تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۸۷۴۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره محیط زیست دزفول :
۵۰ قطعه پرنده حفاظت شده زنبورخوار در دزفول تلف شد
رئیس اداره محیط زیست دزفول گفت: پنجاه قطعه پرنده زنبورخوار در حواشی دزفول به علت مسمومیت انسانی تلف شد.

فرهاد قلی‌نژاد اظهار داشت: توجه به حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری یک اصل و نیاز ضروری جامعه بشری در زندگی امروز است‌.

وی گفت: از ابتدای امسال گزارش‌های متعددی مبنی بر تلفات گونه جانوری پرنده زنبور خوار در توابع شهری دزفول به بخش‌های نظارتی اداره محیط زیست شهرستان ارسال شد.

رئیس اداره محیط زیست دزفول عنوان کرد: پس از کسب اطلاع از تلفات این گونه جانوری کار‌شناسان و بازرسان نظارتی اداره محیط زیست دزفول مسمومیت ناشی از خوردن مواد سمی 50 قطعه پرنده زنبور خوار رل در منطقه شیهون دزفول تایید کردند.

وی افزود: پس از تکمیل تحقیقات در مورد علت حادثه آغاز شده و بررسی‌ها نشان می‌داد یکی از زنبورداران منطقه شیهون با استفاده از مواد سمی موجب مسمومیت و تلف شدن زنبورخوار‌ها شده است.

قلی‌نژاد بیان کرد: این زنبور دار علت این کار را حفاظت از اقلام جانوری خود و افزایش تولید محصول عسل را عنوان کرد که با شناسایی این فرد وی برای گذراندن مراحل قانونی به دستگاه قضایی شهرستان معرفی شد.

وی گفت: محیط زیست یک سرمایه مهم بشری و میراث ماندگار نسل آینده است و لازم است بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی و اقتصادی شهرستان با رعایت مناسب قوانین و اختیارات قانونی بیش از هر چیز پاسدار شایسته محیط زیست به نحوی مطلوب باشند.

پرنده زنبورخوار که بیشترین تغذیه را از حشرات دارد در جنوب اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا و غرب آسیا زاد و ولد و زندگی می‌کند که این پرنده مهاجر بوده و زمستان‌ها به مناطق گرمسیری آفریقا، هندوستان و سری لانکا کوچ می‌کند و در کشور ما فصل گرما این پرنده مهاجر را روانه بخش‌های جنوبی کشور می‌کند.

برخی از زنبور داران با هدف حفاظت از زنبورهای عسل با قرار دادن طعمه‌های سمی نسبت به کشتن این گونه جانوری مبادرت می‌کنند که با توجه به قوانین موجود این فعل جرم بوده است و خاطی با کشتن هر قطعه پرنده به مجازات خاص و قانونی عمل ارتکابی خود مجازات می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار