تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۸۷۶۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر نیازمند حمایت قانونی مجلس
در شرایطی که اقتصاد جهان در حال سپری کردن یک بحران است و کار‌شناسان اقتصادی به دنبال راه حل‌های جدید اقتصادی هستند، مسئولان کشورمان در سال‌های گذشته اقدامات زیادی از جمله راهکارهای جدید به منظور عدم وابستگی به نفت را ارائه داده‌اند.

کشورهایی که اقتصاد آن‌ها بر پایه فروش نفت است نیازمند این هستند که فعالیت خود را بر روی تجارت دیگر محصولات خود در عرصه بین المللی کنند.

یکی از نهادهایی که به این مسئله کمک شایانی کرده است اتاق‌های بازرگانی هستند، در واقع تا کنون اتاق‌های بازرگانی در هر کشوری سعی بر روان سازی فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد

اتاق‌های بازرگانی آلمان، سوئد، مالزی، بحرین، ژاپن، رومانی، کانادا و امارات متحده عربی از موفق‌ترین اتاق‌های بازرگانی در سطح جهان هستند.

چنانچه بخواهیم نگاهی به برنامه‌های برخی از این اتاق‌های بازرگانی داشته باشیم می‌توان به ژاپن و امارات متحده عربی اشاره کرد که اقداماتی بزرگ‌تر از سایر اتاق‌های بازرگانی موفق دیگر کشورهای جهان اجرا کرده‌اند.

اتاق بازرگانی ژاپن که به اتاق بازرگانی توکیو معروف است توجه ویژه‌ای را به مدیریت بانوان دارد. این اتاق با ایجاد یک باشگاه اقتصادی برای بانوان سعی کرده تا مدیران خانم را برای برنامه‌های گروهی توانمند سازد.

اتاق بازرگانی امارات متحده عربی «ابوظبی» نیز ماموریتی در قالب کمیته‌های پنج گانه برای ارائه خدمات این اتاق در نظر گرفته که یکی از این کمیته‌ها، «کمیته تبلیغات و رسانه» است. در واقع اتاق بازرگانی امارات متحده عربی سعی کرده با استفاده ازظرفیت عظیم رسانه توانمندی خود را ارتقا بخشد.
در واقع این نوع تلاش و ابتکار عمل‌ها نشان دهنده اهمیت نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور‌ها و تاثیر فعالیت این نهاد در راندمان اقتصادی هر کشور است.

اتاق بازرگانی ایران

در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل فعال‌تر شدن اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص‌های توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را برعهده دارند، ضروری است.

بیش از پنج قرن در جهان و بیش از یک قرن در کشورمان از عمر اتاق‏‌های بازرگانی می‌‏‌گذرد و امروزه این نهاد برای بیشتر فعالان اقتصادی نام آشنا است.

اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی

غلامرضا اکبری‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان هدف از تشکیل اتاق‌های بازرگانی را از‌‌ همان ابتدا فراهم کردن زمینه صادرات، واردات، و انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی با سایر کشورهای جهان دانست و گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی در ایران است.

وی افزود: در سایر نقاط جهان نیز چنین فعالیت‌هایی وجود دارد که اطلاع رسانی به روز قوانین و مقررات صادرات و واردات از اهداف این اتاق‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به اهداف اتاق بازرگانی، عنوان کرد: صدور گواهی مبدا، صدور کارت بازرگانی، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، دعوت از هیئت‌های تجاری، برگزاری همایش اقتصادی، مشاوره اقتصادی به قوای سه گانه درباره راهکارهای اقتصادی و همچنین تشکیل کمیسیون‌های اقتصادی با موضوعات اقتصادی مختلف بخشی از اهداف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی آبادان توانسته تاکنون ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه به کشور عراق که از اهداف صادراتی ایران است را به صورت مطلوبی معرفی کند تا جایی که از استان بصره عراق هیئت‌های اقتصادی به آبادان دعوت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بیان کرد: در ماه‌های گذشته از هیئت اقتصادی از کشور ویتنام دعوت به عمل آمد و پیش‌تر نیز هیئت اقتصادی از اتریش در آبادان حضور یافته بود.

اکبری‌زاده گفت: امیدواریم در دیدارهایی که تاکنون با هیئت‌های اقتصادی داشته‌ایم بتوانیم هیئت‌هایی نیز به این کشور‌ها اعزام کنیم.

اعزام یک هیئت اقتصادی به کشور ویتنام از جمله برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان است و توسعه اقتصادی مهم‌ترین هدف این اتاق برای سال 94 است.

وی با اشاره به وجود چند اتاق بازرگانی در خوزستان، تاکید کرد: امید است با توجه به حضور سه اتاق بازرگانی در خوزستان بتوان از ظرفیت‌های هر اتاق به شکل مطلوب و گسترده‌ای در راستای فضای صادارات و واردت کمک کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان خاطرنشان کرد: خوزستان یکی از استان‌های پهناور کشور است و وجود چند بندر در این استان نشان دهنده ظرفیت‌های عظیم اقتصادی خوزستان است.

حمایت مجلس از اتاق‌های بازرگانی

جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اتاق بازرگانی در هر زمانی مهم بوده و نمادی فعال از اصل 44 قانون اساسی هستند.

وی افزود: اتاق بازرگانی و تمام بخش‌های مرتبط با بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، تجارت، صنعت، و ایجاد روابط تجاری موثر بین ایران و کشورهای همسایه و همچنین سایر کشور‌ها می‌تواند ظرفیتی بزرگ که شامل اتکا بر سرمایه‌ها و استعدادهای مردم است را ایجاد و گسترش دهد.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از همه فعالانی که در اتاق‌های بازرگانی آبادان، خرمشهر و استان خوزستان فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم و اعلام آمادگی می‌کنیم در هر زمان که بخواهند از ظرفیت مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی مساعد و یار و یاوری برای این نهادهای مردمی استفاده کنند، حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

سعدون‌زاده گفت: امیدواریم اتاق‌های بازرگانی خوزستان با بازاریابی درست و هدف گذاری صحیح در زمینه تجارت و صنعت بتوانند در جذب سرمایه، توسعه صادرات و ایجاد حرکت تجاری موثر در آبادان، خرمشهر و استان خوزستان موفق باشند.

شعاری نبودن کمک‌ها

سیدحسین دهدشتی، نیز با اشاره به استفاده از مشارکت مردم به عنوان عامل کلیدی رشد اقتصادی، به خبرنگار تسنیم گفت: علت اینکه تاکنون در اقصی نقاط کشور نتایج مطلوب را دریافت نکرده‌ایم عدم ورود مردم به مقوله اقتصادی بوده و در واقع تا کنون شعار‌ها زیاد بوده ولی عملا کاری صورت نگرفته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمک به رشد اقتصادی نباید فقط در شعار‌ها باشد، اتاق بازرگانی را مجموعه‌ای سازماندهی شده و مطلوب عنوان کرد و افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه وجود منطقه مرزی و ساحلی موقعیت شهرهای آبادان و خرمشهر را ویژه کرده است، عنوان کرد: همجواری با کشور عراق ظرفیت عالی فراهم کرده که در کوتاه مدت و بلند مدت به فراخور زمان می‌تواند نتایج مطلوبی برای رشد اقتصادی شهر و کشور در پی داشته باشد.

لزوم تحول اقتصاد آبادان

محمدسعید انصاری نیز اظهار داشت: به اعتقاد من هیئت مدیره و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با توجه به مردمی و اقتصادی بودن این نهاد باید بتوانند تحولی در اقتصاد این شهر ایجاد کنند و زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی در این شهر شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای افزایش ظرفیت تجاری بیان کرد: انجام صادرات، واردات و سایر برنامه‌های اقتصادی مرتبط به اتاق بازرگانی می‌تواند آثار بسیار مفیدی را در محیط شهری آبادان داشته باشد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار