تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۸۶۱۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نمایشگاه نقاشی برای آن‌هایی که با دست می‌بینند
نمایشگاه نقاشی «ندیده‌ها» شامل آثار مریم رشغی با موضوع حیوانات برای کودکان نابینا تا اول اردیبهشت در اهواز برپا است.

مریم رشغی درباره هدفش از برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: همیشه وقتی نمایشگاه نقاشی برگزار می‌شود افراد بینا از آن دیدن می‌کنند اما هدف من این بود که مخاطب من فقط افراد نابینا باشند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه فقط نابینایان می‌توانند کارهای من را ببینند و افراد بینا وقتی وارد نمایشگاه می‌شوند جز صفحه‌های سفید چیزی نمی‌بیند چراکه تابلوها با خطوط بریل نقاشی شده‌اند.

او توضیح داد: در ابتدای نمایشگاه استدمنت آن با خط بریل نوشته شده و هر تابلو به صورت جداگانه با خط بریل طراحی شده است و با دست زدن به تابلوها نابینا طرح آن را می‌بیند.

این نقاش گفت: بچه‌های نابینا وقتی روی هر اثر دست می‌کشند طرح آن را متوجه می‌شوند. حتی ایرادهای آن را به من می‌گویند و این برای من موفقیت بسیار بزرگی بود.

 وی با بیان این که کار کردن با خط بریل بسیار سخت است تصریح کرد: با وجود همه سختی‌ها من توانستم با خط بریل نقاشی کنم و الان درصدد ابداع لوح نقاشی برای نابینایان هستم چراکه تاکنون فقط لوح نوشتاری داشته‌اند.

 رشغی توضیح داد: من در تز دانشگاهی‌ام بیان کردم که نابینای مطلق رنگ را نمی‌شناسد و ما به صورت قراردادی می‌توانیم به نابینایان چیزی را یاد بدهیم. اگر امکانات فراهم شود می‌توان برای آن‌ها حتی کتاب هنر را طراحی کرد بدون این که به ابزار زیادی نیاز باشد.

 او درباره این که آیا پیش از این هم چنین نمایشگاهی در کشور  بوده است یا خیر بیان کرد: قبلا چنین نمایشگاهی در کشور نبوده است و این گونه نمایشگاه نقاشی برای نابینایان برای اولین بار است که برپا می‌شود. البته قبلا همین نمایشگاه را در شیراز برگزار کرده بودم.

 رشغی درباره اسم این نمایشگاه گفت: اسم این نمایشگاه «ندیده‌ها» است و علت انتخاب آن بر این اساس است که آثار این نمایشگاه را که آن‌ها می‌بینند اما ما نمی‌بینیم.

 او توضیح داد: در این نمایشگاه 21 تابلو در ابعاد A4  به نمایش درآمده است. همچنین برای دسترسی آسان کودکان نابینا من این نمایشگاه را در مدرسه خودشان برپا کرده‌ام.

 نمایشگاه نقاشی «ندیده‌ها» تا یک اردیبهشت هر روز از ساعت 9 تا 16 در اهواز، مدرسه نابینایان شوریده شیرازی ، بهارستان 20 متری شمشاد برپا است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار