تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۸۶۹۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در گفتگو با خانم مجتهد نجفی مظرح شد؛
نجات محیط زیست خوزستان در گرو کاشت درختان مثمر
پژوهشگر محیط زیست با بیان اینکه درختان غیر مثمر سبب فرسایش خاک و خشک شدن منابع آبی می‌شوند، گفت: کاشت گیاهان مثمر در خوزستان سبب کاهش گرد و خاک می‌شود.
 
سیده نرجس خاتون مجتهد نجفی اظهار داشت: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد و در برخی از آیات قران، خداوند خود را به عنوان زارع مطرح می‌کند که نشان از اهمیت کشاوری است.

وی افزود: دانشجویان و جوانان باید وارد عرصه مدیریت کشور شوند و تغییرات اساسی را در برخی شیوه‌های مدیریتی از جمله اصرار بیهوده مسئولان بر کاشت گیاهان غیرمثمر و چمن انجام دهند.

مدیرعامل مؤسسه ثقلین راه زندگی بیان کرد: کاشت درختان قرآنی مثل درخت نخل، انگور، انار، سدر و انجیر سبب ایجاد رطوبت و خنکی هوا می‌شود که در بسیاری از سوره‌های قرآن کریم به تأثیرات بسیار آن اشاره شده است.

مجتهد نجفی افزود: اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف این طرح است که به معنی متکی بودن به جوانان کشور است و نیازی به دیگران نداشته باشیم و در استفاده از منابع و ذخایر حیاتی کشورمان مانند نفت، محتاط و این منابع را در جای دیگر استفاده و ذخیره کنیم.

وی افزود: کشت چمن و گیاهان غیرمثمر مثل اکالیپتوس و کهور در خوزستان از کارهای بیهوده‌ای است که از فرهنگ غرب وارد شده و این معضلات را در سبک زندگی هم می‌بینیم.

این فعال محیط زیست بیان کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح کمک به محیط زیست است. با اجرای این طرح آلودگی هوا، خرابی خاک و شوری آب به حداقل رسیده و کم می‌شود و تا حدودی از بین می‌رود و تنوع زیستی جانوری و گیاهی تغییر مناسبی می‌کند.

وی گفت: در خوزستان یکی از منشاهای اصلی گردوخاک کشت گیاهان غیرمثمر از جمله کهور است چرا که این گیاهان با ریشه‌های قوی خود آب را از سفره‌های مهم زمین بیرون می‌کشند و هدر داده و سبب فرسایش خاک می‌شوند.

مجتهد نجفی افزود: یکی از اثرات مخرب این درختان این است که با داشتن پرز و پخش آنان سبب آلودگی‌ها و انتشار راحت گردوخاک در هوا می‌شوند در حالی گیاهان مثمر گرده سنگین دارند و هیچ آلاینده را نشر نمی‌دهند.

مدیرعامل مؤسسه ثقلین راه زندگی با بیان اینکه امنیت غذایی اصطلاحی است که از گذشته در ادبیات دنیا مطرح بوده است، گفت: این مورد شامل دو بند می‌شود نخست غذای کافی و دوم غذای سالم. آخرین یافته‌های دنیا بر این اساس است که یکی از ضررهای درختان بی‌ثمر در مناطق شیلی و آرژانتین، از بین رفتن آب شیرین است.

وی افزود: گیاهان غیرمثمر آب را هدر می‌دهند ولی درختان و گیاهان مثمر آب را حفظ و جذب می‌کنند و امروزه از 90 درصد آبی که برای کشاورزی در کشور مصرف می‌شود تنها 5 درصد برای گیاهان مثمر و باغات است و بقیه برای آبیاری چمن و فضای سبز به کار می‌رود.

نجفی عنوان کرد: شهرداری‌های معتبر شهرهایی مانند سانفرانسیسکو برای جلوگیری از این ضرر‌ها سبزیجاتی را در سرتاسر کشور خود کاشته‌اند و همچنین کشور چین داربست زیبایی از انگورهای بسیار زیبایی را ایجاد کرده که سبب جذب گردشگر می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشور مصر مردم با شعار «همه با هم علیه درختان بی‌ثمر و تبدیل آن به درختان میوه» دست به انجام طرح ایجاد فضای سبزو محیط زیستی سالم کرده‌اند.

این پژوهشگر عرصه محیط زیست گفت: تنها راهکار مقابله با پدیده ریزگرد‌ها در کشور تغییر الگوی کشت از گیاهان غیر مثمر به سمت گیاهان مثمر و مفید از جمله خرما و پسته که سازگار با طبیعت خوزستان است و اینکه عده مالچ پاشی می‌کنند باید بدانند مالچ سبب ایجاد سرطان‌های مختلف در جوامع انسانی می‌شود.

وی گفت: مدیران شجاعت تغییر الگوی کشت را ندارند و این درختان کهور و اکالیپتوس و سایر درختان غیر مثمر توسط انگلیسی‌ها سال 1320 از طریق آبادان وارد کشور شدند که بتواند گرسنگی و خشکسالی را در مستعمره‌های خود گسترش دهند.

مدیر موسسه ثقلین راه زندگی بیان کرد: علت اصلی نابودی مراتع نبود گرده افشانی توسط زنبور عسل است چون گیاهان غیر مثمر گرده برای زنبور ندارند و در نتیجه گرده افشانی انجام نمی‌شود.

وی گفت: برای تولید محصولات سالم و مقاوم باید از پرندگان و حشرات شکارگر آفات به جای سموم و استفاده از کودهای پرندگان از جمله کبوتر به جای کودشیمیایی بهره ببریم.

مجتهد نجفی بیان کرد: روز 21 سپتامبر در دنیا به عنوان روز مبارزه با کاشت گیاهان غیر مثمر است در حالی که شهرداری اهواز و سایر شهر‌ها سالانه میلیارد‌ها تومان هزینه کاشت، نگهداری و آبیاری این گونه فضاهای سبز غیر مثمر می‌کنند و این در صورتی است که اگر به جای این درختان، خرما و بین آن سبزیجات بکاریم سود دهی بالای دارد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار