تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۸۸۹۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیوع پوکی استخوان در زنان چهار برابر مردان است
پوکی استخوان به معنای کاهش توده استخوانی به معنای ضعیف شدن و سست شدن بافت استخوان است / کنترل مناسب وزن، داشتن تغذیه مناسب یعنی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D، فعالیت بدنی (حداقل 30 دقیقه پیاده روی در روز)، کنترل مصرف داروهایی مانند ضد تشنج و کورتون ها از جمله راه های پیشگیری هستند
خوزنیوز: کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با توجه به نقش جنسیت در بروز بیماری پوکی استخوان گفت: شیوع این بیماری در زنان چهار برابر مردان است.

به گزارش خوزنیوز؛ فریبا عالی‌پور اظهار کرد: احتمال مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان در زنان پس از یائسگی یعنی از سن 50 تا 55 سالگی بیشتر است و مردان معمولا از سن 65 سال به بالا به این بیماری مبتلا می شوند.

وی افزود: پس از یائسگی زنان، تولید استروژن از تخمک ها متوقف شده و در نتیجه تراکم بافت استخوانی کاهش و فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شود.

عالی پور گفت: پوکی استخوان هیچ علامت واضحی ندارد و فقط از طریق عوارض آن، از وجود بیماری آگاه می شویم.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان به عوارض بیماری اشاره کرد و ادامه داد: بیمار مبتلا با کوچکترین ضربه به ویژه در ناحیه کمر، لگن و مچ دست دچار شکستگی می شود و درد شدید کمر، قوز پشت شدن، کوتاه شدن قد نسبت به دوران جوانی از جمله عوارض ابتلا به این بیماری است.

وی گفت: جنسیت یعنی شیوع بیشتر در زنان، سابقه خانوادگی، نوع استخوان بندی به وِیژه استخوان های ظریف و کوچک، لاغر بودن، کوتاه بودن قد، نوع نژاد( اروپای شمالی و آسیای جنوب شرقی از جمله کشور ایران بیشتر در معرض خطر هستند)، ابتلا به برخی بیماری ها مانند پرکاری تیروئید، بیماری های غدد جنسی و غدد فوق کلیوی از جمله عوامل بروز این بیماری هستند.

عالی پور اضافه کرد: زنانی که پیش از 45 سالگی یائسه می شوند یا زنانی که پیش از این سن تخمدان خود را بر می دارند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان به راه های پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و گفت: کنترل مناسب وزن، داشتن تغذیه مناسب یعنی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D، فعالیت بدنی (حداقل 30 دقیقه پیاده روی در روز)، کنترل مصرف داروهایی مانند ضد تشنج و کورتون ها از جمله راه های پیشگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد خاطرنشان کرد: مصرف داروهای ویتامین Dو کلسیم، نرمش و پیاده روی و تعذیه مناسب از جمله راه های کنترل بیماری و کاهش درد می باشند.

عالی پور اظهار کرد: بیماری پوکی استخوان، نظام مراقبت مانند بیماری هایی از جمله فشار خون ندارد در نتیجه آماری نیز از تعداد مبتلایان به این بیماری در دسترس نیست.

وی در پایان بیان نمود: هم اکنون مرکز بهداشت خوزستان به صورت آموزشی در زمینه کنترل این بیماری به ویژه در مدارس فعالیت می کند.
برچسب ها: پوکی استخوان
:
:
:
آخرین اخبار