تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۹۰۸۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل عشایر خوزستان:
10 هزار و 500 خانوار عشایری ساماندهی شده اند
مدیرکل امور عشایر خوزستان از اسکان 10 هزار و 500 خانوار عشایری در کانون های اسکان این استان خبر داد.

علی‌رحم کریمی با بیان اینکه خوزستان در رتبه های نخست اسکان عشایر در کشور است، به دو پروژه مصوب در زمینه اسکان عشایر این استان اشاره کرد و افزود: طرح اسکان عشایر در دو هزار هکتار اراضی غرب کرخه از سال 93 با اعتبار 100 میلیارد ریال آغاز شده است.

کریمی اضافه کرد: مرحله دوم تامین آب در یک هزار و 200 هکتار از اراضی شعیبیه شوشتر نیز با اعتبار 90 میلیارد ریال در حال انجام است.

به گفته وی، با توجه به اینکه دامداری به تنهایی پاسخگوی نیاز عشایر نیست، اختصاص زمین های کشاورزی برای اشتغال آنها در برنامه بوده است.

وی با بیان اینکه 23 هزار خانوار عشایری کوچ رو مشتمل بر 140 هزار نفر به خوزستان تردد می کنند اظهار کرد: خوزستان یک استان قشلاقی است که از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم اردیبهشت میزبان عشایر کوچنده از استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، همدان، لرستان و کردستان است.

وی افزود: خوزستان دومین استان از نظر جمعیت عشایری است که 11 درصد جمعیت عشایری در آن ساکن هستند و 9 درصد دام های عشایری نیز در این استان قرار دارد.

کریمی اظهار کرد: با وجودی که همه دستگاه ها موظف به ارایه خدمت به این قشر هستند اما یکی از چالش های اساسی ما حضور کمرنگ دستگاه ها برای آموزش، بهداشت و درمان و مسایل فرهنگی عشایر است که انتظار می رود بخشی از اعتبارات برای این منظور هزینه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 57 درصد از جامعه عشایری از آب سالم برخوردار هستند گفت: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 87 انجام شده متوسط باسوادی جامعه عشایری 57 درصد است که مردان نسبت بالاتری را به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: به منظور افزایش درآمد جامعه عشایری در بودجه پارسال یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی مصوب شده بود که برای توسعه دامپروری و تولید گوشت قرمز در اختیار آنها قرار گیرد.

خوزستان پس از فارس، دومین استان در عشایر کوچ رو است.

کوچ عشایر کوچنده به صورت درون استانی و بین استانی انجام می شود. در کوچ درون استانی که در فروردین صورت می گیرد، عشایر کوچنده چهارلنگ و هفت لنگ بختیاری، لر، بهمئی، قشقایی و لک از مناطق قشلاقی در شهرستان های شوش، رامهرمز، شوشتر، بهبهان، گتوند و هفتکل به مناطق ییلاقی استان از جمله ایذه، باغملک، اندیمشک و دزفول، کوچ می کنند.

این مرحله پیش از کوچ بین استانی است و کوچ رسمی (برون استانی) از نیمه دوم اردیبهشت به استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، همدان و ایلام آغاز می شود.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: عشایر خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار