تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۸۶۵۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه‌ها موجب ارتقای جایگاه خوزستان در کنکور می‌شود
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: نکته‌ای که در کنکور بسیار مهم است و باید به آن پرداخته شود بحث ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های استان است؛ افزایش ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه‌های خوزستان به ویژه در رشته‌های استانی و ناحیه ای موجب ارتقای جایگاه استان در کنکور می‌شود.

جمشید کمایی اظهارکرد: در رشته‌های بومی استانی 80 درصد پذیرش بومی هر استان است. هر چقدر رشته‌های استانی ما و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های استان بیشتر شود، دانش‌آموزان خوزستان می‌توانند از سهمیه خود در پذیرش استانی دانشگاه استفاده کنند.

وی افزود: خواسته ما این است که رشته‌های استانی در خوزستان افزایش پیدا کنند و این افزایش باید هم به لحاظ کمی و هم به تنوع رشته باشد. خوزستان از لحاظ جمعیت دانش‌آموزی استان سوم کشور است و به طور طبیعی باید نسبت پذیرش در دانشگاه‌های استان به همین میزان جمعیت باید باشد.

کمایی ادامه داد: به طور نمونه اگر در دفترچه کنکور 4 رشته استانی به رشته‌های دانشگاه‌های خوزستان اضافه شود، پذیرش دانش‌آموزان بومی در این رشته‌ها هم باید به 80 درصد برسد اما در صورت نبود این رشته‌ها در استان این دانش‌آموزان باید تنها با سهمیه 20 درصد پذیرش در دیگر استان‌ها رقابت کنند.

وی با اشاره به این‌که در سهمیه پذیرش بومی ناحیه‌ای سهم دانش‌آموزان خوزستان کم است، بیان کرد: مشکل در این سهمیه به طوری است که داوطلبان استان‌های همجوار به دلیل تنوع رشته و ظرفیت دانشگاهی در خوزستان، بیشتر به دانشگاه‌های خوزستان متمایل هستند تا دانشگاه‌های خود؛ این در حالی است که داوطلبان خوزستان تمایلی به دانشگاه‌های استان‌های هم ناحیه ندارند و این موجب کاهش پذیرش داوطلبان خوزستان در دانشگاه‌های استان می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان یادآورشد: در سال گذشته جایگاه کنکوری استان در مجموع پنج گروه آزمایشی از رتبه 27 کشوری به رتبه 25 ارتقا پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کنکور در حوزه وظایف آموزش و پرورش نیست و ما در فرایند کنکور قدرت تاثیرگذاری بسیاری نداریم زیرا حجم قابل توجهی از داوطلبان کنکور در اختیار آموزش و پرورش نیستند و تنها دانش‌آموزان سال آخر و داوطلب در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند. از سوی دیگر آموزش و پرورش در طراحی سوالات، اجرای آزمون، نظارت، سهمیه‌بندی و اعلام ظرفیت نقشی ندارد.

کمایی افزود: با برگزاری همایش‌های کنکوری، جلسه‌های مشاوره و کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان تلاش شده که همراه با آماده شدن آن‌ها برای فارغ‌التحصیلی، برای آزمون کنکور نیز آماده شوند.

وی با اشاره به این‌که 25 درصد پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها به معدل سال سوم ارتباط دارد، گفت: نقش آموزش و پرورش در ارتباط با معدل سال سوم متوسطه و پذیرش در دانشگاه بسیار مهم و تاثیرگذار است اما متاسفانه برای فعالیت‌های کنکوری اعتبارات خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و بیشتر عملکرد داخلی آموزش و پرورش مورد توجه است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان‌کرد: امیدواریم امسال با نتیجه‌بخش بودن برنامه‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌شود و به تصویب شورای آموزش و پرورش استان نیز رسیده، جایگاه کنکوری استان ارتقا پیدا کند.

کمایی با تاکید بر لزوم افزایش سهمیه پذیرش بومی دانشگاه‌های خوزستان، عنوان‌کرد: استانداری، مجمع نمایندگان و ائمه جمعه باید این موضوع را از دولت و وزارت علوم بخواهند و نمایندگان، مسئولان، ائمه جمعه و روحانیت و حتی رسانه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی خوزستان برای افزایش سهمیه پذیرش استانی دانشگاه‌ها و تنوع رشته‌های استان تلاش کنند.

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری یا درخواست در مورد افزایش سهمیه استانی و پذیرش دانشگاه تنها در حوزه آموزش و پرورش نیست. ما تمام اطلاعات را در اختیار استانداری و نمایندگان استان قرار داده‌ایم و در جلسات شورای آموزش و پرورش استان نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار