تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۸۵۵۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری قلبی و راه‌های تشخیص آن
برای هر شخصی که علائم درد قفسۀ سینه دارد، به ویژه افرادی که سابقۀ قند، چربی، فشارخون و مصرف دخانیات دارند و کسانی که با سابقۀ خانوادگی سکتۀ قلبی، تحت معاینه های دوره ای قلب قرار می‌گیرند، تشخیص به موقع، ضروری و کارساز است
خوزنیوز: در هر ساعت، بیش از 15 نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. که این آمار بسیار تکان دهنده و تلفات ناشی از آن باورنکردنی است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حبیب حی بر، متخصص قلب مرکز آموزشی درمانی بیمارستان گلستان اهواز بیان نمود: "قلب، جریان بخش حیات در بدن هر موجود زنده است" اما جالب است بدانیم" قلب، جان هم میگیرد" چرا که بیماری های قلبی، عامل 45 درصد از آمار مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برای ما ایرانی ها، مرگ ناشی از بیماریهای قلبی، دامنگیرترین مرگ است، اما اگر اصول مراقبت از قلب را به خوبی رعایت کنیم، از این بیماری ها در امان خواهیم بود.

این متخصص قلب افزود:در هر ساعت، بیش از 15 نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. که این آمار بسیار تکان دهنده و تلفات ناشی از آن باورنکردنی است.

دکتر حی بر گفت: افرادی که می خواهند مراقبت بهتری از قلب خود داشته باشند باید هر نوع درد در قفسۀ سینه که با احساس سنگینی و انتشار به کتف ها، گردن، فک پایین، احساس سوزش سردل، تهوع و استفراغ توأم باشد جدی بگیرند زیرا این علائم می‌تواند اشاره به وجود بیماری قلبی داشته باشد که در این مواقع، تشخیص سریع بیماری ضروری است و با مشاهدۀ هر یک از علائم ذکر شده، فرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در بدن انسان، هیچ عضوی به اندازۀ قلب پُرجنب و جوش نیست تصریح کرد: قلب انسان در هر دقیقه حدود صد بار می تپد و یک متخصص قلب با ترجمۀ این تپش ها بوسیلۀ نوار قلب، اکو کاردیوگرافی، تست ورزش، آنژیوگرافی و ... می تواند مشکل قلب را دریابد.

وی ادامه داد: نوار قلب، نمایانگر امواج الکتریکی برآمده از قلب است که ناشی از انقباض و پمپاژ خون است. این تکانه ها به سطح پوست منتقل و بوسیلۀ برچسب های رنگی که به پوست می چسبانند، به دستگاه فرستاده و روی کاغذ مخصوص، ثبت می شوند.

دکتر حبیب حی بر گفت: نوار قلب در عین سادگی، کاربردهای وسیعی دارد که مهم ترین آنها تشخیص ریتم ضربان قلب، علائم حملۀ قلبی، ضخیم شدگی عضلات دیوارۀ قلب، پریکاردیت و همچنین آمبولی و وجود لخته های خونی است. باید نوار قلب افرادی که درد قفسۀ سینه یا علائمی از بیماری عروق کرونری یا آریتمی دارند بررسی شود. در 50 درصد موارد نوار قلب می تواند پزشک را متوجه انسداد عروق قلبی کند اما در صورت عدم تشخیص قطعی، می توان از روش های تشخیصی دیگر نیز استفاده کرد.

این متخصص قلب مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز در خصوص تشخیص قطعی بیماری های قلبی، با استفاده از روش های غیر از نوار قلب بیان نمود: مهم ترین روش، اکو کاردیوگرافی است.

اگر نوار قلب را زبان نوشتاری قلب بدانیم، اکو کاردیوگرافی، تصویر قلبتان است. بنابراین نوار قلب و اکوکاردیوگرافی، مکمل یکدیگر برای شناخت مطلوب از وضعیت قلب هستند.

دکتر حبیب حی بر ادامه داد: در اکو کاردیوگرافی، با استفاده از امواج فراصوتی، تصویر نسبتاً واضحی از قلب تهیه می شود که بیانگر موقعیت و وضعیت عضله و دریچه های قلب است و در صورت وجود سابقۀ سکتۀ قلبی، با توجه به از بین رفتن قسمتی از عضلۀ قلب، اختلال عملکرد در اکو نمایان می شود.

وی اظهار داشت: همچنین با شیوۀ اکوکاردیوگرافی، بیماری‌هایی مانند بیماری های مادرزادی قلب، ضخامت عضلۀ قلب و یا شُل شدن و تنگی دریچه ها تشخیص داده می شود و اکوکاردیوگرافی و نوارقلب، نیاز به آمادگی قبلی ندارد و بدون درد یا هرگونه عوارض جانبی دیگر انجام می گردد.

دکتر حی بر ادامه داد: در برخی افراد که پس از اکوی قفسۀ سینه بیماری قابل تشخیص نباشد و متخصص به مبتلا بودن بیمار به مشکلات دریچه ای یا عفونت درون قلبی و یا مشکلات مادرزادی مشکوک باشد، از اکوی مری استفاده می کند.

وی در خصوص چگونگی انجام اکوی مری گفت: در این شیوه، یک پروب مخصوص مانند آن چیزی که در اندوسکوپی اتفاق می افتد، از طریق به مری فرستاده و از آنجا به سمت قلب هدایت می شود تا تصویر واضحی از قلب تهیه شود، به این روش اکوی مری گفته می شود. برای انجام اکو مری، لازم است بیمار از 3 ساعت قبل  و 2 ساعت بعد از انجام، از خوردن و آشامیدن خودداری نماید.

دکتر حی بر افزود: روش هایی مانند نوار قلب و اکو کاردیوگرافی، قلب را در حالت استراحت بررسی می کنند، اما همۀ ما می دانیم که فعالیت، بر عملکرد قلب تأثیر می گذارد. بنابراین عملکرد قلب در هنگام فعالیت و استرس نیز توسط شیوۀ تست ورزش سنجیده می شود و از بیمار خواسته می شود روی دستگاه تردمیل شروع به راه رفتن کند و در همین حین، میزان فشارخون و ضربان ثبت می شود و سپس به تدریج به سرعت دستگاه افزوده می شود، اگر فرد بتواند بدون هیچگونه مشکلی تا حد فعالیت نهایی که متناسب با سن و جنس اوست، به دویدن ادامه دهد، می توان گفت که قلب او سالم و به گرفتگی عروق کرونری مبتلا نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: حداقل 3 ساعت قبل از تست ورزش، باید از خوردن غذا پرهیز و مصرف داروهای مسکن، سیگار و قهوه نیز از شب قبل متوقف شود. همچنین مصرف داروهای مؤثر بر ضربان قلب مانند دیکوکسین، پروپرانول، متوپرولول، اتنولول و دیلتیازم می بایست با مشورت و نظر پزشک، قطع شود و گرفتن حمام آب گرم نیز قبل از انجام تست ورزش جایز نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که "برای برخی افراد که به دلیل بیماری، قادر به انجام تست ورزش نیستند، چه تستی وجود دارد؟" گفت: برای بیمارانی که به دلیل ضعف جسمی یا سابقۀ آسم یا آرتروز مفصلی قادر به انجام تست ورزش نیستند، گاما اسکن، جایگزین مناسبی برای تشخیص انسداد عروق است که در این شیوه از تزریق مواد رادیواکتیو برای تشخیص بیماری انسداد عروق استفاده می شود.

دکتر حبیب حی ضمن بیان اینکه آنژیوگرافی نیز یک روش تشخیصی است ادامه داد: امروزه آنژیوگرافی بعنوان روشی قطعی برای بررسی عروق کرونر شناخته شده است. این روش تشخیصی است، ولی با همین تکنیک می‌توان آنژیوپلاستی، درمان و ترمیم گرفتگی عروق کرونر را با بالون و استنت انجام داد. برای انجام آنژیوگرافی، وسیله ای به نام "کاتتر" را ازطریق کشالۀ ران وارد عروق بدن می شود، و مادۀ حاجب را به بدن تزریق می کنند. این ماده باعث می شود عروق از طریق اشعۀ ایکس قابل مشاهده باشند. این عمل با بی حسّی موضعی انجام می شود و در صورت گرفتگی عروق، پزشک درمان لازم را انجام می دهد تا از بروز سکتۀ قلبی جلوگیری شود.

وی در خصوص توصیۀ خود به مردم چنین گفت: برای هر شخصی که علائم درد قفسۀ سینه دارد، به ویژه افرادی که سابقۀ قند، چربی، فشارخون و مصرف دخانیات دارند و کسانی که با سابقۀ خانوادگی سکتۀ قلبی، تحت معاینه های دوره ای قلب قرار میگیرند، تشخیص به موقع، ضروری و کارساز است.
:
:
:
آخرین اخبار