تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۹۰۵۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معتادان 15 ساله و هنوز پنهانکاری در آمار معتادان
در جامعه که آماری از تعداد معتادان در دست نیست و با اینکه سن اعتیاد بنا به گفته های برخی مسوولان به 15 سال و کمتر رسیده، باید در این خصوص تکانی به خود داد و جوانان را از این مهلکه نجات بخشید.

برخی مسوولان و کارشناسان معتقدند: اعلام آمار جرم و بزه در جامعه بنا به دلایلی امنیتی به صلاح جامعه نیست.

اما اگر اعتیاد را بیماری و نه جرم و بزه بدانند چرا آمار صحیحی از معتادان اعلام نمی شود تا پژوهشگران بتوانند پژوهش های خود را به درستی و بر اساس نیاز جامعه تدوین کنند.

این نگاه امنیتی در زمینه اعتیاد اگر اثر بخش بود چرا تاکنون تاثیری مشاهده نشده و روز به روز اعتیاد در جامعه بیشتر دیده می شود.

اگر اعتیاد را طبق گفته مسوولان بیماری بدانیم و باید با معتاد مانند بیمار رفتار کنیم چرا مانند سل و سرطان آمار صحیحی از اعتیاد در دست نیست که بدانیم چند درصد جامعه به این درد مبتلا هستند.

متاسفانه نگاه امنیتی به این بیماری باعث شده که اعتیاد روز به روز گسترده تر شود و استقبال از انواع مواد صنعتی با سهل انگاری متولیان امر هر روز بیشتر شود و جوانان را آهسته و بی صدا بمیراند.

مدیرعامل جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیب های اجتماعی خوزستان اظهار کرد: ندادن اطلاعات صحیح در خصوص آمار معتادان موجب شده که در برنامه ریزی برای کاهش اعتیاد در جامعه معضل پیش آید.

داریوش مرادی افزود: وقتی مسوولی از اعلام دقیق آمار معتادان در جامعه ممانعت کند در جلوگیری از پیشرفت اعتیاد در جامعه مشکل به وجود می آید.

وی با بیان اینکه اکنون سن اعتیاد در جامعه به 15 و حتی 12 سال نیز رسیده ، گفت: اگر آمار دقیقی به مراکز پژوهشی داده نشود آنها هم نمی توانند رسیدگی بهتری کنند.

مدیرعامل جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیب های اجتماعی خوزستان ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد تنها یک کار نمادین شده و در جامعه مشاهده می شود که آمار اعتیاد در محیط های کاری چند برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد بین المللی این است که یک فضای اداری، آسایشگاهی و مشاوره در مرکز ترک اعتیاد باشد، افزود: هیچ کدام از مراکز ترک اعتیاد و کمپ های بهبودی استاندارد بین المللی را ندارند.

مرادی گفت: اگر در این مراکز به صورت علمی و تخصصی اقدام شود نتیجه مطلوبی خواهند داشت اما مشاور حتما باید در این مراکز مستقر باشد.

مدیرعامل شبکه آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد خوزستان بیان کرد: معتادان در این مراکز سم زدایی فیزیکی می شوند و 99 درصد قضیه کار مشاوره است که باید اطلاعات درست را جایگزین باورهای نادرست کند.

وی افزود: معتادان بر اساس نداشتن مهارت حل مشکل، به سمت اعتیاد گرایش پیدا می کنند چون مهارت زندگی و برخورد با آسیب ها را ندارند و برای رهایی از استرس و اضطراب به اعتیاد پناه می برند.

مرادی اضافه کرد: کار مراکز ترک اعتیاد بدون مشاوره، تنها آب در هاون کوبیدن است و یک معتاد احتمال دارد که یکی دو سال به سمت مواد نردد و سپس به اعتیاد بازگردد.

وی یادآور شد: بسیاری از معتادان 25 روز در کمپ ها می مانند و ترک می کنند اما پس از مدتی به اعتیاد باز می گردند.

وی با تاکید بر اینکه سم زدایی اعتیاد تنها نباید فیزیکی باشد و باید فکری نیز انجام شود گفت: هیچ مرکز ترک اعتیاد نداریم که مشاوره در کنار سم زدایی فیزیکی انجام شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان نیز در این خصوص اظهار کرد: برای برآورد تاثیر مراکز ترک اعتیاد در کاهش معتادان خوزستان باید ابتدا جمعیت معتادان دردست باشد که این امر نیاز به مطالعات طولی دارد.

علی حسن زاده افزود: مراکز ما حداقل استاندارد لازم را دارند و کارشناسان اداره کل بهزیستی نیز از این مراکز بازدید و نظارت دارند.

وی با اشاره به اینکه تمام این مراکز نیز به دوربین های مداربسته مجهز هستند، معتقد است: مراکز ترک اعتیاد برای سم زدایی هستند و خیلی حضور مشاور در این مراکز معنا ندارد.

حسن زاده ادامه داد: معتادان در این مراکز فشار بسیاری را متحمل می شوند که سم زدایی شوند و سپس دوره نقاهت را می گذرانند.

وی گفت: همچنین پس از سم زدایی کامل جسمی، معتادان از طریق گروه درمانی نیز سم زدایی فکری می شوند که در این گروه ها انتقال تجربیات به صورت تجارب گروهی انجام می شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان افزود: همچنین معتادان برای درمان فکری به مراکز مشاوره و یا گروه های NA معرفی می شوند.

حسن زاده اضافه کرد: مسلم معتادان در صورتی که پیگیر ترک اعتیاد خود نشوند پس از مدتی به اعتیاد باز می گردند.

وی گفت: هم اکنون 91 مرکز ترک اعتیاد برای سم زدایی جسمی معتادان و 63 مرکز مشاوره فعال برای سم زدایی فکری آنها با نرخنامه مشخص در سطح خوزستان وجود دارد.

مدیر مرکز مشاوره تکامل در اهواز نیز اظهار کرد: مشاوره می تواند در کنترل ذهن کمک کند زیرا اعتیاد بیش از اینکه بیماری جسمی باشد یک بیماری روانی و فکری است که مشاوره برای بازنگشتن به عادت های قبلی می تواند تسهیل گری کند.

نسرین چوبند با بیان اینکه مراجعه به مرکز مشاوره بسیار اندک است و معتادان کمتر به این مراکز مراجعه می کنند، افزود: باید این افراد را ملزم به مراجعه به مراکز مشاوره برای ترک قطعی اعتیاد کرد.

مدیر مرکز مشاوره تکامل در اهواز گفت: همه لغزش ها از یک نبود اعتماد به نفس و نبود مهارت مدیریت بحران شروع می شود.

وی بیان کرد: فعال بودن شخص و انگیزه فرد برای ترک هم بسیار موثر است ولی بطور مسلم اراده شخص حرف نخست را می زند چون اوست که خود را به مشاوره می رساند.

چوبند گفت: اگر تغییر بینش در فرد معتاد بوجود آید و نگاهش را به زندگی تغییر دهد می تواند ترک ، و به بازنگشتن او به اعتیاد می توان امیدوار بود.

مدیر مرکز مشاوره تکامل در اهواز ادامه داد: احترام نگذاشتن فرد معتاد به خودش موجب گرایش وی به اعتیاد می شود و فکر منفی باعث می شود که فرد به خودش بی احترامی کند.

اعتیاد یک مشکل اجتماعی و باید اجتماعی حل شود پس کتمان آمار معتادان نه تنها در حل این مشکل اجتماعی و کاهش آمار معتادان نمی تواند و نتوانسته تاثیرگذار باشد بلکه محققان و پژوهشگران را در این زمینه برای رسیدن به نتایجی جامع گمراه می کند.

البته داشتن آمار صحیحی از معتادان نیز کار ساده ای نیست و اکنون طرح سراسری پایش معتادان به صورت نمونه برداری از مناطقی از شهرها توسط بهزیستی کشور از جمله برخی مناطق اهواز از اوایل خرداد در حال انجام است که آماری تقریبی از معتادان می تواند ارایه کند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: اعتیاد
:
:
:
آخرین اخبار