تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۸۷۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سردشت دزفول بخشی با ظرفیت فراوان اما محروم
بخش سردشت دزفول در استان خوزستان با وجود ظرفیت های فراوان در زمینه های مختلف از جمله گردشگری طبیعی مورد بی توجهی قرار گرفته و از امکانات زیر بنایی از جمله جاده مناسب، آب، زیر ساخت های مخابراتی و امکانات مناسب بهداشتی و درمانی محروم است.

بخش کوهستانی سردشت با ‪ ۳۸۰۰‬کیلومتر مربع مساحت و افزون بر 24 هزار نفر جمعیت در ‪ ۳۵‬کیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع است.

این بخش با وجود جاذبه های گوناگون گردشگری از جمله دریاچه تمی به عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های کوهستانی ایران در شمال استان خوزستان و در ‪ ۱۴۷‬کیلومتری شمال شرق شهرستان دزفول دارای ظرفیت های گردشگری فوق العاده ای است که با وجود صعب العبور بودن هر ساله میزبان گردشگران از مناطق مختلف کشور است.

مناطق بکر طبیعی، اراضی کشاورزی و چشم اندازهای طبیعی مناظر زیبایی را در این بخش کوهستانی برای دوستداران گردش و طبیعت فراهم کرده است.

تنوع آب و هوایی و نیز یخچال برفی طبیعی، کوه هفت تنان با چشم اندازهای شگرف طبیعی و نیز درختان بادام، بنک و بلوط همچنین پیر هفت تنان به عنوان یکی از زیارتگاههای شهرستان دزفول از دیگر ظرفیت های گردشگری سردشت است که دسترسی به این مناطق به دلیل نبود جاده مناسب به سختی انجام می شود.

یکی از اهالی منطقه با اشاره به وجود منابع طبیعی زیبای این بخش گفت: با وجود ظرفیت های قابل توجه گردشگری در سردشت این بخش مورد کم توجهی قرار گرفته است به طوری که اهالی منطقه از امکانات ابتدایی نیز محروم هستند.

سید علی محمد حسینی جاده سردشت را از جاده های حادثه خیز دزفول دانست و افزود: با وجود سفر گردشگران به سردشت دزفول در ایام سال به ویژه نوروز از سالهای گذشته تاکنون مشکل جاده این بخش حل نشده و همچنان شاهد بروز حوادث تلخ رانندگی در این مسیر هستیم.

وی اظهار کرد: در دولت نهم و دهم ایمن سازی جاده زاگرس در دستور کار قرار گرفت ولی با تغییر دولت و حاکم شدن نگاه سیاسی این طرح ها به ورطه فراموشی سپرده شد.

حسینی با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی جاده احمد فداله تا سردشت و توت علیا تا روستای ابوالحسن در سالهای گذشته انجام شده است، گفت: ایمن سازی این جاده نیازمند توجه جدی مسوولان است تا این طرح در اولویت اصلی برنامه های اداره راه و شهرسازی دزفول قرار گیرد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی ها مقرر شد 100 کیلومتر جاده سردشت آسفالت شود که هنوز این طرح عملیاتی نشده و اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

حسینی با اشاره به دیگر مشکلات بخش سردشت دزفول گفت: با وجود اینکه مشکلات خشکسالی دامن گیر کلیه بخش ها شده است اما منطقه احمد فداله در ارتفاعات کوهستانی شمال دزفول با بارندگی مناسب شاهد طغیان رودخانه هاست که جا دارد با اجرای طرح های آبخیزداری و احداث سد علاوه بر جلوگیری از خسارت سیل، امکان توسعه بخش کشاورزی را در این منطقه فراهم کرد و با این اقدام مانع مهاجرت اهالی روستاها به شهر شد.

حسینی همچنین به اهمیت ویژه پل کول به عنوان پل ارتباطی استانهای خوزستان و لرستان و مسیر کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: پل کول از دیرباز مسیر تردد عشایر است.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی و درمانی سردشت بیان کرد: تنها دو خانه بهداشت در این بخش وجود دارد که به دلیل نبود افراد متخصص، این مراکز جوابگوی نیاز اهالی نبوده به طوری که شاهد مرگ و میر افراد به دلیل کمبود امکانات درمانی در این بخش هستیم.

وی افزود: به دلیل نبود درمانگاه و پایگاه های اورژانس سیار در منطقه محروم سردشت کمک به افراد حادثه دیده و مادران باردار به سختی انجام می شود.

حسینی اظهار کرد: مسوولان به مشکلات اهالی دره کاید و احمد فداله بی توجه هستند.

وی در خصوص مشکلات برق بخش سردشت نیز گفت: در دولت دهم قرار بود مناطق دره کاید، دورک و احمد فداله از نعمت برق بهره مند شوند که تاکنون این امر محقق نشده است.

حسینی افزود: بیش از 100 روستا در منطقه احمد فداله، دره کاید و دورک و مودو آرپنا وجود دارد که تنها دو روستای آن دارای برق هستند ضمن اینکه فقدان زیر ساخت های مخابراتی مشکلات ساکنان این بخش محروم را دوچندان کرده است.

وی همچنین گفت: دکل مخابراتی در ارتفاعات سالن کوه بخش سردشت نصب شده که به دلیل نبود نگهبان ترانس برق دکل مخابرات توسط سارقان به سرقت رفت و ارتباط تلفنی این بخش نیز قطع شد.

حسینی همچنین از بقعه پیر احمد فداله و فداله عمران در منطقه احمد فداله به عنوان مکان های زیارتی این بخش نام برد که بین اهالی منطقه از مقام و منزلت ویژه ای برخوردار هستند و گفته می شود نسب آنها به امام زین العابدین(ع) می رسد.

غلامحسین حسنپور رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول نیز گفت: کوهستان هفت تنان سردشت با ارتفاع دو هزار متر دارای دره، دیواره، ستون و سوزنی ویژه کوهنوردی است که در مجموع کوهستانی به نام هفت تنان را ایجاد کرده است که کوهنوردان از نقاط مختلف کشور برای صعود به این کوهستان سفر می کنند.

وی افزود: هفت تنان از جمله کوهستان های زیبایی است که با داشتن جاذبه های فراوان از جمله آبشارهای فراوان در کنار دژ محمدعلی خان واقع شده و به دلیل دارا بودن گونه های جانواری از جمله خرس، کل و میش توسط محیط زیست به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است.

حسنپور با اشاره به اینکه مشکلی برای کوهنوردی در کوهستان هفت تنان وجود ندارد به گردشگران توصیه کرد برای صعود به قله هفت تنان، زیارتگاه هفت تنان و دژ محمدعلی خان از راهنمایان محلی کمک گیرند و اهالی را در جریان حضور خود قرار دهند تا دچار حادثه ای که هفته گذشته اتفاق افتاد و یک خانواده در مسیر گم شدند، نشوند.

نداشتن بخشدار و بلاتکلیف بودن وضعیت بخشداری از دیگر محرومیت های بخش سردشت دزفول در کنار سایر مشکلات و محرومیت ها خودنمایی می کند.

بخش سردشت چند ماهی است که از داشتن بخشدار محروم است و این مشکل نیز پیگیری محرومیت های این منطقه دور افتاده را نیز سخت کرده است.

بخشدار سابق سردشت دزفول نیز چندی پیش با بحرانی توصیف کردن وضعیت آب آشامیدنی در این بخش محروم گفت: مشکل کمبود آب در مناطق روستایی بخش سردشت جدی و نیازمند اقدام فوری است.

حسنعلی علیدوست افزود: علاوه بر شهر سردشت بسیاری از روستاهای این بخش نیز با بحران کم آبی مواجه شده و به دلیل کمبود اعتبار اقدامی برای حل مشکل آب این بخش محروم نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت احداث تاسیسات آبرسانی در بخش سردشت از تخصیص نیافتن اعتبارات آب و فاضلاب روستایی انتقاد کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبار، اداره آب و فاضلاب روستایی حتی برای آبرسانی با تانکر به روستاهای منطقه با مشکل مواجه است.

علیدوست وضعیت آب روستاهای گاومیر، بنه قیصر، خیبره و آب بید را نسبت به سایر روستاها بحرانی تر عنوان کرد و گفت: اهالی روستای میدان از دهستان ماهور برنجی حتی از آب تانکر آبرسانی نیز محروم شده اند.

بخشدار سردشت وضعیت مدارس عشایری این بخش را نیز بحرانی توصیف کرد.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول نیز با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد این شهرستان گفت: اگر منابع نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر و سایر منابع اقتصادی استان خوزستان حذف شود تنها با ظرفیت های بی شمار شهرستان دزفول می توان کلیه نیازهای این استان را تامین کرد.

حبیب اله آصفی افزود: نبود درک واقعیت در استان خوزستان باعث شده در برخی شاخص های توسعه، استان خوزستان از سیستان و بلوچستان نیز عقب افتاده تر باشد و دزفول با این ظرفیت های عظیم خدادادی از بشاگرد هرمزگان نیز عقب تر باشد.

وی به وجود منابع طبیعی سرشار در شهرستان دزفول اشاره کرد و افزود: به دلیل مدیریت غلط گذشته اکنون روستاهای بخش های سردشت و شهیون دزفول بویی از تمدن نبرده اند و از حداقل امکانات از جمله تلفن، برق و آب آشامیدنی محروم هستند.

در آخرین حادثه یک خانواده 9 نفره که صبح جمعه پیاده از مسیر روستای بوالحسن عازم پیر هفت تنان در بخش سردشت دزفول بودند به دلیل نا آشنایی به مسیر ساعاتی در منطقه سرگردان شدند.

به دنبال این حادثه یک گروه از نیروهای هلال احمر عازم منطقه شد که با کمک اهالی و نیروهای بسیج افراد سرگردان در منطقه کوهستانی سردشت دزفول این خانواده پیدا شده و به روستا منتقل شدند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: سردشت دزفول ، سردشت
:
:
:
آخرین اخبار