تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۸۷۷۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تیرگی، تنها سهم فوتبال مسجدسلیمان از طلای سیاه
تیم نفت مسجدسلیمان که اولین حضور خود را در لیگ برتر فوتبال ایران تجربه می‌کرد خیلی زود به خانه فصل گذشته خود برگشت

تیم نفت مسجدسلیمان که اولین حضور خود را در لیگ برتر فوتبال ایران تجربه می‌کرد خیلی زود به خانه فصل گذشته خود برگشت تا این بار اصطلاح پرکاربرد "آسانسوری" در فوتبال ایران‏، نمایانگر سرنوشت نفت مسجدسلیمان باشد.

نفتی‌ها پس از صعود به لیگ برتر و گرفتن جشن قهرمانی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند و اولین مشکلی که سد راه این تیم قرار گرفت، نداشتن امکانات کافی و شرایط نامناسب ورزشگاه خانگی شهید بهنام محمدی جهت برگزاری مسابقات بود و اگرچه این مشکلات با همت مسوولان شهری برطرف شد و سازمان لیگ نیز مجوز حضور این تیم در لیگ برتر را صادر کرد اما این تنها مشکل زردپوشان مسجدسلیمانیکه منبع عظیمی از طلای سیاه زیر پای‌شان قرار داشت،نبود.

این تیم در ادامه مسیر با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شد. تبدیل نفت مسجدسلیمان به یک باشگاه خصوصی و سپردن باشگاه به مدیریتی دیگر، زمانی را از این تیم گرفت و عدم حمایت مالی از سوی وزارت نفت، نداشتن اسپانسری دائمی و قوی و تاثیر آن در جذب نیروهای کارآمد، باعث شد که این تیم نتواند به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند.

نفتی‌ها هر چه پیش رفتند با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شدند؛ وجود تماشاگرانی که بیشتر از روی احساس رفتار می‌کردند تا منطق و حواشی، و التهابی که آن‌ها روی سکوها به وجود آوردند، دلیلی شد تا نفت در مقاطعی از سوی تماشاگران هم متضرر شود. این عوامل و ویژه، نبود منابع مالی دست به دست هم داد تا نفتی‌ها روندی نزولی و آسانسوری داشته باشند و به لیگ دسته یک سقوط کنند و شرایط نابه‌سامان نفت از همان ابتدا گویای این بود که این بار کج به مقصد نمی‌رسد.

برای مردم مسجدسلیمانی که شاید از خیلی از امکانات شهری محروم هستند، حضور این تیم در سطح اول فوتبال ایران، بارقه‌ی امیدی بود تا از این طریق صدای‌شان را به گوش مسوولان استان و حتی کشور برسانند ولی در نهایت تنها امید مردان و زنان مسجدسلیمانی گرفته شد.

آغاز سرنوشتی تاریک

مسعود رضاییان، مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان که خود را متهم شماره یک سقوط تیم به لیگ دسته یک می‌داند، عنوان کرد: تیم نفت مسجدسلیمان با یك برنامه‌ریزی بلندمدت وارد لیگ برتر نشد. وقتی تیمی به لیگ برتر می‌آید باید به داشته‌های خودش در زمانی كه در لیگ یك بوده است به مراتب بیفزاید تا بتواند در سال اول حضورش در لیگ برتر بماند اما متاسفانه نه تنها مبلغی به بودجه ما افزده نشد، حتی مبالغی را كه می‌توانستند به عنوان پول به صورت مرتب به بازیكنان بدهند، پرداخت و علمی نکردند و این در واقع سرآغاز سرنوشت تاریك ما بود.

وی بیان کرد: نمی‌دانم نگاه مسوولان بالادست به تیم ما چه بود ولی آنچه من می‌بینم این است كه ما، ماه‌ها و هفته‌های بسیار سختی را گذراندیم و به این‌جا رسیدیم كه می‌بینید. ما در واقع با چنگ و دندان، غیرت و تعصب كارمان را جلو بردیم كه این در لیگ حرفه‌ای جواب نمی‌دهد و این‌طور مسایل برای لیگ‌های دسته دو و سه است.

یك نفر نمی​خواست نفت بماند!؟

رضاییان گفت: نگاه و تصور هواداران این است كه یك نفر در شهر نمی​خواست تیم بماند، در حالی که مسوولان شهری؛ حال یكی بیشتر، یكی كمتر در حد توان كمك كردند و به این صورت نبود كه فلان شخص نمی​خواسته كه تیم در لیگ بماند. بحث​های مالی به صورتی است كه تیمی قبل از این‌كه بخواهد به لیگ برتر بیاید باید از قبل برای آینده​اش برنامه​ریزی و بودجه​اش را تامین كرده باشد و مشخص كند كه می​خواهد قهرمان لیگ برتر شود، ​سهمیه كسب كند یا در لیگ بماند كه هر كدام از این​ها یك بودجه​ای را می​طلبد.

نفت در عمل انجام شده حضور در لیگ برتر!

بهروز مکوندی، سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان نیز گفت: من فکر می‌کنم اولین و بزرگترین مشکل تیم ما عدم برنامه‌ریزی از ابتدای کار بود. شاید باشگاه نفت از روز اول هیچ برنامه‌ای برای لیگ برتر نداشت و روزی که لیگ برتری شد در یک عمل انجام شده قرار گرفت و وقتی فرد در عمل انجام شده قرار بگیرد، برای ادامه مسیر مجبور است کارهایی انجام دهد که آن کارها به کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ما از روز اول مشکل داشتیم و فقط می‌خواستیم تیمی سر هم و در لیگ برتر شرکت کنیم و اعلام حضور داشته باشیم در حالی که ما شکل یک باشگاه ورزشی را هم نداشتیم. هنوز مشکلات ما ادامه دارد و امیدوارم مشکلات این تیم حل شود و آقایان از همین امروز به فکر باشند و مشکلات را برطرف کنند تا این مشکلات در سال آینده در لیگ یک ادامه نداشته باشد. مطمئن باشید اگر این مشکلات به لیگ یک منتقل شود، شرایط از این که هست سخت تر می‌شود.

اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش‌های سال گذشته تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان در لیگ یک باعث شد که این تیم با شایستگی به لیگ برتر راه پیدا کند که این حضور نویدبخش ایجاد شرایطی بهتر از نظر اجتماعی و ورزش برای استان و شهرستان مسجدسلیمان را داشت.

تاخیر در تشکیل ساختار باشگاه

وی افزود: پس از ورود تیم به لیگ برتر، شرکت ملی نفت نیز تلاش‌های بسیاری برای تاسیس باشگاه داشت ولی متاسفانه به دلیل تاخیر جدی‌ای که در بخش تشکیل ساختار باشگاه و تعیین هیات مدیره به وجود آمد، نتوانستند از نیروهای مناسبی که تجربه و توان مدیریت کردن مجموعه را داشتند، استفاده کنند و افرادی به کار گرفته شدند که باعث شدند این تیم چه در نیم‌فصل اول و چه در نیم‌فصل دوم روند رو به رشدی نداشته باشد؛ هرچند انتظار می‌رفت که وضعیت تیم در نیم‌فصل دوم بهتر شود ولی علی‌رغم تلاش‌های کادرفنی و بازیکنان، نتیجه‌بخشی کمی حاصل شد.

زیر سوال رفتن مسوولیت اجتماعی نفت توسط تماشاگرنماها

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: معضل جدیدی هم که به این فرآیند وارد شد و اثرات آن نیز نامطلوب بود، عکس‌العمل‌های احساسی برخی تماشاگرنماها بود که مسوولیت اجتماعی تیم را هم زیر سوال برد و در نهایت هم اتفاقاتی رخ داد که باعث جریمه تیم شد. در مجموع روندی که پیش رفت مثبت نبود و دلیل عمده آن هم ساختار ناقص باشگاه و البته بحث جدی دیگر در حوزه مدیریتی بود و مدیریت مجموعه عوامل، به درستی انجام نشد و درنهایت این نتایج ضعیف رقم خورد. این ضعف آن قدر هم ادامه پیدا کرد که در سکوها نیز عکس‌العمل‌های منفی به وجود آمد و این عکس‌العمل‌ها نیز خسارت دیگری بر پیکره باشگاه و تیم وارد کرد. به هرحال نفت مسجدسلیمان با وجود این مشکلات نتوانست به روند عادی برگردد و متاسفانه مجددا به لیگ یگ برگشت و امیدوارم تجربه حاصل شده در لیگ برتر، چراغ‌راهی برای ادامه کار باشگاه باشد.

وی عنوان کرد: تیم‌های حرفه‌ای معمولا با مشکلات مالی مواجه می‌شوند؛ البته باتوجه به این‌که نفت مسجدسلیمان تیمی تازه وارد بود، وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های وابسته، به تعهدات‌شان در زمینه تامین منابع مالی، عمل نکردند. باید برای تامین منابع مالی تمام عوامل دست به کار شوند و انتظار می‌رفت که وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت‌های وابسته و مناطق نفت خیز جنوب در این بخش همان طور که به نفت تهران کمک شد، به نفت مسجدسلیمان هم کمک می‌کردند. البته بخشی از پول را جبران کردند ولی پول دیر رسید.

جلیلی با اشاره به حمایت‌های مسوولان شهری در بخش پشتیبانی، ادامه داد: شاهد بودید که برای شروع کار تیم، فدراسیون و سازمان لیگ به شدت مخالف حضور تیم بودند و دلیل آن هم عدم امکانات بود که با پشتیبانی‌های منطقه‌ای که صورت گرفت، مشکلات برطرف شد. به هرحال منابع مالی، سکوها، رفتارها و چانه‌زنی‌ها باید مدیریت می‌شد.

رفتار مخرب مدیرعامل باشگاه

وی بیان کرد: این‌که همه چیز را مسایل مالی بدانیم هم درست نیست و به نظرم باشگاه از نظر مدیریتی باید بهتر اداره می‌شد و کسی که مسوولیت باشگاه را می‌پذیرد، حتما باید در انجام درست وظایف خود از جمله تامین منابع، جذب بازیکن مناسب و مدیریت کردن ساختار باشگاه، توان داشته باشد. آن چه شخصیت تیم را تخریب کرد، رفتارهای مدیرعامل بود که علیه تیم موضع می‌گرفت و می‌گفت من فاکتور کالاهای خانگی گرفته‌ام. او در واقع به صورتی، شخصیت تیم را لگدمال کرد و خودباوری را در مجموعه تیم از بین برد. به هرحال همه تلاش می‌کنند که فرافکنی کنند و این نتیجه را به گردن عوامل بیرونی بیندازند. در هر صورت جا دارد از تلاش بازیکنان و کادرفنی تیم تشکر کنم.

سوء استفاده سیاسی از فوتبال

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در مقطعی به ویژه در نیم‌فصل دوم سوء استفاده سیاسی از بحث فوتبال پررنگ‌تر شد و برخی‌، سکوها را برای تسویه‌حساب‌های شخصی‌شان انتخاب کردند که کار ناپسندی بود. تماشاگرنماها با تخریب شخصیت تیم و محروم کردن تماشاگران واقعی از تماشای مسابقات، در روند تیم تاثیر گذاشتند و این موضوع نیز از دیگر عوامل سقوط تیم بود.

خرید امتیاز؛ مطالبه مردم

وی درخصوص امکان خرید امتیاز برای حضور مجدد تیم نفت در لیگ برتر، عنوان کرد: اگر وزارت نفت توان مالی داشت، همین تیم را اداره می‌کرد ولی قطعا در نظر داریم که باتوجه به تجاربی که این تیم در لیگ برتر به دست آورده است، در صورت مهیا شدن فضا، تیم‌داری صورت بگیرد و به نظرم تجاربی که این تیم کسب کرده است، می‌تواند به موفقیت آن برای فصل بعد کمک کند. البته این تیم به تغییرات جدی‌ای نیاز دارد تا مسیر ترقی را طی کند. این تیم آزمون و خطاها را پشت سر گذاشته و به بخشی از آموختگی رسیده است و می‌تواند فصل آینده موفق باشد. در هر صورت باتوجه به مطرح شدن پیشنهاد خرید امتیاز جهت شرکت در لیگ برتر از سوی بیشتر مردم، من هم این موضوع را به صورت یک مطالبه به وزارت نفت منتقل خواهم کرد.

عدم حمایت از کودک نوپای نفت

عبدالرضا شاه‌غریب، از کارشناسان فوتبال خوزستان نیز به لزوم حمایت بیشتر از نفت مسجدسلیمان با توجه به اولین سال حضورش در لیگ برتر اشاره کرد و گفت: به نظرم باید مسوولان نفتی بیشتر از این کودک نوپا حمایت می‌کردند و باتوجه به تغییرات مدیریتی، کادرفنی و عدم تزریق منابع مالی، این تیم نتایج خوبی به دست نیاورد. در نیم‌فصل دوم نیز تغییرات در مدیریت و کادرفنی به وجود آمد که به نظرم دیر انجام شد.

وی افزود: به هرحال اجازه داده شد که این تیم با تنش‌های لیگ برتر دست و پنجه نرم کند و خیلی سریع در معرض شلاق‌های لیگ برتر قرار بگیرد. ذوب‌آهن هم با چنین مشکلاتی برخورد کرد ولی مدیریت این باشگاه خیلی سریع مشکلات را ترمیم کرد، ضمن این‌که این تیم از نظر مالی نیز خیلی خوب حمایت شد، در حالی که اگر مشکل مالی نفت مسجدسلیمان که خیلی جدی بود و حتی باعث اعتصاب بازیکنان آن هم شد، زود برطرف می‌شد شرایط آن بهتر می‌شد که این‌ها بحث مدیریتی است.

این کارشناس فوتبال گفت: من اعتقاد دارم این تیم از نظر بازیکن تیم خیلی خوبی بود و در نیم‌فصل نیز بازیکنان خوبی مانند گئورگیف، پاشنکو و روسلان را جذب کرد که تاثیرگذار بودند و می‌توانستند نقاط ضعف را پوشش دهند ولی متاسفانه کادرفنی نتوانست از این ظرفیت‌ها استفاده لازم را ببرد که شاید هم این موضوع به بحث روحی روانی و مالی باشگاه بر می‌گردد.

ضعف در کادر فنی

وی ادامه داد: به اعتقاد من کادرفنی به خوبی با بازیکنان ارتباط برقرار نکرد و ضعف در کادرفنی مشخص بود. ظرفیت کادرفنی در لیگ برتر باید خیلی قوی باشد و به نظر من همان کسی که تیم را به لیگ برتر آورد، باعث سقوط آن هم شد. در این تیم باتوجه به تجربه کم کادرفنی، بومی‌سازی به صورت یکباره انجام شد. زمانی هم که این تیم از بازی‌های خانگی خود امتیار نگرفت، زنگ خطری برای این تیم بود و البته از هواداران این تیم نیز انتظار می‌رفت که صبور باشند.

تیم فوتبال نفت، برند مسجدسلیمان

شاه‌غریب بیان کرد: دولت موظف است برای شهرستان‌های محروم مانند مسجدسلیمان میلیاردها میلیارد هزینه کند تا مردم این شهرستان که تفریحی ندارند، در آرامش زندگی کنند. تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان یک برند بود و می‌توانست باعث دیده شدن بیشتر این شهرستان شود.

وی گفت: آقای رضاییان مدیری بود که خود مسوولان آن را آوردند ولی بعد از او حمایت نکردند و از نظر مالی او را دست تنها گذاشتند و نفت مانند یک کودک یتیم ماند و کسی به آن توجه نکرد. من یک گله‌ای هم که به مدیران دارم این است که وقتی به آن‌ها می‌گویند پول نمی‌دهیم، استعفا دهند نه این‌که بمانند.

نخواستند و حمایت نشدند

این کارشناس فوتبال عنوان کرد: البته من هم اعتقاد دارم که منابع مالی تزریق نشد ولی می‌خواهم بدانم مسوولان چقدر تلاش کردند که این منابع تزریق شود؟ باشگاه نفت تهران خواست و به آن هم توجه شد. ما در استان منابع مالی داریم و پول هم می‌آید ولی به دلیل عدم مدیریت، آن را از دست می‌دهیم و عدم مدیریت باعث می‌شود مسوولان ارشد وزارت نفت به ما پول تزریق نکنند. پس مدیریت ما در استان با مشکل مواجه است و ما خیلی راحت یک سهمیه را از دست دادیم.

شاید اگر مسوولان نگاهی مهربانانه‌تر به نفت مسجدسلیمان داشتند، شاید اگر تدابیر مدیریتی بهتر اتخاذ می‌شد، شاید اگر پول به موقع می‌رسید، شاید اگر این می‌شد و آن نمی‌شد؛ نفت سقوط نمی‌کرد اما این تیم سقوط کرد‌ تا احتمال دیروز، واقعیت امروز شود.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: نفت مسجدسلیمان
:
:
:
آخرین اخبار