تاریخ شفاهی استان خوزستان با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار، سایر مسؤولان استان و هنرمندان است.

او توضیح داد: تجلیل از پدیدآورندگان و پژوهش‌گران عرصه هنر انقلاب اسلامی با مشارکت نهاد کتابخانه‌ها در 24 فروردین و تجلیل از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی خوزستان با مشارکت میراث فرهنگی در 26 فروردین بخش دیگری از برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در خوزستان است.

غلام‌حیدر با اشاره به ضرورت ساخت موزه انقلاب در استان خوزستان گفت: ما نیاز به بانک اطلاعاتی در زمینه انقلاب اسلامی در استان داریم. ایجاد موزه انقلاب یکی از برنامه‌های این دبیرخانه است که می‌تواند موجب حفظ هنر انقلاب شود.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ما در دبیرخانه آشنایی نسل‌های انقلابی با نسل‌های جوان‌تر است. اعزام دانش آموزان به مساجد و روایت خاطرات انقلاب برای آن‌ها موجب می‌شود که نسل سوم و چهارم ما هم با هنر انقلاب آشنا شوند و جریان رویدادی انقلاب به یک جریان هنری تبدیل شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار