تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۰۳۰۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعرض‌های بی‌سر و صدا و خاموش به منابع آبی خوزستان
مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات گفت: منابع آبی استان از چند دهه گذشته تاکنون به صورت خاموش و بی‌سر و صدا مورد تعرض قرار می‌گرفته‌اند و صدایی از کسی در نمی‌آمد و امروز هم که با فجایع زیست محیطی مختلفی رو به رو هستیم، باز هم به این مسایل توجهی نمی‌شود.

جاسم مرمضی اظهار کرد: موضوع حفاظت از رودخانه‌های استان فقط به کارون منحصر نمی‌شود بلکه در کنار پر آب‌ترین رودخانه کشور رودخانه‌های دیگری همچون کرخه وجود دارد که وضعیت اسفباری دارند و رودخانه‌هایی همچون زهره و تالاب‌ها که رگ حیاتی استان هستند، رو به نابودی رفته‌اند.

وی افزود: ابعاد فجایع زیست محیطی ناشی از کم آبی در خوزستان بسیار وسیع است و نیاز به توجه و برنامه‌ریزی گسترده دارد. ما جهت بهبود این وضعیت نهایت تلاش خود را کرده‌ایم و در همین راستا کمیته احیای تالاب‌ها و سواحل را در این استان تشکیل دادیم.

مرمضی تصریح کرد: تلاش‌های صورت گرفته کافی نیست و لازم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب گام‌های بزرگی برداشته شود و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌توانند در زمینه قانون‌گذاری برای صیانت از رودخانه ها نقش محوری ایفا کنند.

وی عنوان کرد: حجم بحران دریاچه ارومیه اصلا با فجایع زیست محیطی خوزستان قابل مقایسه نیست اما برای احیای این دریاچه کمیته تخصصی در دولت تشکیل شد اما چرا نباید برای احیای تالاب‌های خوزستان این کار انجام شود؟

مرمضی با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس باید حقوق از دست رفته مردم استان را بگیرند، خاطرنشان کرد: ریزگردها فقط یک بحران زیست محیطی نبود بلکه تبعات و مسایل پنهان دیگری همچون تبعات اجتماعی، کاهش اشتغال و به وجود آمدن پدیده‌های بزهکاری را در پی داشت.

مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات اظهارکرد: به نظر من عامل بحران کمبود آب و نابودی محیط زیست در خوزستان یک ندانم کاری بلندمدت بوده که به صورت وسیع و عمیق اتفاق افتاده است و به راحتی قابل جبران نیست. اگرچه تلاش‌هایی در جهت حل این بحران در حال انجام است اما خیلی به این مساله خوش‌بین نیستم زیرا کارهایی که باید انجام شود، انجام نمی‌گیرد.

همچنین سودانی، عضو کانون وکلای خوزستان در این سمینار گفت: عدم وجود قوانین مشخص برای صیانت از رودخانه ها موجب شد تا در این منابع آبی دست‌کاری شود. تعرض به حریم رودخانه ها، طرح‌های انتقال آب و آلاینده‌هایی که وارد رودخانه‌‌های استان می‌شود، موجب بحران زیست محیطی و کاهش منابع آبی خوزستان شده است به طوری که تبعاتی مانند بیکاری، تشدید مهاجرت و نابودی محیط زیست را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی باید از این تعرضات غیرقانونی جلوگیری کنند، اظهار کرد: در زمینه صیانت از رودخانه‌ها خلاء قانونی دیده می‌شود و قانون گذاران باید نسبت به این مساله اقدام کنند.

سودانی گفت: متاسفانه امروز عدم وجود قانون برای جلوگیری از اجرای طرح‌های انتقال آب یکی از خلاء های قانونی است و همین مساله مشکلاتی را به دنبال داشته است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کارون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
7
متاسفانه نه تنها مسئولان نسبت به خشک شدن رودخانه ها و تالابهای خوزستان بی تفاوت بودند fg;i رسانه ها هم به شکل مطلوبی واکنش نشان ندادند و اطلاع رسانی مناسبی نداشتند!!
واقعا چرا نسبت به زوال کارون و خشک شدن کرخه و جراحی اینقدر بی تفاوت هستیم؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
6
اقا بيايين خوزستان نابود كنين وبرويد تا هم خيال شما راحت شود و هم خيال ما...........
خدايا ما خوزستاني ها چقدر بايد استرس بكشيم اخه چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سرفراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
1
واقعا برای اب،هوا،نان،حتی برای راه رفتن هم باید سختی بکشیم!! ولی خدا خیلی بزرگه؛هیچ وقت نباید امیدمون رو از دست بدیم؛ انشاالله که همه چیز درست میشه...
mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
1
2
جهت استحضار جناب آقای مرمضی مشاور محترم استاندار خوزستان ، متن مصوبه هیئت وزیران برای انتقال آب رودخانه دز به تهران که اخیرا" صادر شده به شرح زیر است:

تاریخ : 1394/02/21
ارگان صادر کننده : هیئت وزیران
شماره بخشنامه : 19891/ت51869هـ
پیوست مطلب : ندارد
تصویب نامه هیئت وزیران در مورد تخصیص اعتبار برای تکمیل عملیات اجرایی طرح ساختمان سد کوچری و تونل های انتقال از سرشاخه دز به شرکت آب منطقه ای تهران
معاون اول رییس جمهور تصویب نامه شماره 19891/ت51869هـ مورخ 21/2/1394 را به شرح زیر اعلام نموده است:
هیئت وزیران در جلسه 16/2/1394 به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: 1- مبلغ یکصد و چهل و پنج میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع بند ش ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه به نسبت مساوی، به منظور تکمیل عملیات اجرایی طرح ساختمان سد کوچری و تونل های انتقال از سرشاخه دز به شماره طبقه بندی 40201386 و تعهدات ایجاد شده در سال 1393 ناشی از عدم تأمین اعتبار موضوع تصویب نامه شماره 58559/ت50943هـ مورخ 25/5/1393 در اختیار شرکت آب منطقه ای تهران قرار می گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود. 2- وزارت نیرو موظف است گزارش عملکرد اعتبار یاد شده را هر سه ماه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.
مهدی ی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
وقتی برای حداکثر استفاده از آب خوزستان برنامه ریزی نشده و اخذ بودجه نشده و آبرسانی به زمین های قابل کشت با تلاش شبانه روزی پیگیری نشده دیگر استانها میگن : این آبه را میخوان چیکار؟ بدندش به ما تا ما باهاش پول بسازیم. حق با کیه؟
:
:
:
آخرین اخبار