تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۸۷۹۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هدر رفت 30 درصدی آب در بخش کشاورزی
"در کشور ایران آب به اندازه‌ی نیاز برای تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، به شرطی که از هدررفت 30 درصدی آن جلوگیری کنیم".

محمد چیذری - کارشناس کشاورزی - ضمن بیان مطلب فوق، اظهار کرد: صادرات محصولاتی مثل هندوانه و سییب زمینی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند به شرطی که بدانیم چطور از منابع آبی به صورت بهینه استفاده کنیم؛ بحران آب ناشی از عدم استفاده بهینه از منابع آبی است.

وی افزود: در امارات که کشوری خشک محسوب می‌شود تولید صیفی‌جات و محصولات باغی همچون هندوانه، زردآلو و سیب زمینی رواج دارد؛ چرا که آنها با استفاده از تجهیزات و آبیاری‌های مدرن مانند آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، مصرف آب بخش کشاورزی را بهینه کرده‌اند.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که کشاورزان ما روش‌های استفاده صحیح از منابع خدادادی را نمی‌دانند، این مساله را به کم‌سوادی و خرده پا بودن بهره‌برداران بخش کشاورزی و عدم ترویج و آموزش در این بخش مربوط دانست.

وی ایجاد کشاورزی پایدار با الگوی کشت بهینه و آمایش سرزمین را ضروری برشمرد و گفت: باید با ترویج و آموزش، کشاورزان را با شیوه‌های کشاورزی پایدار آشنا کنیم. هم‌اکنون ترویج کشاورزی در ایران تعطیل است. این مساله مانند این است که فردی بیمار است و درمانگاهی وجود ندارد.

چیذری به کشاورزی در هلند اشاره و خاطرنشان کرد: وسعت هلند به اندازه استان مازندران ایران است. این کشور قادر است شیر، پنیر، کره، لبنیات، مرغ و گوشت نصف جهان را تامین کند؛ چرا که کشاورزی آنها بر اساس اصول انجام می‌شود و می‌دانند چطور از منابع، استفاده بهینه داشته باشند.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: مشکل کشور ما به بحران منابع آبی در بخش کشاورزی محدود نمی‌شود، بلکه معضلات دیگری هم گریبان ما را گرفته است. ایران در فرسایش خاک مقام اول دنیا را دارد و در تخریب جنگل‌ها جزو اولین کشورهاست که اگر فکر عاجلی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها صورت نگیرد نسل‌های دوم ما شاهد جنگلی در شمال کشور نخواهند بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار