تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۸۸۶۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشگیری از عوارض اختلال غده هیپوتروئید از معلولیت نوزاد جلوگیری می‌کند
رییس شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: پیشگیری از عوارض ناشی از اختلال غده هیپوتروئید، از معلولیت نوزاد جلوگیری می‌کند.

دکتر کامران سالمی افزود: با توجه به اینکه میزان بروز و شیوع بیماری ناشی از اختلالات غده هیپوتروئید در جامعه قابل توجه است، بررسی این مهم در طرح ملی غربالگری قرار گرفته و هر نوزادی که متولد می شود از روز سوم تا پنجم تولد، نمونه آزمایشات ویژه این بیماری از نوزاد گرفته می شود و در صورت ابتلا نوزاد تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی یکی از مهم ترین عوارض بیماری ناشی از اختلالات غده هیپوتروئید را عقب ماندگی ذهنی و جسمانی نوزادان در مراحل بعدی رشد دانست و گفت: درمان نکردن این بیماری در سنین پایین، مشکلات زیاد را نظیر ناباروری و تحلیل عضلانی در مراحل بعدی رشد به همراه دارد.

سالمی آخرین آمار بیماران مبتلا به این بیماری در جهان را شش میلیون نفر یادآور شد و گفت: آمار ایران نیز، به ازای هر یکهزار تولد، یک مورد بیماری است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خرمشهر ادامه داد: این آمار در ایران رد مقایسه با آمار جهانی که یک در سه هزار و یک در چهار هزار می باشد، قابل توجه است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خرمشهر همچنین با بیان اقدامات انجام شده در این شهرستان، گفت: تست غربالگری نوزاد، در بیمارستان ولیعصر مرکز شهرستان انجام می شود.

سالمی اظهار داشت: سال گذشته 93 چهار هزار و 202 مورد تست و آزمایش غربالگری نوزادان در این بیمارستان انجام شد که از این تعداد 433 مورد مشکوک بود و 11 مورد از این مجموع، دارای شکل تشخیص داده شد.

وی مصرف بی رویه برخی از دارو را از عوامل تشدید این بیماری دانست و گفت: بعضی داروها مانند لیتیوم یا برخی از رژیم های غذایی اختلالاتی را در غده هیپوتروئید در بیمار ایجاد می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار