تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۸۹۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبشار شوی اثری ملی نیازمند حفاظت
با افزایش سفر گردشگران به منطقه گردشگری آبشار شوی در ارتفاعات کوهستانی بخش شهیون در شمال شهرستان دزفول حفاظت از این اثر طبیعی و ملی ضروری است.

آبشار شوی با ارتفاع 85 متر و عرض حدود 75 متر در شمال دزفول واقع شده که به دلیل دارا بودن مناظر زیبای طبیعی از جمله جاذبه های گردشگری استان خوزستان بوده که سفر گردشگران به این آبشار رو به افزایش است.

این آبشار یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در دهستانی به نام شوی از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول و در فاصله حدود 100 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد که بتازگی در لیست آثار ملی کشورمان قرار گرفته است.

به گفته بخشدار شهیون دزفول از ابتدای امسال تاکنون بیش از 10 هزار گردشگر از شهرهای مختلف کشور به آبشار شوی سفر کرده اند.

شکرالله قارم افزود: بازدید گردشگران از آبشار شوی از ابتدای امسال شتاب گرفته است و به منظور سهولت تردد گردشگران به این آبشار اقداماتی در حال پیگیری و اجرا است.

وی از احداث زیر ساخت های گردشگری در روستای سرتنگ در مجاورت آبشار شوی خبر داد و افزود: مقدمات احداث کمپ گردشگری در روستای سرتنگ با احداث سرویس های بهداشتی با کمک ساکنان محلی آغاز شده است.

بخشدار شهیون اظهار کرد: به منظور حفظ چشم انداز طبیعی و بکر آبشار شوی همچنین جلوگیری از آلودگی زیست محیطی این اثر ملی ، کمپ گردشگری در فاصله چند کیلومتری آبشار و در روستای سرتنگ احداث خواهد شد.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول نیز گفت: آبشار شوی یکی از آبشارهای پلکانی و پوشیده از خزه سبز است که توجه بسیاری را به خود جذب کرده است.

غلامحسین حسنپور افزود: متاسفانه بسیاری از بازدیدکنندگان و کوهنوردان نا آگاه برای گرفتن عکس و جلب توجه سایر گردشگران از آبشار بالا رفته که این امر ضمن ایجاد خطر برای خود و دیگران ،موجب تخریب دیواره آبشار و از بین رفتن خزه ها و کورشدن چشمه های مویین آبشار می شود.

وی افزود: زیبایی این آبشار به خزه های سبز و پلکانی آن است ضمن اینکه این خزه ها در برابر پایکوب شدن مقاومتی نداشته و از ریشه کنده می شوند و اگر این روند ادامه یابد پوشش گیاهی این آبشار از بین رفته و به یک آبشار سنگی تبدیل می شود.

حسنپور اظهار کرد: لگد کردن دیواره آبشار نیز موجب می شود چشمه های مویین و نازکی که از درون دیواره خارج می شود مسدود شده و روز بروز این آبشار خشک تر شود تا جایی که احتمال خشکی کامل آن نیز وجود دارد.

رییس هیات کوهنوردی دزفول با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بارش تاکنون عرض آبشار به نصف رسیده است از گردشگران و کوهنوردان خواست از صعود به ارتفاع بالای آبشار خودداری کرده و دیگران را نیز از این کار منع کنند تا وضعیت طبیعی آبشار شوی حفظ شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز گفت: بالا رفتن گردشگران از دیواره آبشار شوی امری خطرناک است که علاوه بر احتمال بروز صدمات جانی موجب تخریب دیواره آبشار شده و به چشم انداز طبیعی آثار صدمه وارد می کند.

فرهاد قلی نژاد افزود: در جلساتی که با حضور مسوولان ذیربط در این خصوص برگزار شد مقرر گردید حریم آبشار شوی با نرده کشی محصور شده و گردشگران فقط از چشم انداز آبشار شوی لذت برده و دیواره این آبشار زیبا تخریب نشود.

آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور ، دی ماه پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: آبشار شوی دزفول
:
:
:
آخرین اخبار