تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۸۶۲۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریزگردها با میراث کهن ما چه می‌کند؟
گرد و غبارها اگر اسیدی باشند یا عامل شیمیایی در آن‌ها باشد در نتیجه بنا تحت تاثیر آن عامل شیمیایی قرار می‌گیرد و به تدریج تخریب می‌شود
مدیر پایگاه پژوهشی در خصوص تاثیر گرد و غبار بر آثار تاریخی گفت: تا ماهیت ریزگردها مشخص نشود نمی‌توان برای حفاظت از بناها در برابر آن کاری کرد.

 محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: عوامل انسانی و طبیعی دو عاملی هستند که موجب عارضه بر آثار تاریخی می‌شوند. عوامل طبیعی می‌تواند موجب خارج شدن بنا و اثر تاریخی از تعادل شوند.

 او بیان کرد: گرد و غبارها اگر اسیدی باشند یا عامل شیمیایی در آن‌ها باشد در نتیجه بنا تحت تاثیر آن عامل شیمیایی قرار می‌گیرد و به تدریج تخریب می‌شود.

 مدیر پایگاه پژوهشی شوش گفت: باید مطالعه دقیقی بر روی گرد و غبارها صورت گیرد تا اسیدی بودن یا نبودن آن‌ها مشخص شود اما هنوز مطالعه دقیق روی آن صورت نگرفته است.

 او توضیح داد: ما در شوش آزمایشگاهی مجهز داریم و یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم پایش عوامل آسیب‌رسان طبیعی و بررسی آن‌ها است.

 ارسطوزاده ادامه داد: باید بر اساس رفتارشناسی اثر به راهکارهای مناسب برای مقابله با گرد و غبار بپردازیم. همچنین تا زمانی که ماهیت آسیب را متوجه نشویم نمی‌توانیم نسخه مناسبی برای حفاظت از آثار تاریخی بپیچیم.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: ریزگردها
:
:
:
آخرین اخبار