تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۸۸۱۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشگیری و درمان عقرب زدگی از نوع گادیم
درمان بیماران عقرب زده تا زدودن سم از بدن و به مدت طولانی انجام شود تا از آسیب به کلیه ها جلوگیری که به این منظور از سرم درمانی و در بعضی موارد از فرآورده های خونی استفاده می شود
خوزنیوز: سم عقرب گادیم می‌تواند علامت‌های خود را با تاخیر حدود یک هفته ای بروز دهد ، به همین دلیل لازم است انجام آزمایشات ادرار در این دوره 7 روزه، مکررا انجام گیرد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر ولوی فوق تخصص نفرولوژی کودکان و عضوهیئت علمی دانشگاه جندی شاپور در رابطه با پیشگیری از عقرب زدگی با توجه به شیوع آن دراین فصل توصیه کرد: لازم است شرایط برای حضور عقرب در محیط زندگی خود را نامساعد کنیم و به همین جهت در درجه اول محیط خارج از منزل را از زباله های ساختمانی و بوته های خشک تمیز نماییم.

فوق تخصص نفرولوژی کودکان ادامه داد: سم پاشی خارج از منزل نیز می تواند در کاهش عقرب های محیط موثر باشد و همچنین برای محیط بیرون از منزل بویژه در مناطق روستایی وجود و حضور پرندگانی مثل مرغ و خروس که دشمنان طبیعی عقرب هستند می تواند مفید باشند.

دکتر ولوی افزود: سم پاشی داخل ساختمان و پرکردن همه منافذ موجود در ساختمان می‌تواند لانه‌های عقرب‌ها را از بین ببرد و این مسئله در تعداد عقرب‌ها یا در مقابله با انواع آنها بسیار موثر است.

وی همچنین توصیه کرد: در مناطقی که احتمال عقرب گزیدگی زیاد است باید همواره هنگام  استفاده از وسایل شخصی مانند کفش ، لباس ، ملافه و پتو احتیاط و از عدم حضور عقرب در آنها اطمینان حاصل کرد.

ولوی گفت: از آنجائیکه عقرب ها برای شکار حشرات به داخل منازل هجوم می آورند ، لازم است حشرات از جمله سوسک را از محیط داخل و خارج از منزل دور کنیم؛ عقرب برای بدست طعمه خود که همان سوسک ها هستند تمایل دارند در آشپزخانه و کابینت ها حضور یابند، لذا بازدید از این مناطق برای از بین بردن عقرب‌ها توصیه می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد افرادی که دچار عقرب زدگی شده اند نکات مهمی را گوشزد کرد و گفت: بریدن ، سوزاندن ، بستن بالای محل نیش عقرب، تیغ زدن، مک زدن و غیره هیچ تاثیری در جلوگیری از انتشار یا متوقف کردن سم عقرب ندارد و میزان علائمی که قرار است در بدن بوجود بیاید تنها بستگی به میزان سم عقرب و اندازه و حجم بدن انسان دارد.

وی در پیگیری و درمان عقرب زدگی از نوع گادیم بیان کرد: در مواردی که بیمار عقرب زده دچار علامت پررنگی ادرار نشده و فقط درد موضعی دارد لازم است جهت تزریق یک ویال آمپول ضد عقرب به صورت داخل رگی به مرکز درمانی مراجعه کند و جهت وی آزمایش ادرار به عمل آید و در صورتیکه آزمایش ادرار هیچ گونه علائمی نشان ندهد آزمایش را هر 3تا4 ساعت در روز اول و بعد از آن هر 12ساعت انجام دهند.

فوق تخصص نفرولوژی کودکان تاکید کرد: از آنجایی‌که سم عقرب گادیم می تواند علامت‌های خود را با تاخیر حدود یک هفته ای بروز نماید ، لازم است انجام آزمایشات ادرار در این دوره 7روزه، مکررا انجام گیرد.

ولوی افزود: در مواردی که بیمار دچار پررنگ شدن ادرار و وجود خون(هموگلوبین) در ادرار شده ، لازم است بیمار به سرعت در بیمارستان بستری و 3تا 5 ویال ضد عقرب داخل وریدی دریافت نماید و آزمایشات مربوط به وضعیت انعقادی خون و فعالیت های کلیه مورد بررسی و پیگیری مکرر قرار گیرد.

وی با اشاره به این نکته مهم که از آنجاییکه سم عقرب به مرور در بدن جذب می شود و تاثیرات آن افزایش می یابد توصیه کرد: درمان بیماران عقرب زده تا زدودن سم از بدن و به مدت طولانی انجام شود تا از آسیب به کلیه ها جلوگیری که به این منظور از سرم درمانی و در بعضی موارد از فرآورده های خونی استفاده می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه مطلب خود به عقرب های سیاه و توسن پرداخت و گفت: پیگیری درمان بیمارانی که دچار عقرب گزیدگی از این نوع شده اند در مواردی که فقط درد موضعی وجود دارد و شواهدی مبنی بر جذب سم و بدحال بودن بیمار مشاهده نمی شود درمان شامل استفاده از ضد عقرب داخل وریدی و داروهای ضد درد است و پی گیری در این بیماران ویزیت روزانه بوده و تا بهبودی کامل علائم ادامه می یابد.

ولوی در مورد بروز علائم درگیری سیستم عصبی بیمار مانند تشنج ، تهوع و استفراغ و بی حالی هشدار داده و تاکید کرد: لازم است این بیماران هرچه سریعتر جهت بستری شدن و دریافت داروهای موثر بر سیستم عصبی در بیمارستان بستری شده و تا بهبودی کامل علائم، تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
0
0
من هفته پیش یکی دیدم داخل مسجدسلیمان.. خدا وکیلی به کوچکی گوشی اندروید بود.. سیاه.
سوزوندمش . عکسشو هم دارم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
0
0
من یه طبیعت گرد هستم یک بار دوستمو تو کوهای اصفهان عقرب نیش زد .خودم شاهدم که مراکز درمانی در باره نیش عقرب هیچ آموخته و تجربه آموزشی ندارن .
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳
0
0
با سلام.چقد احتمال داره،این عقرب گادیم کسی رو نیش بزنه و تاچند ماه بعد هم علایمش مشخص نشه؟
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
سلام من 25 سالمه با شوهرم داشتیم پوشالای کولر کارگاه شوهرمو در میاوردیم خیلی کثیف و گرد و خاکی بود که یکدفعه عقرب شصت دست چپ منو نیش زد تا حدی دردناک بود که احساس میکردم استخون شصتم داره خورد میشه رفتیم بیمارستان اصلا کاری نکردن برام فقط پول گرفتن حتی یه آزمایش ادرارم نگرفتن فقط گفتن اگر تا نیم ساعت بعدش هیچیت نشد مرخصی اومدیم خونه سردرد و حالت تهوع داشتم احساس درد تو کل دستم بیشتر شده محل گزیدگی قرمزه خیلی می سوزه
:
:
:
آخرین اخبار