تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۸۵۷۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگیری تالاب هورالعظیم ادامه دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توضیح آخرین وضعیت تالاب‌های استان، از ادامه آبگیری تالاب هورالعظیم خبر داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: آبگیری تالاب هورالعظیم به خوبی در حال انجام است و روزانه از رودخانه کرخه 5 مترمکعب بر ثانیه به بخش شمالی تالاب هورالعظیم، 3 مترمکعب بر ثانیه به حوضچه شماره 3 و 7 مترمکعب بر ثانیه به حوضچه‌های 4 و 5 تالاب وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش آورد رودخانه کرخه، شرایط حال حاضر تالاب هورالعظیم با انجام این آبگیری‌ها و تامین حق‌آبه، تقریبا قابل قبول است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: با تغییری که در الگوی کشت و آبیاری کشاورزی، صورت گرفته باید مدیریت آب در بالادست حوزه، تامین آب تالاب از سد سیمره و همچنین انتقال آب به رودخانه کرخه پیگیری شود تا آب دائمی برای تالاب هورالعظیم تامین شود. البته مشابه همین برنامه‌ریزی برای تالاب شادگان نیز دستور کار قرار دارد.

لاهیجان‌زاده در ادامه گفت: وضعیت تالاب شادگان بهتر از تالاب هورالعظیم است زیرا بخش اعظم این تالاب آب دارد. مشکلات تالاب شادگان نسبت به هورالعظیم کمتر است بنابراین نگرانی خاصی در این باره نداریم. هرچند دبی رودخانه جراحی که آب تالاب شادگان از آن تامین می‌شود، کاهش یافته ولی تالاب هنوز سرزنده است.

وی درباره دو تالاب میانگران ایذه و بامدژ اهواز اظهار کرد: با ابلاغ اعتبارات 94 برنامه‌ریزی‌های لازم برای این دو تالاب تدوین خواهد شد.

مدیرکل حفاظت زیست خوزستان اظهار کرد: مجلس برای احیای تالاب‌های کل کشور 60 میلیارد تومان مصوب کرده که باید ببینیم چه مقدار تخصیص پیدا می‌کند و سهم تالاب‌های خوزستان نیز چه قدر است. ابلاغ اعتبارات معمولا در تیرماه انجام می‌شود.

وی افزود: برای بهبود شرایط تالاب بامدژ اقدامات موثری باید انجام شود که لایروبی نهرها یکی از این اقدامات است. همچنین زهکش بزرگی کنار تالاب بامدژ وجود دارد که آب تالاب را تخلیه می‌کند و موضوع این زهکش حل شود.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: برای حل مشکل کم‌آبی این تالاب نیز برنامه‌ریزی خواهد شد تا مقداری آب از طریق رودخانه شاوور تامین شود.

مدیرکل حفاظت زیست خوزستان درباره تالاب میانگران نیز عنوان کرد: آب مورد نیاز این تالاب از طریق بارندگی تامین می‌شود و به تازگی نیز 100 میلی‌متر بارندگی در این حوزه ثبت شده است. مهم‌ترین مشکلی که در خصوص تالاب میانگران وجود دارد، تخلیه بخشی از فاضلاب شهری ایذه به این تالاب است.

وی اظهار کرد: سازمان آب و فاضلاب استان باید سریع‌تر در رفع این مشکل اقدام کند و رسیدگی به تخلیه فاضلاب در تالاب میانگران باید یکی از اولویت‌های این سازمان باشد. مشکل در جانمایی مناسب برای تخلیه فاضلاب شهری است که امیدواریم به سرعت اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار