تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۹۰۴۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از ظرفیت بازارچه‌های مرزی خوزستان غافل نشویم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه نباید ما از ظرفیت های بازارچه های مرزی غافل شویم گفت: مسایل و مشکلات این بازارچه ها زیاد است.

نورالله حسن زاده در اولین میز تخصصی بررسی مشکلات و راهکارهای صادرات از خوزستان به عراق که روز شنبه ، 23 خردادماه در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بحث ساماندهی مرزهای خوزستان از چند سال گذشته مطرح است و هر سال تکرار می‌شود متاسفانه با وجود اینکه بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی افزود: ما به عنوان متولی بخش تولید باید بیشتر وقت خود را برای تولید صرف کنیم. بعد انقلاب، سرمایه گذاری‌های زیادی توسط دولت در خوزستان انجام شد که از آن ها می‌توان به صنایع پتروشیمی، فولاد، نیشکر و سایر صنایع اشاره کرد. به مرور زمان بخشی از این صنایع به بخش خصوصی واگذار شد و امروز توسط این بخش اداره می‌شوند.

حسن زاده تصریح کرد: پتانسیل بالایی در صنایع استان وجود دارد که می‌توان درآمدهای خوبی از آن  به دست آورد. امروز در صنعت پتروشیمی بسیار خوب، در بخش پوشاک درحد قابل قبول و  در بخش مواد غذایی بسیار ضعیف عمل شده است.

وی عنوان کرد: به دلیل نبود زنجیره های پایین دست در صنعت پتروشیمی، کالاها به صورت خام صادر و در کشورهای دیگر بسته بندی و به کالاهای دیگری تبدیل می‌شوند.

حسن زاده اظهار کرد: متاسفانه در بخش تولید مشکلاتی دیده می‌شود که به شرایط فعلی کشور مربوط است. به عنوان مثال سیستم بانکی ما به دلیل مشکلات و کمبود منابع مالی تسهیلات کمی پرداخت می‌کند و این یکی از مشکلات است.

وی افزود: تعطیلی مرزها از دیگر مشکلات است. در ایام تعطیلی که مرزها متوقف می‌شوند، حجم زیادی از کامیون‌ها با کالاهای فراوان بلاتکلیف می مانند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه شهرداری متولی پایانه مرزی چذابه است، خاطرنشان کرد: این مساله به مسئولین ارشد کشور انتقال دادیم و اعلام کردیم که شهرداری می‌خواهد مشکلات شهر را از درآمدهای این بازارچه حل کند و این مساله به صادرات ضربه وارد می‌کند.

حسن زاده گفت: تولید کنندگان ما با سرمایه گذاری در کشور عراق می توانند ضمن تامین نیازهای عراق، بازار پایدار  و درآمد فراوانی را به دست آورند.

بخش عمده مشکلات صادرکنندگان مربوط به مسایل داخلی است

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: بخش عمده مشکلات صادرکنندگان ما مربوط به مسایل داخلی است و کمتر به عراق مربوط است و بنابراین ضرورت دارد به حل موانع و مشکلات داخلی توجه بیشتری کنیم.

ابراهیم محمد رضازاده در اولین میز تخصصی بررسی مشکلات و راهکارهای صادرات از خوزستان به عراق اظهار کرد: صادرکنندگان ما در کنار توجه به تولید، باید به بازارها نیز دقت کنند.

وی افزود: لازم است قبل از صادرات برای برخی کالاها همچون سوسیس و کالباس که در بازار عراق شناخته شده نیستند، تبلیغات و بازاریابی انجام داد.

رضازاده تصریح کرد: عراق از جمله کشورهایی است که قوانین پایداری ندارد و عدم وجود قوانین پایدار موجب بالا رفتن ریسک در بازار این کشور می‌شود. بنابراین صادرکنندگان باید روزانه از تغییرات قوانین عراق اطلاع پیدا کنند تا قیمت گذاری مناسبی برای کالاهای خود داشته باشند.

وی عنوان کرد: در کشور عراق روزانه فقط یک‌سوم هر شبانه روز برق تامین می‌شود و عراقی‌ها مجبورند در مابقی ساعات روز از دستگاه‌های تولید برق استفاده یا بدون برق سپری کنند و در این شرایط صادرکنندگان ما باید به فکر نگهداری کالاهای خود باشند.

رضازاده خاطرنشان کرد: نحوه بسته بندی محصولات صادراتی یکی از راهبردهای نفوذ در بازار عراق است که رعایت این مساله در مواد غذایی بیشتر احساس می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اگر تولیدکنندگان ما بتوانند بخشی از زنجیره تولید و مونتاژ محصولات خود را به عراق منتقل کنند، کالاهای زیادی در بازار عرضه خواهد شد و بازار پایداری به دست خواهند آورد و مصرف‌کنندگان عراقی به این تولیدات وابسته می شوند.

وي اظهارکرد: ایجاد دفاتر خدمات پس از فروش برای کالاهای ایرانی در عراق بسیار ضروری است و این مساله به تداوم مصرف و به دست آوردن بازاری دائمی کمک می‌کند و باید همزمان با عرضه کالا، خدمات پس از فروش را فعال کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار