تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۷۱۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده شوش:
قانون شوراها به بازنگری نیاز دارد
نماینده شوش در مجلس گفت: شورا ظرفیت و قابلیت خوبی است که نمایندگان آن میتوانند خواسته های مردم را به گوش مسئولان برسانند و نظر بدهند تا کارها خوب پیش رود اما متأسفانه واقعیت این است که کار شورا به شهرداری و دهیاری محدود شده است.

سید راضی نوری اظهار کرد: یکی از برکات نظام اسلامی ما ورود مردم به حوزه نظارت بر اموری است که به دولت مرتبط است و یکی از نمودهای حضور مردم در این حوزه، فعالیت شوراها است که اعضای شورا همچون نمایندگان مجلس توسط آحاد مردم انتخاب میشوند.

نماینده شوش افزود: کمک‌های شایانی که شوراهای شهر و روستا میتوانند با حضور یافتن در کمیسیون‌های مختلف، داشته باشند، کم دیده میشود و به جای این‌که باری را بردارند، در جاهایی سربار شدند.

نوری اظهار کرد: شوراها باید در چارچوب قانونی که برای آن تعریف شده، در مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و درآمدزایی شهرداری‌ها ورود کنند و وضعیت جامعه شهری را از تمام زوایا مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

وی ادامه داد: گرچه قدم‌هایی در پیشبرد این مسایل برداشته شده ولی گام‌های اساسی نبوده است. شوراها نباید از حرکت و پیشروی شهرداریها و دهیاری با نوع دخالت خود در امور، جلوگیری کنند.

نماینده شوش در مجلس گفت: در قانون به طور واضح مشخص شده که شوراها در چه حوزه‌هایی باید نظارت داشته باشند و در صورت لزوم مداخله بر اساس قانون در امور مداخله کنند. اگر مداخله شوراها بر اساس قانون نباشد، ممکن است ناشی از این باشد که شرح وظایف خود را به گونهای دیگر تفسیر کردهاند که موجب دخالت غیر اصولی آنها در امور اجرا شده است.

نوری افزود: در کل از مجموعه شوراها رضایت کاملی وجود ندارد و به نظر می‌رسد قانون شوراها نیاز به بازنگری داشته باشد.

وی درباره دخالت شوراها در عزل و نصبهای شهرداریها، گفت: ورود اعضای شورا در عزل و نصب‌ها در یک صورت لازم است و آن این که عزل و نصب‌ها غیرقانونی باشند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چنانچه تخلفی در این صورت انجام شود، شورا به عنوان نهاد نظارتی بر امور شهرداری‌ها میتواند وارد عمل شود اما متأسفانه دخالت‌هایی از سوی اعضا شورا در یک سری کارها مشاهده می‌شود که موجب می‌شود کارها اصولی پیش نرود.

نوری عنوان کرد: در نهایت اگر تخلفی از سوی شهرداری در عزل و نصب‌ها رخ داد، شوراها نباید مستقیما وارد شوند و هیاهو کنند ایجاد چرا که با این اقدام از حرکت رو به جلوی یک مجموعه پویا جلوگیری میکنند و خود شورا تبدیل به یک مانع برای حرکت شهرداریها شوند.

وی افزود: اگر اعضای شورا دلسوز مردم شهر خود باشند باید از منظر قانون به مسایل نگاه کنند و در چارچوب قانون مسایل را پیگیری کنند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی چارچوب قانونی کار شوراها مشخص باشد، نظم و انضباط در کارها ایجاد و امور کاملا نظاممند می‌شوند و در نتیجه اختلاف و تنش نیز ایجاد نخواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار