تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۸۶۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضع بررسی كانون​هاي داخلي ريزگردها مساعد نیست
نماينده دشت‌آزادگان گفت: پروژه​هاي بررسي كانون​هاي داخلي ريزگردها در كشور به دليل سهل​انگاري در اجراي برنامه​ها، در وضعيت مساعدي قرار ندارند و نتیجه‌گیری از این بررسی‌ها مستلزم  پيگيري بيشتر و سرعت عمل بالاتري است.

ناصر صالحی‌نسب با بیان این که شرايط اقليمي اتفاق افتاده بر هيچ چشمي پوشيده نيست، اظهار کرد: آسیب‌های وارده به محیط زیست در پی فعاليت​ شركت​هاي نفتي در نوار مرزي كشور در شهرهايي مانند دشت​آزادگان و خرمشهر و همچنين فعاليت ماشين‌آلات حفاري در اين مناطق، از مهمترين عواملي است كه مي‌تواند موجب تشديد وضعیت کانون‌های داخلي ایجاد گردوخاك در استان خوزستان شود.

وي تاكيد كرد: بروز پدیده گرد و غبار همچنين از لحاظ تغيير اقليمي و كاهش محسوس ميزان بارندگي و نزولات آسماني در كشور نيز قابل بررسي است كه از مهمترين دلايل آن پراكنش نامناسب بارندگي در كشور است. در بحث کانون‌های خارجي ایجاد گرد و خاك نیز مي​توان به جنگ ميان عراق و آمريكا اشاره كرد كه موجب از هم‌گسيختگي لايه​هاي محافظ خاك شده و  مشکل وقوع پدیده ريزگردها و گرد و غبار را در كشور ما افرایش می‌دهد.

نماينده دشت‌آزادگان گفت: از آنجا که وزارت نيرو به موقع حق‌آبه مورد نياز تالاب هورالعظیم را تامين نكرده و حق‌آبه تالاب در سهم كشوري از 150 هزار هكتار به 28 هزار هكتار کاهش یافته است، اين مورد نیز از عوامل مهم تشديدکننده پديده ريزگردها در كشور بوده و خواهد بود.

صالحی‌نسب در مورد پیگیری وضعیت منشا داخلي وقوع ريزگردها اظهار کرد: قاعدتا وزارت بهداشت، وزارت نيرو و وزارت كشاورزي مطالعاتي در اين موضوع داشته‌اند ولی كارها و پروژه​هاي بررسي كانون​هاي داخلي ريزگردها در كشور به دليل سهل​انگاري در اجراي برنامه​ها، در وضعيت مساعدي قرار ندارند و نتیجه‌گیری از این بررسی‌ها مستلزم  پيگيري بيشتر و سرعت عمل بالاتري است.

وي گفت: متاسفانه چه در زمينه مالچ​پاشي و چه در زمينه حل مشكل شن​هاي روان و نهال​كاري وظايف به درستي رعايت و اعمال نشده است این در حالی است که بودجه تعيين شده برای مقابله با گرد و خاک كه 55 ميليارد تومان بود، بنا به دستور مجلس، دو برابر شد و به چيزي در حدود 120 ميليارد تومان در زمينه تقليل و كاهش آلاينده​ها، افزايش یافت.

نماينده دشت‌آزادگان تصریح کرد: همسايگي با كشورهايي همچون عراق و كويت، وجود عواملي مانند كاهش بارندگي، فعاليت​هاي استخراج نفت و خشك شدن تالاب هورالعظيم در دشت‌آزادگان و انتقال آب از شاخه​هاي اصلي كارون و كرخه موجب تشديد گرد و غبار در خوزستان است. بدین ترتیب، خوزستان متاثرترين استان كشور در پدیده ريزگردها است.

وی افزود: از وزارت نيرو انتظار داريم جهت جبران خسارت​هاي ناشي در بحث ريزگردها و کاهش منابع داخلی ريزگردها، اقدامات لازم انجام دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار