تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۸۵۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک نماینده اصلاح طلب:
موسوي و كروبي از چرخه سياسي حذف شده‌اند/ ‌اصلاحات هيچ ليدري ندارد
موضع‌گيري در قبال جريان انحرافي به اندازه موضع‌گيري در برابر جريان فتنه مهم است / جريان فتنه امكان حضور در انتخابات را ندارد / اقليت مجلس بارها وابستگي و علاقه خود را به نظام اثبات كرده‌اند‌ / معاندين و دشمنان نظام به شوراي نگهبان هجمه مي‌كنند
عضو شاخص فراكسيون اقليت مجلس با بيان اينكه موسوي و كروبي از چرخه سياسي كشور حذف شده‌اند، گفت كه در حال حاضر جريان اصلاحات هيچ ليدري ندارد.

به گزارش  فارس، مجید نصیرپور سردهایی نماینده اصلاح‌طلب شهرستان سراب در مجلس است.

وي كه هم‌اکنون عضو کمیسیون اجتماعي مجلس است، داوطلب نمایندگی در دوره‌های ششم و هفتم نیز بود که در نهایت در انتخابات مجلس هشتم به پیروزی رسید.

نصيرپور علاقه چنداني به طرح مباحث بعد از انتخابات و قضاياي فتنه 88 ندارد و معتقد است كه بازخواني آن مسائل رافع مشكلات كنوني كشور نيست.

وي در عين حال معتقد است كه موسوي و كروبي بعد از انتخابات 88 از چرخه سياسي كشور حذف شدند و عملا امكان حضور در عرصه‌ اجتماعي كشور را ندارند.

آنچه در ادامه مي‌آيد، مشروح مصاحبه خبرنگار فارس با اين عضو شاخص فراكسيون اقليت مجلس است:

 موضع‌گيري در قبال جريان انحرافي به اندازه موضع‌گيري در برابر جريان فتنه مهم است

* فارس: برخي معتقدند كه جريان اصلاحات با جريان فتنه يكي است؛ نظر شما در اين خصوص چيست؟
- نصيرپور: به نظر من كساني كه اين نظريه را ترويج مي‌كنند، در پي حذف همه رقباي انتخاباتي هستند و از هيچ بهانه‌اي براي رسيدن به اين هدف خود فروگذار نمي‌كنند و نظريه‌اي كه ذكر كرديد نيز در همين راستا بيان مي‌شود. به نظر من گروهي كه اين نظريه را ترويج مي‌كنند، از شدت افراطي‌گري هنوز پي به واقعيت‌هايي كه پيرامون آنها در حال وقوع است، نبردند و شايد هم در اين رابطه تجاهل مي‌كنند. افراطي‌گري‌ها از يك سو باعث حذف نيروهاي انقلابي و مديران بسيار مجرب و كار‌آزموده نظام شده كه هر كدام از آنها مي‌توانند منشاء خدمات بسيار گسترده‌اي براي نظام باشند و از سوي ديگر اين تفكر افراطي زمينه‌ساز بروز جريان انحرافي در كشور شده است كه مقام معظم رهبري هم به شدت در اين خصوص اظهار‌نظر كرده‌اند.

* فارس: در اين خصوص بيشتر توضيح مي‌دهيد.
- نصيرپور: متاسفانه امروز شاهد هستيم كه اكثريت قريب به اتفاق دوستان اصولگرا كه در واقع مسببين ظهور و بروز جريان انحرافي نيز بودند، در اين حوزه كاملا سكوت كرده‌اند و رسالتي در اين خصوص احساس نمي‌كنند. به نظر من واكنش نشان دادن در مقابل جريان انحرافي اگر مهمتر از جريان و وقايع بعد از انتخابات و مسائل پيرامون آن نباشد، حتما كم اهميت‌تر از آن هم نيست و آسيبي كه جريان انحرافي به تفكر اصيل انقلابي مي‌زند، بسيار خطرناك و قريب‌الوقوع است، لذا توصيه ما به دوستان افراطي جريان اصولگرا اين است كه دست از افراطي‌گري بردارند و پيرو واقعي فرمايشات رهبري باشند چراكه امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند اين تغيير نگاه در جريان اصولگرا هستيم.
 
جريان فتنه امكان حضور در انتخابات را ندارد

* فارس: بر اساس مسائلي كه ذكر كرديد، پس شما وجود جريان فتنه را قبول داريد؟
- نصيرپور: آن جريان فتنه‌اي كه مورد نظر مقام معظم رهبري است، قطعا جايگاهي در انتخابات نخواهد داشت و عملا اين جريان امكان حضور در انتخابات را هم ندارند. متاسفانه افراط‌‌‌‌‌گرايان جريان اصولگرايي طوري فعاليت مي‌كنند كه نيروهاي اصيل انقلاب كه در جريان اصلاح‌طلبي فعاليت مي‌كنند را هم حذف كنند تا ميدان انتخابات دوره نهم يك ميدان بي‌رقيب براي آنها باشد و آنها بتوانند در يك رقابت دروني و داخلي برنده انتخابات باشند كه اين مسئله قطعا شيرين نخواهد بود و آسيب‌هاي بسيار زيادي را به كشور تحميل مي‌كند و قطعا براي جريان اصيل اصولگرايي هم اين مسئله مضر خواهد بود و در نهايت بازنده اصلي خود آنان خواهند بود.
 
* فارس: بر اين اساس شما جريان فتنه را در قالب سخنان رهبر معظم انقلاب قبول داريد؟
- نصيرپور: بله همينطور است.
 
 موسوي و كروبي از چرخه سياسي كشور حذف شدند

* فارس: آيا شما موسوي و كروبي را هم به عنوان سران فتنه مي‌شناسيد؟
- نصيرپور: آقاي موسوي و كروبي در جريان مسائل بعد از انتخابات عملاً از چرخه سياسي كشور و فعاليت‌هاي اجتماعي حذف شدند و همانطور كه ذكر كردم، نه عملا امكان فعاليت براي آنها وجود دارد و نه اينكه بر اساس منطقه اين افراد چنين امكاني دارند. به نظر من تمركز روي اين اسامي خيلي رافع مشكل نيست؛ مهم وقايعي است كه اين روزها در كشور در حال وقوع است.
 
* فارس: ‌منظور شما كدام وقايع است؟
- نصيرپور: امروز ما تهديدات بسيار جدي هم در عرصه داخلي و هم در عرصه‌هاي خارجي داريم و فكر مي‌كنم كه تمركز بيش از حد روي موضوعاتي كه رهبر انقلاب صراحتا در مورد آنها اظهار‌نظر كرده‌اند، رافع مشكل نباشد و جريانات سياسي بهتر است شرايط خود را با واقعيات روز جامعه و كشور تطبيق دهند و به آينده نگاه كنند. ما بايد كمك كنيم تا كشور از بحران‌هاي پيش روي خود به سلامت عبور كند.

اقليت مجلس بارها وابستگي و علاقه خود را به نظام اثبات كرده‌اند‌
 
* فارس: ولي هنوز عده‌اي از اصلاح‌طلبان مجلس از سران فتنه و اين جريان اعلام برائت نكرده‌اند؟
- نصير‌پور: آنچه ‌واقعيت دارد، اين است كه فراكسيون اقليت مجلس در حال حاضر نمايندگان منتخب مردم هستند و وابستگي و علاقمندي خود را به نظام بارها اثبات كرده‌اند و با اظهار‌نظرهاي خود بر همراهي با رهبري و تقويت موضع نظام تاكيد كرده‌اند. فراكسيون اقليت موضع خود را در خصوص تمام مسائل سياسي كشور به طور شفاف بيان كرده و از مواضع رهبري هميشه به طور كامل حمايت به عمل آورده است. اين موضوع متاسفانه بي جهت دستاويز جريان رقيب در انتخابات قرار گرفته و قطعا آنها هدف خود را كه حذف رقيب سياسي از انتخابات است، ‌نمي‌توانند از طريق طرح مسائل اين چنيني پي بگيرند.
 
* فارس: مشخصاً بفرماييد كه فراكسيون اقليت در جريان حوادث بعد از انتخابات و جريان فتنه ...
- نصيرپور: بهتر است از اين بحث عبور كنيم چرا‌كه دو سال از اين موضوع مي‌گذرد.
 
* فارس: ولي اين موضوع هنوز هم ادامه دارد؟
- نصير‌پور: مگر اعلام برائت راجع به موضوعي جز شرايط ثبت‌نام براي انتخابات است؟
 
* فارس: يعني كساني كه از فتنه حمايت كردند، مي‌توانند در انتخابات شركت كنند؟
- نصيرپور: اين تفسير برخي از دوستان افراطي است كه بهتر است شما هم دراين ميدان بازي نكنيد‌ چرا‌كه شما يك خبرگزاري مستقل هستيد و اگر قرار باشد در ميدان رقيب باشيد، مصاحبه وجهي نخواهد داشت.
 
 جريان اصلاحات هيچ ليدري ندارد

* فارس: هر طور مايليد؛ بفرماييد كه در حال حاضر ليدري جريان اصلاحات بر عهده چه كسي است؟
- نصيرپور: در حال حاضر هيچ ليدري وجود ندارد چرا‌كه جريان اصلاحات متشكل از گروه‌هاي متعدد و مختلفي است ‌و هر كدام از آنها موضع خاص خود را در جريانات مختلف دارند.
 
* فارس: يعني اصلاح‌طلبان هيچ هماهنگي با هم ندارند؟
- نصير‌پور: يك شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات وجود دارد كه در آن فقط تبادل افكار صورت مي‌گيرد و افراد درآن باهم مشورت مي‌كنند و در خصوص برخي موضوعات هم اعلام موضع مي‌كنند‌ اما به طور مشخص ليدري جريان اصلاحات به هيچ گروه و يا شخص خاصي واگذار نشده است.
 
** جريان اصلاحات در پي ورود مجدد به عرصه قدرت است

* فارس: بحث‌هايي مبني بر انتقال ليدري جريان اصلاحات به فراكسيون اقليت مجلس مطرح شده؛ آيا اين موضوع صحت دارد؟
- نصيرپور: طبيعتا جريان اصلاح‌طلبي تلاش مي‌كند با مشاركت در انتخابات و فعاليت‌هاي اجتماعي ورودي مجدد در عرصه‌هاي مختلف قدرت داشته باشد و اين يك امر كاملا طبيعي است و اساسا احزاب و تشكل‌ها و اجتماعات فكري و اجتماعي هدفشان از فعاليت ورود به چرخه قدرت براي اعمال نظر در جهت اهداف و اصول انقلاب است و اگر اين نباشد، بايد در ماهيت آن احزاب تشكيك كرد و اين انحصار به جريان اصلاح‌طلبي يا جريان اصولگرايي ندارد. تفاوتي كه بين جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد، اين است كه اصلاح‌طلبان همواره مسئوليت عرصه‌هاي مختلفي را كه بر عهده گرفتند، پذيرفته‌اند و هزينه‌هاي آن را هم پرداخت كرده‌اند اما دوستان اصولگرا همواره از مواهب قدرت استفاده كردند و همواره از پاسخگويي در مقابل اشتباهات و خطاهاي خودشان با توجه به دسترسي كه به حوزه‌هاي مختلف دارند، شانه خالي كردند.
 
* فارس: منظورتان را واضح‌تر بگوييد.
- نصيرپور: اصولگرايان در هر دوره‌اي از انتخابات با يك عنوان جديد وارد عرصه انتخابات شدند و اين مسئله خودش مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي را سخت مي‌كند و مردم هم براي اينكه بدانند از چه كسي سؤال كنند، دچار مشكل مي‌شوند، اما در جريان اصلاح‌طلبان طبيعتا طيفي از اين جريان كه در بدنه قدرت حضور دارد، به دليل دسترسي به مسئولين اجرايي و عالي‌رتبه كشور توقع جامعه و جريانات سياسي از آنها بيشتر است لذا اين موضوع مطرح شده بود كه فراكسيون در اين حوزه نقش داشته باشد.
 
** در ماه‌هاي آينده خبرهاي بيشتري در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مي‌شنويم

* فارس: آيا اين موضوع در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم مطرح شده است؟
- نصيرپور: بنده در جلسات شوراي هماهنگي حضور ندارم‌ اما اين موضوع در محافل مختلف اصلاح‌طلبان مطرح شده اما به دليل اينكه هنوز اين اتفاق عملياتي نشده و هنوز آمادگي اين موضوع در فراكسيون به شكلي كه در افكار عمومي مطرح است، فراهم نشده لذا بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه ليدري به كدام طيف و مجموعه واگذار مي‌شود. بنده تصور مي‌كنم در ماه‌هاي آتي با جهت‌گيري‌هاي مثبتي كه در مجموعه نظام وجود دارد و همچنين علاقمندي كه در سطوح مختلف مديران اصلي كشور براي مشاركت فعالانه جريان اصلاح‌طلبي در جريان انتخابات مطرح شده، در اين حوزه خبرهاي بيشتري به گوش برسد.
 
* فارس: آيا امكان همكاري جريان اصلاح‌طلب با جريان موسوم به انحرافي در انتخابات آينده وجود دارد؟
- نصيرپور: اين مسئله زاييده‌ تخيل جريان افراطي اصولگرا است؛ اين عده تلاش مي‌كنند با فرا‌فكني جريان خود ساخته انحرافي را به سمت جريان اصلاح‌طلبي سوق دهند و شايد از اين مسئله اهداف خاصي را هم پيگيري كنند.
 
** خبرهاي موثقي از فعاليت منحرفين براي انتخابات آينده دارم

* فارس: مثلا چه هدفي؟
- نصيرپور: شايد اين جريان تلاش مي‌كند كه جريان انحرافي را به خط اصيل اصلاح‌طلب مرتبط كند تا از فضاي اجتماعي مناسبي كه براي اصلاح‌طلبان فراهم شده، بهره بگيرد و برخي از نيروهاي خود را مرتبط با جريان اصلاح‌طلبي معرفي كنند و از اين سفره براي خود لقمه‌اي تدارك ببينيد ولي قطعا اين اتفاق نخواهد افتاد چرا‌كه هم مردم ما جريان اصلاح‌طلبي را خوب مي‌شناسند و هم اينكه اين روش راه به جايي نخواهد برد‌ اما واقعيتي كه در عرصه انتخابات در حال وقوع است و قبلا هم در خصوص آن تذكر داده‌ام، اين است كه استانداران و بخشي از بدنه اجرايي كشور به خصوص در برخي از وزارتخانه سازمان‌دهي بزرگي انجام داده‌اند تا نيروهاي مرتبط با جريان انحرافي را شارژ كنند و در جريان انتخابات اين نيروها را به مردم معرفي كنند و بنده در اين مورد بنده خبر موثق دارم.

سفرهاي درون استاني توسط برخي استانداران و مديران اجرايي در حال وقوع است كه اين سفرها با اهداف انتخاباتي اتفاق مي‌افتد و دوستان اصولگرا اگر توجه لازم را نداشته باشند، آن نگراني كه در خصوص سوء‌استفاده از اهرم‌هاي قدرت در جريان انتخابات وجود دارد، شايد تبديل به يك تهديد جدي براي كشور شود‌ چرا‌كه هم اكنون اكثريت مجلس در اختيار اصولگرايان است و قطعا جريان انحرافي تلاش مي‌كند كه اين كرسي‌ها را از دست آنها خارج كند. به اعتقاد من جريان اصلي اصولگرايي با درايت و تيزبيني بايد وارد عرصه شود و امكانات خودش براي محدود كردن اين جريان استفاده كند.
 
‌** امكان اتحاد برخي اصولگرايان با برخي ‌اصلاح‌طلبان وجود دارد

* فارس: شما جدا شدن ‌افرادي مانند علي مطهري، كاتوزيان، عباسپور، باهنر و لاريجاني ‌از اصولگرايان و حضور آنها ‌در ليست اصلاح‌طلبان را ‌چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
- نصيرپور: به نظر من اين موضوع يك ايهام دارد. تصور من اين است كه برخي افراد كه از اعضا و بدنه اصولگرايان هستند، متوجه بعضي تندروي‌ها و افراطي‌گري‌ها در جريان متبوع خود شده‌اند و با اين حرف‌ها مي‌خواهند اين پيام را به همفكران خود بدهند كه ريزش نيرو در جريان اصولگرايي در حال تبديل شدن به يك تهديد جدي است. به اعتقاد من عملا اصولگراياني كه ذكر كرديد، وارد ليست اصلاح‌طلبان نخواهند شد و اگر قرار باشد كه اصولگرايان ليستي ارائه دهند، قطعا ليستي خواهد بود كه بتوانند در مورد عملكرد آنها پاسخگويي داشته باشند، بر اين اساس قرار گرفتن نام برخي دوستان اصولگرا در ليست اصلاح طلبان بيشتر شبيه به يك تذكر و گوشزد به جريان متبوع خودشان است تا اينكه واقعا علاقمند به حضور در ليست اصلاح‌طلبان باشند.
 
* فارس: برخي معتقدند اين ‌افراد به همراه برخي اصلاح‌طلبان ليست جداگانه‌اي تحت عنوان نو‌اصلاح‌طلبان ارائه مي‌دهند، در اين صورت به نظرتان اوضاع چطور خواهد بود؟
- نصير‌پور: جامعه ما در ايام نزديك به انتخابات هميشه شاهد بروز جريانات جديدي مي‌شود و اين امكان وجود دارد كه بعضي از اعضاي اصولگرا با اعضاي اصلاح‌طلب يك اتحاد و يك توافق جداگانه‌اي وراي از جريانات سياسي خود داشته باشند و اين مسئله دور از انتظار نيست.
 
* فارس: يعني اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به طور شخصي با هم اتئلاف كنند؟
- نصير‌پور: بله اين امكان وجود دارد ولي جريان اصلاحات و جريان اصولگرا با هم ائتلاف نخواهند كرد. پيش‌بيني من اين است كه اگر جريان اصلاحات شرايط را براي حضور خود در انتخابات به شكل ليست در همه حوزه‌ها مناسب ببينيد، از نيروهاي شناخته شده خود استفاده مي‌كند تا بتوانند پاسخگويي لازم را هم داشته باشند‌ اما اين احتمال هم وجود دارد كه بعضي از نيروهاي جريان اصولگرايي كه با عقلانيت بيشتري به موضوعات نگاه مي‌كنند، با بعضي از افراد جريان اصلاح‌طلبي كه زمينه‌اي براي توافق با اين دوستان را داشته باشند، يك ليست ارائه دهند‌ اما اين مسئله در حد يك ايده است و بايد منتظر شرايط انتخابات باشيم.
 
معاندين و دشمنان نظام به شوراي نگهبان هجمه مي‌كنند

* فارس: به نظر شما چرا برخي افراد اين روزها به شوراي نگهبان هجمه مي‌كنند؟
- نصيرپور: شوراي نگهبان رسالت سنگيني بر عهده دارد؛ هم به واسطه اختياراتي كه توسط قانون اساسي و قوانين موضوعه كشور به اين شورا واگذار شده و هم از اين جهت كه برخي اعضاي اين شورا منصوب رهبري هستند و طبيعتا مورد اعتماد مقام معظم رهبري هم هستند. اعضاي شوراي نگهبان مسئوليت سنگيني بر عهده دارند و همين مسئوليت شرايطي را فراهم مي‌كند تا موافقين و مخالفين متعددي هم به وجود آيد، اما آنچه ‌رسانه‌هاي بيگانه و معاندين نظام مورد هدفشان است، اصل شوراي نگهبان است. به اعتقاد من معاندين به دليل اينكه با اصل انقلاب و نظام مخالفند، با همه اركان حكومتي نظام مثل شوراي نگهبان مخالفت مي‌كنند، البته شوراي نگهبان هم بايد توجه كند كه بهانه‌اي به دست بدخواهان و مخالفين نظام داده نشود و تلاش كند كه با عمل به قانون و مطابقت تمام رفتارها با فرمايشات رهبري و قانون اساسي شرايطي را فراهم نكند كه معاندين بخواهند به اين نهاد هجمه كنند. طبيعتا معاندين نظام تمام اركان حكومت به خصوص شوراي نگهبان را هميشه براي مسئوليت خطير و مهمي كه بر عهده دارند، مورد هجمه قرار مي‌دهند.
:
:
:
آخرین اخبار