تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۹۰۷۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
کمیته ویژه‌ای برای محصولات غذایی ارگانیک تشکیل شود
یک عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت محصولات ارگانیک پیشنهاد داد که کمیته ویژه‌ای برای محصولات غذایی ارگانیک متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت صنعت، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل شود.

سید راضی نوری عنوان کرد: یکی از مواردی که همیشه به عنوان مطالبه جامعه ما از وزارت جهاد کشاورزی است تولید محصولات ارگانیک است. در حال حاضر آمار بیماری‌های قلبی و سرطان که در اثر استفاده بیش از حد سموم و کود است نگران‌کننده است که می‌طلبد بازنگری جدی در این زمینه انجام گیرد.

او با بیان اینکه طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید به حدی از کشاورزی ارگانیک می‌رسیدیم گفت: متاسفانه حرکت به سوی محصولات ارگانیک وجود ندارد و در بازار نیز تعریفی برای تفاوت محصول ارگانیک از غیر ارگانیک انجام نشده که این مساله نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد.

این نماینده مجلس افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید در برنامه‌های آموزشی و ترویجی خود این مساله را در نظر بگیرد. اگر این فرهنگ در بین کشاورزان ترویج شود و وزارت جهاد کشاورزی به مردم نیز اعلام کند که محصولات ارگانیک چه مزیت‌هایی نسبت به محصولات غیرارگانیک دارد اثر فرهنگی بسیار مهمی در تولید است. به علاوه تفاوت قیمت نیز مشوقی برای تولید محسوب می‌شود.

نماینده مردم شوش تصریح کرد: با این حال تولید محصول ارگانیک هنوز در بازار جا نیفتاده و در برخی موارد کشاورزان با اینکه محصول ارگانیک تولید کرده‌اند آن را با قیمت محصول غیر ارگانیک می‌فروشند.

او ادامه داد:‌ از سوی دیگر کشاورز ما عادت کرده که محصولات زود به نتیجه برسد و از نظر کمی و وزنی رشد کند ولی وقتی زمین را با استفاده از کودها و سموم شیمیایی سال به سال ضعیف تر می‌کنیم باعث می‌شود نتایج خوبی در آینده نداشته باشد. این در حالی است که می‌توان با استفاده از کودهای طبیعی محصولاتی را تولید کرد که مواد غیر بهداشتی و مضر سلامت در آن حداقل میزان ممکن باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین مرگ و میر ما از بیماری‌های قلبی و سرطانی است که بخشی از آن می‌تواند به خاطر استفاده کردن از محصولات ناسالم باشد اگر مردم ما با این خطرات آشنا شوند به خوبی از محصولات ارگانیک استفاده می‌کنند.

او پیشنهاد داد که کمیته‌ای از جانب وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت صنعت‌، معدن و وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان محصولات غذایی ارگانیک تعریف شده و با همفکری یکدیگر بتوانند اقدامات موثری در این راستا انجام دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار