تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۸۸۲۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور جمعی از مسئولان
سمینار فرهنگی یک قرن پایداری مردم دزفول برگزار شد
سمینار علمی و فرهنگی یک قرن مقاومت مردم دزفول با حضور جمعی از پژوهشگران و مسئولان این شهرستان برگزار شد.

کاوه بیات مورخ و پژوهشگر برجسته تاریخ معاصر، جمعه شب در این سمینار که در سالن سازمان عمران شهرداری برگزار شد، با بیان اینکه دزفول سه تجربه بزرگ جنگی در گذشته داشته است اظهار کرد: در جنگ جهانی اول ایران و به ویژه خوزستان و در راس آن دزفول، در شرایط خطرناکی به سر می‌برد.

وی افزود: دفتر کنسول انگلیس در دزفول بر کلیه مسائل مربوط به شهر نظارت داشت و اجازه هیچگونه تصمیم‌گیری به مسئولان این شهرستان نمی‌داد.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ با اشاره به تقسیم‌بندی ایران در زمان جنگ جهانی اول گفت: روس‌ها و بریتانیا به شدت بر حوزه‌های تحت اشغال خود در ایران نظارت داشتند و امضای قراردادهای ننگین شرایط کشور را بحرانی کرده بود.

بیات به جنگ جهانی دوم اشاره کرد و افزود: جنگ جهانی دوم تجربه متفاوتی برای ایران بود بطوری که بر خلاف جنگ جهانی اول که با وجود تمام محدودیت‌ها مقاومت‌هایی از مردم ایران صورت گرفت،اما در جنگ دوم جهانی بخاطر استبداد موجود، بلاتکلیفی رضاشاه و تسلط قوای بیگانه بر کشور، ایران نتوانست مقاومت به‌خصوصی داشته باشد.

وی تجربه سوم جنگی ایران یعنی هشت سال دفاع مقدس را اوج رشادت‌های مردم دزفول برشمرد و عنوان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس ما شاهد یک دفاع جانانه و یک جنگ بزرگ بودیم که مقاومت مردم دزفول در این دوران تمام سختی‌ها را شیرین کرد.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: ثبت روز چهارم خرداد با عنوان روز دزفول یک حرکت نمایشی نیست بلکه ادای دین به پایمردی مردم و مقاوم دزفولی در این جنگ فشرده و پر بار است چراکه دزفول نسبت به سایر شهرهای کشور در حماسه هشت سال دفاع مقدس نقش پر رنگ‌تری از خود بجای گذاشته است.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول نیز در حاشیه این مراسم به توضیح درباره ویژگی‌های ارزشمند باستانی، تاریخی، طبیعی و مذهبی دزفول پرداخت و اظهار کرد: میراث‌های گرانبهای دزفول به ویژه در عصر امروز که با حرکتی پرشتاب به سمت جهانی شدن پیش می‌رود بیش از گذشته نیازمند حفظ و احیا است.

محمد آذرکیش افزود: روز چهارم خرداد از سال 1390 در تقویم کشور بنام روز دزفول و روز مقاومت ملی نام‌گذاری شده که ریشه در مقاومت‌های فراوان این شهر تاریخی در قرون مختلف دارد.

وی مقاومت مردم دزفول و حضور آگاهانه آنها در عرصه جنگ، نقش ارزنده و غیرقابل انکار در مدیریت جنگ تحمیلی، مهمان‌نوازی از رزمندگان، ترک نکردن شهر در طول سال‌های جنگ را از جمله دلایل ثبت این روز به نام دزفول برشمرد و ادامه داد: در چهارم خرداد 1366 دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت انتخاب و معرفی، و لوح زرین به این شهرستان اعطا شد.

آذرکیش همچنین به معرفی وظایف انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول پرداخت و توضیح داد: برنامه‌ریزی در راستای بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های گردشگری دزفول، تحقیق، پژوهش و تلاش در ارتباط با حفظ و احیای هویت بومی و سنتی مردم دزفول، معرفی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و هنری شهرستان و برقراری ارتباط و جلب همکاری نخبگان دزفولی داخل و خارج از شهرستان را ازجمله اهداف این انجمن در طول سال‌ها فعالیت خود است.

وی خاطرنشان کرد: سعی داریم در انجمن میراث فرهنگی دزپارس، با ارتقای شاخص‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان و بهره‌گیری از مشارکت جمعی در مسیر بالا بردن آگاهی شهروندان در مورد ظرفیت‌های دزفول قدم برداریم و زمینه‌ساز توسعه همه جانبه این شهرستان با حفظ هویت و فرهنگ آن باشیم.

آذرکیش ادامه داد: چراکه پایین بودن آگاهی شهروندان نسبت به داشته‌های شهر خود، سبب از بین رفتن بسیاری از فرصت‌ها و سرمایه‌ها می‌شود.

سید محمدرضا فاطمی پژوهشگر و مورخ برجسته خوزستانی نیز در حاشیه این سمینار علاوه بر تحلیل شرایط ایران و به ویژه دزفول در جنگ جهانی اول، دوم و هشت سال دفاع مقدس، با سخنانی در وصف شیخ هادی عاملی یاد و خاطره این مجاهد راه وطن را گرامی داشت.

در پایان این مراسم از صفرعلی عصاره به عنوان قدیمی‌ترین اسیر دزفولی در جنگ جهانی دوم از سوی انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول «دزپارس» تجلیل شد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: دزفول ، چهارم خرداد
:
:
:
آخرین اخبار