تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۸۷۴۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:
ممنوعیت یک جانبه کشت در خوزستان را نمی پذیریم
نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز اعلام کرد: ممنوعیت کشت تابستانه به صورت یک جانبه را در این استان نمی پذیریم.

سعید حلفی روز شنبه با اشاره به مکاتبه سازمان آب و برق خوزستان و اعلام ممنوعیت کشت تابستانه به کشاورزان خوزستان گفت: اعلام یک جانبه ممنوعیت کشت از سوی این سازمان نشان از بی توجهی و بی مسوولیتی وزارت نیرو به کشاورزان خوزستان است.

وی افزود: در حالی که کشاورزان خوزستانی از لحاظ معیشتی در سخت ترین شرایط بسر می برند، اعلام یک جانبه ممنوعت کشت به هیچ وجه قابل قبول نبوده و خانه کشاورز در هیچ شرایطی آن را نمی پذیرد.

حلفی، این شیوه اعلام بدون هماهنگی با تشکل های بزرگ کشاورزی خوزستان را اقدامی ناپسند دانست و اظهار کرد: خانه کشاورز خوزستان آمادگی دارد نسبت به کاهش محدود سطح کشت و همچنین تغییر الگوی کشت با وزارت نیرو همکاری کند.

این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، با بیان اینکه 173 هزار خانواده بهره بردار کشاورزی زیر نظر تشکل صنفی کشاورزان خوزستان هستند، تاکید کرد: ممنوعیت کشت را به هیچ وجه قابل قبول ندانسته و در صورت تامین نشدن امکان آبیاری در هر حوضه ای بلافاصله وزارت نیرو را موظف به پیگیری و اخذ معوض کشت برای کشاورزان می دانیم.

وی گفت: چگونه است که در استان های آذربایجان و اصفهان وزارت نیرو اقدام به پرداخت داوطلبانه معوض کشت به کشاورزان می کند اما در خوزستان تنها به دستور آمرانه و تند سازمان آب و برق در ممنوعیت کشت روبه رو می شویم.

خوزستان با داشتن بیش از یک میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی، قطب کشاورزی کشور به شمار می آید. این استان در سال های گذشته به دلیل وقوع خشکسالی شدید، سدسازی بی رویه و اجرای طرح های انتقال آب با کمبود شدید آب روبه رو است به طوری که هر سال تعدادی از حوضه ها با محدودیت یا ممنوعیت کشت روبه رو می شوند. در فصل زراعی 93-94 تنها کمتر از 60 درصد اراضی زیرکشاورزی حوضه های آبریز رودخانه های کرخه، جراحی و زهره توانستند از آب استفاده کنند که آنها نیز با افت شدید محصول روبه رو بودند. در تابستان پارسال نیز محدودیت کشت در حوضه های آبی جراحی و کرخه اعمال شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار