تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۹۰۲۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان:
کلنی های اقتصادی به زودی تشکیل می شود
خوزنیوز: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: با شناسایی پشتیبان کلنی های اقتصادی در صدد رفع برخی مشکلات در زمینه تسهیلات لازم در امر اشتغال زایی هستیم.

به گزارش خوزنیوز؛ رحمن قلاوند اظهارداشت: یکی از طرح های در دستور کار، طرح توانمندی سازی روستائیان، عشایر و ساکنین مناطق محروم و مرزی است که براساس آن با نیاز سنجی و پتانسیل های منطقه ای می توان برنامه آموزش مهارتی را اجرا کرد که تا کنون 40 درصد طرح نیازسنجی با کمک فرمانداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها تاکنون انجام شده که با توجه به پراکندگی مناطق و صعوبت در آموزش، نیاز به همکاری آموزش و پرورش در این راستاست.

وی با اشاره به ردیف چهار بند ب تبصره 20 قانون بودجه سال 94خاطرنشان کرد: مبلغ 13هزار میلیارد ریال برای تأمین یارانه سهولت تسهیلات مسکن برای زوج های جوان، اقشار آسیب پذیر، روستائیان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافت های فرسوده و سکونت گاه های حاشیه شهرها و مسکن مهر در نظر گرفته شده است که برطبق قسمت اخیر این بند، قرار بر این است 10درصد این مبلغ برای طرح توانمندسازی و مهارت روستائیان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای  کشور اختصاص دهند.

قلاوند ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای کشور در واقع از طریق اجرای این طرح موارد مهمی را تعقیب می کند از جمله تثبیت جمعیت روستایی. جمعیت روستایی که براساس استعدادهای خود و توانمندی های منطقه ای آموزش ببیند از توانایی هایش در آن منطقه استفاده می شود لذا اشتیاقش به ماندن در سرزمین آبا و اجدادی اش بیشتر شده و علاوه بر ایجاد مشاغل پایدار، احتمال مهاجرتش به شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی کمتر می شود. پس با این طرح می توان از دو پدیده مهاجرت های بی رویه به سوی شهرها و ایجاد مشاغل کاذب جلوگیری کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تصریح کرد: باید توجه داشت حاشیه نشینی یکی از معضلات و مشکلات مدیریت های جمعیتی امروز در خیلی از نقاط دنیا از جمله کشور ما به ویژه استان خوزستان است و باعث شیوع بعضی از مواردی می شود که ناخواسته به امنیت اجتماعی ضربه می زند.

قلاوند عنوان کرد: با توجه به مشکلات مالی در حوزه تسهیلات، تفاهم نامه های چندجانبه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با صندوق کارآفرینی امید و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که براساس آن پشتیبان های کلنی اقتصادی شناسایی و با برقراری ارتباط شان با دستگاه های اجرایی از بار مشکلات کاسته شود.

وی در توضیح پشتیبان های کلنی اقتصادی گفت: این  اشخاص در واقع کارآفرینانی هستند که در زمینه های مختلف سابقه فعالیت دارند که یا به منظور شروع به کار و یا برای توسعه فعالیت های خود اعلام می کنند در صورت در اختیار داشتن مقدار مشخصی تسهیلات و نیروهای آموزشی قادر به ایجاد اشتغال بیشتری هستند.

این مقام مسئول از راه اندازی برخی کارگاه های محصول محور سخن گفت و ادامه داد: در این کارگاه ها علاوه بر آموزش، بعد اشتغال نیز مورد توجه قرار می گیرد.

در خصوص محصولات کارگاه های محصول محور بیان داشت: محصولات تولید شده گاها توسط پشتیبان ها خریداری و بعد در بازار عرضه می شود و یا شخص تولید کننده شخصا اقدام به فروش محصول خود در بازار می کند؛ محصولاتی که بعضا قابلیت صدور به کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز دارند.

در همین راستا با هدف توسعه کالاهای محصول محور، مشاغل خانگی، حمایت از کارآفرینان و پشتیبان ها بناست بخشی را در کنار آموزش و کارآفرینی با عنوان  زنجیره بازاریابی، برندسازی  و طراحی محصول ایجاد کنیم که هسته های اولیه آن تشکیل شده است.

قلاوند هدف از ایجاد این زنجیره را شناسایی نیازها و ذوق و سلیقه بازار تقاضا دانست و افزود: این که محصولی که تولید می شود سایز و بسته بندی آن به چه شکل باشد و برای هر گروه از محصولات مارک و برندی به منظور انتساب محصول مربوطه به استان خوزستان، طراحی صورت گیرد، ازجمله مهمترین اهداف تشکیل زنجیره است.

وی با اشاره به تشکیل کارگاه های محصول محور در برخی از شهرستان های استان خوزستان گفت: ازجمله این کارگاه ها می توان به صنایع دارویی و داروهای گیاهی در دزفول، کیف و چرم دوزی در آبادان، میناکاری در خرمشهر و یا تولید عسل و نیز پرورش قارچ در مسجدسلیمان اشاره کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان یادآور شد: در حال حاضر در استان خوزستان فرصت برای توسعه صنایع بزرگ  به منظور ایجاد اشتغال در این عرصه چندان وجود ندارد  و صنایع بزرگ بسیار کرخت  و هزینه بر هستند. الان صنایع میانی، تبدیلی، دستی، مشاغل خانگی و بخش خدمات در اولویت اشتغال زایی قرارداشته  که نیاز به حمایت منابع اشتغال زایی استان دارند.
 
وی تأکید کرد: در دو هفته گذشته ضمن جلسه ای که با شورای شهر اهواز داشتیم، در صدد ایجاد بازارچه های خوداشتغالی در نقاط پرجمعیت از جمله پارک هاهستیم تا مکانی برای عرضه محصولات مهارت آموختگان ایجاد و از این پتانسیل موجود در فضاهای عمومی برای فروش محصولات استفاده شود.

همچنین برنامه ایجاد نمایشگاهی در بازارچه مرزی جذابه در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر در مرحله رایزنی با استانداری است.

قلاوند اضافه کرد: نیاز داریم از محل تسهیلاتی که برای توسعه مشاغل استان درنظر گرفته شده، کسانی که در کارگاه های محصول محورآموزش می بینند منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد مشاغل توسط خودشان چه به عنوان مشاغل خرد در بازار و یا مشاغل خانگی تأمین شود تا چرخه آموزش و اشتغال بهم ربط پیدا کند. اگرتسهیلات لازم برای مهارت آموختگان  منظور شود، امیدواری بیشتری برای به ثمر رسیدن تلاش های صورت گرفته در زمینه آموزش شان و رسیدن به شغلی پایدار ایجاد می شود؛ چرا که با آموزش صرف نمی توان انتظار اشتغال زایی داشت.

وی افزود: تاپایان سال 93، حدود هزار و 60 طرح در خصوص مشاغل خانگی به بانک های ملت، توسعه تعاون، تجارت، سپه و پست بانک معرفی کردیم که برخی در حال تکمیل پرونده و بعضی در مرحله پرداخت است که تا پایان سال 94 باید نسبت به همه طرح های معرفی شده برطبق مصوبه شورای عالی اشتغال و ابلاغ بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.
البته برخی از طرح ها که مربوط به بنگاه های زودبازده هستند، متوقف شده اند که باید ببینیم سیاست استان در مقابل شان چیست.
:
:
:
آخرین اخبار