تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۸۷۶۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش در کمین گوزن زرد ایرانی است
ریيس پارك ملي كرخه با اشاره به كنترل بيماري ميازيست در محل تكثير و نگهداري گوزن زرد ايراني، گفت: آتش جان گوزن​ها را به شدت تهديد مي​كند.

شادمهر احمدوندي اظهار كرد: به منظور تامين آب سايت تكثير و نگهداري گوزن زرد ايراني، پروژه انتقال آب از رودخانه كرخه انجام شد و آب به داخل سايت انتقال يافت.

وي ادامه داد: علاوه بر اين در بحث كنترل بيماري ميازيست كه دو سال پيش گوزن​هاي زرد ايراني به آن دچار شدند، اقدامات ميداني و مطالعاتي آغاز شد.

رییس اداره پارك ملي كرخه افزود: در اين مطالعات حشراتي كه جذب تله​هاي به كار رفته در نقاط مختلف محل زيست گوزن​ها مي​شوند، توسط محققان مورد آزمايش و بررسي قرار مي​گيرند.

احمدوندي اظهار كرد: قرنطينه جهت ضدعفوني گوزن​ها در محل سايت ساخته شده و با انجام فعاليت​هاي مطالعاتي، احوال گوزن​ها خوب و اوضاع در كنترل كامل است. با كنترل جمعيت مگس​هاي مياز مي​توان در زمان بحران، مراقبت بيشتري داشته باشيم.

وي در ادامه به آغاز زمان زايمان گوزن​هاي زرد اشاره كرد و گفت: زايمان گوزن​ها به تازگي آغاز شده كه براي ايجاد فضايي آرام و به دور از استرس، اقدام به سرشماري و تردد در محل نكرديم. سرشماري جديد گوزن​ها پس از پايان زايمان​ها انجام مي​شود كه اين زمان تا تيرماه ادامه مي​يابد. البته هفته گذشته شاهد به دنيا آمدن يك گوساله در سايت بوديم.

ریيس اداره پارك ملي كرخه عنوان كرد: با گوساله به دنيا آمده، به طور قطعي مي​توان گفت كه تعداد گوزن​هاي زرد ايراني در سايت كرخه به 11 راس رسيده است. البته پس از انجام سرشماري جديد طبيعتا تعداد افزايش خواهد يافت.

احمدوندي اظهار كرد: به جز بيماري ميازيست، بيماري ديگري در فصل گرما گوزن​هاي زرد ايراني را تهديد نمي‌كند كه خوشبختانه اين بيماري در محل زندگي​شان كاملا كنترل شده است اما تهديد بزرگي كه جنگل​هاي كرخه و زيستگاه گوزن زرد ايراني را تهديد مي​كند، آتش​سوزي است.

وي افزود: با توجه به اين‌كه برداشت گندم در حال انجام است، مزرعه​داران پس از برداشت اقدام به آتش زدن كاه و كله باقي​مانده در زمين كشاورزي مي​كنند كه اين امر موجب مي​شود آتش از زمين​هاي مجاور جنگل به درون جنگل سرايت كند.

ریيس اداره پارك ملي كرخه گفت: با سرايت آتش به جنگل مهار آن براي نيروهاي ما بسيار دشوار خواهد شد. لذا از جهاد كشاورزي درخواست مي​شود به كشاورزان آموزش​هاي لازم را بدهد تا راهكار ديگري را جايگزين آتش زدن كاه و كله ناشي از برداشت گندم كنند. البته پارك ملي كرخه نيز اين آموزش​ها در اختيار كشاورزان قرار مي​دهد ولي از جهاد كشاورزي در اين زمينه انتظار تعامل بيشتري داريم.

احمدوندي اظهار كرد: در صورت مشاهده اين اقدام ناچاريم فرد خاطي را به مقامات قضايي معرفي كنيم تا بيش از اين جان گوزن​ها و همچنين جنگل​هاي كرخه تهديد نشود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار