تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۸۶۷۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گردشگری سلامت و فرصت‌های مغفول مانده این ظرفیت در خوزستان
بازار گردشگری سلامت در جهان، 100 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می کند و برآورد شده است که سالانه بیش از 7 میلیون نفر تنها با هدف دریافت خدمات گردشگری سلامت سفر می‎کنند
بازار گردشگری سلامت در جهان، 100 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می کند و برآورد شده است که سالانه بیش از 7 میلیون نفر تنها با هدف دریافت خدمات گردشگری سلامت سفر می‎کنند.

آمارهای جهانی صنعت گردشگری را دومین صنعت پردرآمد می خوانند و از حوزه سلامت به عنوان سومین بازار پردرآمد در جهان یاد می شود که در کشورهای پیشرفته بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد.

گردشگری سلامت در سال 2012، 100 میلیارد دلار درآمدزایی داشته و در همین سال سهم کشورهای اسلامی از درآمدهای جهانی گردشگری سلامت تنها 3 میلیارد دلار و ایران 350 میلیون دلار بوده است.

این میزان درآمد با وجود جاذبه ها و قابلیت های ایران بسیار ناچیز است، زیرا بر اساس بررسی های انجام شده هر گردشگر سلامت در ایران سه برابر گردشگران عادی ارز آوری دارد.

چشمه های آب گرم و سرد معدنی، پیشرفت های تکنولوژیکی و علمی پزشکی، گیاهان دارویی و طب سنتی، اقلیم های ویژه جغرافیایی و زیست بوم های گوناگون از ظرفیت هایی است که می توان از آن در راستای توسعه گردشگری سلامت از آن استفاده کرد.

گزارش های منتشر شده اتحادیه بیمارستان های خصوصی مالزی روشن می کند که تعداد گردشگران درمانی در این کشور با رشد محسوسی از 75 هزار و 210 بیمار در سال 2001 به بیش از 296 هزار و 687 بیمار در سال 2006 افزایش یافت.

این حجم بالای تقاضا در همان سال نزدیک به 59 میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد ملی این کشور کرد.

هند کشور شاخص دیگر در حوزه گردشگری درمانی، گزارش داده است که تنها در سال 2005 حدود 500 هزار بیمار خارجی برای دریافت خدمات درمانی به این کشور سفر کردند درحالی که این تعداد در سال 2002 تنها 150 هزار نفر بود.

همچنین برآورد شده است که این صنعت با رشد سریعی که دراین کشور داشته، تنها در سال 2012 درآمدی بیش از 2.2 میلیارد دلار عاید اقتصاد ملی هند کرد.

طبق بررسی های آماری ارائه شده از سوی اتحادیه توریسم درمانی هند و کمپانی مک کینزی، هر سال کشورهای بیشتری به شمار مقصدهای توریسم درمانی می پیوندند.

طبق همین بررسی ها روشن شده است که رشد این صنعت از حدود 40 میلیارد دلار درآمد درسال 2004 به 100 میلیارد دلار درآمد درسال 2012 افزایش یافت.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز سال گذشته در سفر به شهرکرد گفت: بیش از 30 گروه سرمایه گذار در بخش گردشگری سلامت و مسائل بهداشتی و درمانی به ویژه توریسم درمانی به منظور ایجاد اماکنی که هم سرویس درمانی و هم هتلینگ خوب داشته باشد، سرمایه گذاری کرده اند.

ˈمسعود سلطانی فر در خصوص توانمندی استان های کشور در گردشگری سلامت، از این بخش از گردشگری به عنوان صنعت پردرآمد در اقتصاد یاد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 150 تا 200 میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود در نیروی متخصص و زیربناهای بخش بهداشت و درمان می تواند به مقصد گردشگران تخصصی بخش سلامت تبدیل شود.

معاون رئیس جمهوری پایین بودن هزینه های درمانی در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس را از نقاط مثبت رونق این صنعت عنوان کرد و افزود: در تامین تجهیزات تا حدودی با مشکل مواجهیم ولی می توان این زیرساخت ها را تامین کرد.

سلطانی فر از بیمارستان های رضوی مشهد، نمازی شیراز و دو مرکز در تهران و برخی بیمارستان های مرزی به عنوان مقاصد گردشگری درمانی یا سلامت در ایران یاد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد:تعرفه های درمانی در ایران حدود 20 تا 30 درصد پایین تر از کشورهای اروپایی و عربی است و تخصص پزشکان نیز در حد بالایی قرار دارد.

سلطانی فر گفت: کارگروهی برای توسعه فعالیت های گردشگری سلامت میان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، بهداشت و درمان ایجاد شده و دبیرخانه آن نیز در سازمان میراث فرهنگی مستقر است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در خصوص اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق گردشگری سلامت، گفت: توریسم درمانی در سال 93 در خوزستان ۱۰ میلیون دلار ارزآوری داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بیش از ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

دکتر حق پرست افزود: سال گذشته بیش از سه هزار بیمار از کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس برای درمان بیماری های خود از جمله قلبی و عروقی، دندانپزشکی، کلیوی ، پوست و مو و نازایی به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه کردند.

وی از فعالیت ۶ شرکت خوزستانی فعال در زمینه گردشگری سلامت در کشور عراق خبر داد و گفت: قراردادهای تبادل اطلاعات و تجربیات علوم پزشکی و خدمات درمانی بین استان خوزستان و استان های میسان و بصره عراق منعقد شده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز راه اندازی سامانه رهگیری الکترونیکی بیماران از ورود به کشور تا مراحل درمان و خروج از کشور و ارتقاء کیفیت خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان های استان و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خدمات علوم پزشکی استان در خارج از کشور را از برنامه های امسال در حوزه گردشگری سلامت عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با قدمت هزار و ۷۰۰ ساله، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان به شمار می رود و دارای ۱۱ دانشکده ، ۲۱ شبکه بهداشت و درمان ، ۲۴ مرکز بهداشت شهرستان و ۱۶ مرکز آموزش بهورزی ، ۳۰ بیمارستان و بیش از ۷۵ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، Ph.D تخصصی ، فلوشیپ ، فوق تخصصی و MPH است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار