تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۹۰۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی آبی در روستاهای اندیمشک را جدی بگیریم / تصویر
بحران آب بحرانی است که امروزه اکثر مناطق جهان به نحوی با آن دست و پنجه نرم می کنند، در این میان کشور ما نیز جزو مناطقی است که این بحران در آن وجود دارد. آب بعنوان ماده حیاتی و ارزشمندی است که زندگی بدون آن وجود نخواهد داشت، از تولید انرژی و محصولات غذایی متفاوت تا آب شرب و بهداشت همه و همه به آب بستگی دارد.

به گزارش خوزنیوز به نقل از اندیمشک جوان ؛ با روند کنونی گرم شدن زمین و این بحران کم آبی که بوجود آمده است، کم کم بسیاری از شهرها و روستاهای کوچک که در مناطق گرم و خشک قرار دارند تحت تاثیر شدید این بی آبی قرار می گیرند. در ابتدا روستاها که مقاومت کمتری نسبت به بحرانی بی آبی دارند خالی از سکنه خواهند شد و سپس مشکلات زیادی بواسطه مهاجرت این قشر به شهرها ایجاد خواهد شد، چرا که زیر ساخت های این مناطق متناسب با جمعیت نخواهد بود.

بیژن سلطانی / مهاجرت روز افزون روستائیان از یک طرف چرخه تولید ملی محلی این افراد و شهرهای همجوار را تحت تأثیر قرار می دهد و از طرفی بدلیل نبود زیر ساخت های کافی در شهر مشکلات عدیده ای در خدمت رسانی ایجاد که در نهایت صدمات جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد کرد.

برای بررسی علت مهاجرت به یکی از روستاهای بخش الوار (تاف آب)  رفتیم به گفته اهالی محلی منطقه از سال ۱۳۸۵ شرکت ملی حفاری شروع به حفر چاه هایی در منطقه می کند که باعث خشک شدن آب چشمه تا حد زیادی شده و از طرفی هم آن مقدار باقی مانده هم آلوده و غیر قابل شرب می شود ( پس از انجام آزمایشات میکروبی و بهداشتی توسط شبکه بهداشت و درمان اندیمشک )

در ادامه اهالی با ناراحتی داستان روستای خود را اینگونه بازگو می کنند، پس از تأیید آلوده بودن آن از طرف شبکه بهداشت و درمان باشکایتی به دادگاه مسئله آب شرب را از طریق دادگستری پیگیری کردیم و با گرفتن حکم شرکت نفت ملزم به این شد که تازمانیکه مسئله آب رفع شود با تانکر به این منطقه آبرسانی کند، که مدتی انجام شد و پس از مدتی آبرسانی بوسیله تانکر هم کنار گذاشته شد.

افروز سگوند شورای اسلامی تاف آب ، در این خصوص می گوید، در این میان با پیگیری هایی که از طریق دفتر رهبری و ریاست جمهوری صورت گرفت، بنا براین شد که برای این منطقه آب لوله کشی احداث شود.

خلاصه داستان اینکه پس از چند سال پیگیری از طریق مراجع قضایی و گرفتن حکم، شرکت مذکور در منطقه موظف به آبرسانی از طریق لوله کشی به روستا شد، که متاسفانه بدلیل عدم پیگیری مسئولین مربوطه بی نتیجه مانده است.

به گفته اهالی تا کنون از این منطقه ۷۰ خانوار به شهر مهاجرت کرده اند و شرایط نامناسبی برای ادامه زندگی در این منطقه حکم فرما شده است.

هم اکنون در روستای قلعه نار ۲۳ خانوار در حال زندگی هستند که شرایط سخت و دشواری را سپری می کنند.

رئیس منابع طبیعی اندیمشک در اسفند ماه ۹۲ از پلمپ شدن دو دکل حفاری بدلیل آلوده کردن آب مردم منطقه خبر داده بود.

وی گفت: حوضچه پساب نفتی این دکل حفاری مناطق نفتخیز جنوب در منطقه «مهرزیل» مشرف به آب شرب روستای «سیچ» در بخش الوار گرمسیری اندیمشک قرار دارد و موجب آلودگی آب چشمه این روستا شده است.

سراج الدین اضافه کرد: سه روستا با حدود ۳۰ خانوار از آب این چشمه استفاده می کنند که با آلوده شدن چشمه اکنون به وسیله تانکر آبرسانی می شوند.

سراج الدین اظهار کرد: دو حوزه نفتی «قلعه نار» و «بالارود» در اندیمشک تحت نظر شرکت مناطق نفتخیز جنوب در حال انجام عملیات حفاری هستند.

وی در ادامه افزود: به دلیل حذف شدن ماده ۱۴ قانون برنامه توسعه پنجم جرایم زیست محیطی لغو شده به همین دلیل امکان جریمه شرکت های نفتی یا حفاری به دلیل آلودگی زیست محیطی وجود ندارد.(۱)

از طرفی کشاورزی منطقه نیز تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته و برخی از زمینهای کشاورزی منطقه نیز زیر کشت نرفته است.

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

در فرهنگ قرآن کریم که سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) نیز منطبق بر آن است حتی اگر کسی مسلمان هم نبود و رسماً کافر بود و دشمن اسلام و در عین حال به امکانات اولیه ی زندگی مانند آب و غذا و دارو نیاز داشت؛ کرامت انسانی و فرهنگ والای اسلامی حکم می کند که به او نیز کمک شود.(۲)

از طرفی در همین ماه گذشته هم استاندار و هم وزیر نیرو برای افتتاح پروژه و برخی طرح ها سفری هرچند کوتاه به اندیمشک داشته اند.

اما متاسفانه هیچ فعالیتی که برای تغییر روند مهاجرت روستائیان بر اثر مشکل آب مفید باشد در خصوص مردم منطقه انجام نشده است.

راهکار

نکته عجیب اینجاست در بسیاری از مناطق هیچ راهکاری برای مقابله با این بحران وجود ندارد اما اندیمشک با وجود دو سد بزرگ کرخه و دز داستانی متفاوت دارد.

دومخزن دریاچه های سد دز و کرخه با میلیونها متر مکعب آب براحتی می تواند جوابگوی آب روستائیان این منطقه باشد که علاوه بر بهبود زندگی روستائیان می تواند به تبدیل شدن این منطقه به قطب بزرگ گردشگری در استان کمک کند.

اختصاص بودجه

گفتنی است در بهمن ماه گذشته نمایندگان در نشست علنی (سه‌شنبه ۲۸ بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، با بند الحاقی تبصره ۵ ماده واحده لایحه مذکور با ۱۶۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار جهت آبرسانی به روستاها اختصاص یافت.

براساس این بند الحاقی؛ به منظور آبرسانی به روستاها معادل ریالی مبلغ پانصد میلیون (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در سال ۱۳۹۴ هزینه کند. این مبلغ طی هشت سال از محل عواید حاصل از اجرای این طرح ها به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌شود. (۳)

حال سوال اینجاست که چرا با وجود این همه امکانات و وجود شرایط مناسب بازهم روند آبرسانی به این روستا ها متوقف شده و مهاجرت به شهرها ادامه دارد.

آلودگی آب منطقه و غیر قابل شرب بودن
آلودگی آب منطقه و غیر قابل شرب بودن
آلودگی آب منطقه و غیر قابل شرب بودن
آلودگی آب منطقه و غیر قابل شرب بودن
تانکر آب رسانی
تانکر آب رسانی
تانکر آب رسانی
تانکر آب رسانی
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از روستای خالی از سکنه
نمایی از مسیر آب روانی که در روستا وجود داشته
نمایی از مسیر آب روانی که در روستا وجود داشته

بی آبی در روستاهای اندیمشک را جدی بگیریم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Seychelles
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
1
سوالم این است پس چرا در دولت نهم ودهم صدا وسیما چنان صحنه هایی را به تصویر میکشید و میگفت مشکل نداریم که گویی مدینه فاضله شده آن چه بود و این تصاویر چه لطفا به دلواپسان نشان دهید.
:
:
:
آخرین اخبار