تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۸۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعتصاب کارگران قطار شهری اهواز 20 روزه شد
كارگران پروژه متروي اهواز از روز پنجم شهريورماه دست از كار كشيده‌اند و علت آن را تاخير 6 ماهه در پرداخت حقوق عنوان كرده‌اند / از سال 87 تاكنون حقوق كارگرها هميشه با تاخيري سه تا پنج ماهه پرداخت شده است و علت آن اختصاص نيافتن اعتبار است / از سال 87 تاكنون حقوق كارگرها هميشه با تاخيري سه تا پنج ماهه پرداخت شده است و علت آن اختصاص نيافتن اعتبار است
كارگران پروژه قطار شهري اهواز از 20 روز پيش به دليل تاخير در پرداخت حقوق دست به اعتصاب زده‌اند.

به گزارش خوزنیوز به نقل از ایسنا، كارگران پروژه متروي اهواز از روز پنجم شهريورماه دست از كار كشيده‌اند و علت آن را تاخير 6 ماهه در پرداخت حقوق عنوان كرده‌اند. اين در حالي است كه عباس هلاكويي، مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز اعتقاد ديگري دارد و مي‌گويد كه پيمانكار موجب اعتصاب كارگران شده است.

http://khouzestan.isna.ir//Files/News/Image/13906/25488.jpg

وي در همان روزهاي نخست اعتصاب كارگران مترو به خبرنگار ايسنا گفت كه "با وجود اين‌كه اعتبارات پروژه به‌موقع در اختيار پيمانكار قرار گرفته، شركت "كيسون" در پرداخت حقوق كارگران كوتاهي كرده است. پيمانكار حقوق كارگرها را پرداخت نكرده و اعتبارات را صرف خريد تجهيزات كرده است. اين شركت تجربه ساخت مترو را ندارد و شركتي ساختماني است؛ تجهيزات مورد نياز بايد پيش از آغاز پروژه تامين مي‌شد."

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز در پاسخ به اظهارات پيمانكار پروژه مبني بر طلب‌كار بودن از اين سازمان هم گفت كه "كيسون" از سازمان طلبي ندارد و براي ادعاي طلب‌كار بودنش سندي معتبر ارائه نكرده است.

در همين روزهاي ابتدايي بود كه از سوي سازمان قطار شهري اهواز مبلغ يك‌ميليارد تومان براي پرداخت حقوق كارگران به پيمانكار داده شد و پيمانكار هم اعلام كرد كه با دريافت اين مبلغ، حقوق يك‌ماه كارگران تسويه شده است.

بهرام محسني، مدير پروژه قطار شهري اهواز هم با حضور در تحريريه ايسنا اعلام كرد كه "22 ميليارد تومان دستمزد از ابتداي مردادماه سال گذشته تا پايان تيرماه امسال به كارگرها پرداخت شده و به طور ميانگين كارگران پروژه هر 33 روز يك‌بار حقوق دريافت كرده‌اند، ولي به دليل مشكلات مالي و اختصاص نيافتن اعتبارات، پرداختي‌ها نوسان داشته است. هر زمان اعتبار لازم در اختيار پروژه قرار گرفته، بلافاصله حقوق كارگرها پرداخت شده است.

محسني از حق و حقوق كارگرهايش هم دفاع كرد و با تاكيد بر اين‌كه در شرايط بسيار دشوار و هوايي گرم فعاليت مي‌كنند،‌ گفت: "از سال 87 تاكنون حقوق كارگرها هميشه با تاخيري سه تا پنج ماهه پرداخت شده است و علت آن اختصاص نيافتن اعتبار است.

وي همچنين اعلام كرد كه با دريافت يك‌ميليارد توماني كه به تازگي از سوي كارفرما اختصاص يافته، حقوق يك‌ماه كارگراني كه دستمزد آن‌ها كمتر از 800 هزار تومان است به طور كامل پرداخت شده و كارگراني كه حقوقي بيش از اين دارند هم همان 800 هزار تومان را دريافت كرده‌اند و در حال حاضر توان مالي براي پرداخت حقوق بيش از يك‌ماه هم وجود ندارد. محسني اين را هم گفت كه يك‌هزار و 455 نفر در مجموعه فعاليت دارند و به اين ترتيب سال گذشته ماهانه يك‌ميليارد و 800 ميليون تومان براي پرداخت حقوق اين افراد هزينه شده است.

مدير پروژه در ادامه گفت كه "هزينه عمليات پروژه 80 ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه در سال‌ مالي گذشته تنها 12،8 ميليارد تومان به پروژه اختصاص يافته است؛ 3،2 ميليارد تومان از اين ميزان هم به صورت مستقيم ازسوي كارفرما به توليدكننده‌هاي مواد اوليه پرداخت شده و در نتيجه 9،6 ميليارد تومان به پروژه تزريق شده است. از مجموع اعتبار 9،6 ميلياردي سال مالي گذشته هم تنها 1،2 ميليارد تومان در سال 89 و در هشت‌ماهه نخست سال مالي پرداخت شده و بقيه آن پس از فروردين 90 تزريق شده است. در نتيجه طبيعي است كه در پرداختي‌ها با مشكل مواجه شويم."

اين در حالي است كه هلاكويي اعتقاد ديگري دارد و همچنان در مصاحبه‌هاي بعدي خود اظهار كرد كه اعتبارات به‌موقع در اختيار پيمانكار قرار گرفته و او در پرداختي‌ها تاخير داشته است.

در همين روزها بود كه انصاري، مديرعامل شركت كيسون در تماسي با استانداري خوزستان اعلام كرد كه حداكثر تا روز شنبه، 12 شهريورماه حقوق دو ‌ماه كارگران را پرداخت خواهد كرد تا آن‌ها به سر كار بازگردند، ولي اين قول عملي نشد و هلاكويي در واكنش به اين خلف‌وعده به ايسنا گفت: "با وجود اين‌كه پيمانكار قول داده بود، ولي به قول خود عمل نكرد و به همين دليل اعتصاب كارگران همچنان ادامه دارد."

وي همچنين از عدم ارائه ليست كارگران از سوي پيمانكار هم گلايه كرد و گفت كه اگر اين ليست به كارفرما ارائه مي‌شد، حقوق كارگرها با دقت بيشتري از سوي سازمان پرداخت مي‌شد.

محسني هم در واكنش به اظهارات هلاكويي گفت كه كارفرما تاكنون براي دريافت ليست كارگرها درخواست رسمي نداده است و اگر اين درخواست ارائه شود، براي ارائه ليست كارگرها مشكلي نداريم.

حميد قناعتي، مديركل سياسي استانداري خوزستان هم به ايسنا گفت كه "بر اساس صورت‌وضعيت ارائه شده، پيمانكار پروژه قطار شهري اهواز از كارفرما طلبي ندارد. همچنين پيمانكار قول داده بود كه تا روز شنبه (12 شهريور) دو ماه از حقوق عقب‌افتاده كارگران را پرداخت كند كه به اين قول خود هم عمل نكرده است.  پيمانكار  براي رسيدن به خواسته‌هاي خود از روش اعمال فشار بر كارگران استفاده مي‌كند؛ ما طرفدار حقوق كارگران هستيم و بايد حقوق آن‌ها كاملا پرداخت شود. شركت كيسون هم توان‌هاي پرداخت حقوق كارگران را دارد."

در همين روزها بود كه وزير كشور به اهواز سفر كرد و ارشادمنش، معاون عمراني وزير از اختصاص 20 ميليارد تومان اعتبار به پروژه متروي اهواز خبر داد. وي گفت: " قرارداد فاینانس قطارهای شهری محقق شده و بر اساس این قرارداد، ۴ میلیارد دلار از محل فاینانس به پروژه‌هاي قطار شهری اهواز، تهران و کرج اختصاص می‌یابد؛ ۳۷۰ میلیارد تومان از اين ميزان سهم قطارشهری اهواز است. مجوزهای لازم مانند ماده ۶۲ شورای عالی اقتصاد و گواهی مسدودی و قرارداد تجاری با طرف خارجی دريافت خواهد شد؛ ۲۰ میلیارد تومان، معادل پنج درصد قرارداد هم به صورت پیش‌پرداخت تا چند روز آینده به قطارشهری اهواز ابلاغ می‌شود."

صحبت‌هاي ارشادمنش در همايش شهرداران خوزستان موجب اميدواري شد و تقريبا خيال همه راحت شد كه كارگرها به سر كار برمي‌گردند و ساخت مترو از سر گرفته مي‌شود. او در جمع خبرنگاران گفت: "متروی اهواز با استفاده اعتباري كه در اختيارش قرار مي‌گيرد می‌تواند برای سفارش و ساخت واگن‌ها سریع‌تر اقدام کند تا در فاصله زمانی اجرای بخش عمرانی پروژه، تجهیزات ریلی و واگن‌ها هم آماده شود. با توجه به مشکلات و عقب‌ماندگی پروژه قطار شهری اهواز، این پول، کمک ویژه‌ای از سوی دولت است تا بتواند با مشکلاتی که پیمانکار در جهت ایجاد و تعریف منابع قرارداد (EPCF) داشته، بخش سرمایه‌گذاری را از محلي دیگر تامین شود."

اگرچه صحبت‌هاي معاون عمراني وزير اميدواركننده بود، ولي اعتصاب كارگرها در روزهاي بعد همچنان ادامه يافت و سازمان قطار شهري هم همچنان بر موضع خود استوار بود كه "اعتبارات اختصاص يافته، ولي پيمانكار آن را صرف موارد فاقد اولويت كرده است."

اكنون 20 روز از اعتصاب كارگرها گذشته و پروژه همچنان تعطيل است. متروي اهواز پروژه عظيمي است كه در اهواز آغاز شده و بسياري از خيابان‌ها و معابر عمومي شهر، ازجمله خيابان نادري هم براي اجراي آن مسدود شده است. خوشايند نيست كه به دلايل ساده و قابل حل، مانند پرداخت حقوق كارگران اين پروژه براي مدتي متوقف شود.

با وجود همه مشكلاتي (مانند گرماي هوا، بافت نامناسب زمين و بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني) كه براي ايجاد مترو در اهواز وجود دارد، مسئولان استان و همچنين پيمانكار پروژه در سال‌هاي گذشته براي اجراي پروژه بسيار همت كرده‌اند و علي‌رغم تحريم‌ها و تاخير در ورود دستگاه‌هاي حفار به اهواز، ساخت ايستگاه‌ها با موفقيتي نسبي پيش رفته است؛ در چنين شرايطي منطقي نيست كه سدهايي خودساخته، مانع پيشرفت پروژه شوند.

همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه هماهنگي كارفرما و پيمانكار و همچنين اجراي هرچه سريع‌تر پروژه تاثير بسيار مطلوبي در اختصاص اعتبارات دارد؛ پس اميدواريم با تدبير مسئولان، كارفرما و پيمانكار متروي اهواز هرچه سريع‌تر دور يك ميز بنشينند و مشكل را حل كنند تا روزهاي توقف پروژه به يك‌ماه نرسد!
:
:
:
آخرین اخبار