تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۰۹۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم شوش:
تخلف‌ دانشگاه آزاد در محوطه باستانی ایوان کرخه بسیار است
دانشگاه آزاد تخلف‌های زیادی داشته؛ درحالیکه طبق قانون باید از این زمین‌ها تنها برای مجموعه آموزشی خود استفاده می‌کرد
نماینده مردم شوش با تاکید براینکه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برای تسری در روند باز پس‌گیری 100 هکتار از محوطه باستانی ایوان کرخه که به دست دانشگاه آزاد افتاده با مجلس وارد مذاکره شود، گفت: دانشگاه آزاد تخلف‌های زیادی داشته؛ درحالیکه طبق قانون باید از این زمین‌ها تنها برای مجموعه آموزشی خود استفاده می‌کرد.

سید راضی نوری درباره بخش‌های وسیعی از محوطه باستانی ایوان کرخه که از سال 1371 تاکنون تحت عنوان مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد واحد دزفول به زیرکشت ‌رفته و منازعه‌ای که بر سر این محوطه باستانی بین میراث و دانشگاه آزاد از سرگرفته شده، گفت: تخریب و حفاری در محوطه ایوان کرخه به قدری گسترده است که اگر از سوی اداره میراث فرهنگی به این اثر تاریخی توجهی نشود دیری نمی‌پاید که هیچ اثری از این محوطه تاریخی بر جای نخواهد ماند.

دانشگاه آزاد تخلف‌های بسیاری داشته است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حریم ایوان کرخه 400 هکتار است که حدود 100 هکتار طی یک نامه نگاری در دو دهه گذشته به دست دانشگاه آزاد افتاده است، افزود: متاسفانه مدیران میراث فرهنگی در سال‌های گذشته به جد به دنبال بازپس‌گیری این زمین نبودند، البته دانشگاه آزاد نیز تخلف‌های بسیاری داشته است چراکه طبق آن نامه نگاری قرار بوده تنها از این زمین‌ها برای مجموعه آموزشی خود استفاده کند اما کاربری آن را تغییر داده و این 100 هکتار زمین را اجاره داده است!

وی ادامه داد:‌ همه اتفاق‌هایی که از ابتدا تاکنون برای ایوان کرخه افتاده، غیرقانونی است و باعث تخریب زمین‌های میراث شده و انتظار می‌رود پس از گذشت بیش از 20 سال دیگر این مشکل حل شود.

تخلف‌ دانشگاه آزاد در محوطه باستانی ایوان کرخه بسیار است

نوری به اقداماتی که مجلس می‌تواند در این زمینه انجام دهد اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی می‌تواند در این زمینه با مجلس وارد مذاکره شود چراکه نمایندگان آمادگی پیگیری ماجرا و اعاده حق ضایع شده را دارند. باید طبق قانون ماجرا را حل و فصل کرد، زمینی که برای میراث فرهنگی است باید به این مجموعه بازگردد. کشاورزان آن منطقه می‌گویند زمین‌های ما را به دلیل باستانی بودن گرفته و خریداری کرده‌اید اما چرا بخشی از ایوان کرخه که متعلق به میراث فرهنگی است از دانشگاه آزاد باز پس نمی‌گیرید.

ضعف برخورد دستگاه‌های نظارتی اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن مشکل ایوان کرخه

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ضعف برخورد دستگاه‌های نظارتی با این مسئله را اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن این مشکل دانست و گفت: میراث باید مستندات مشخصی برای دفاع از حق خودش در محاکم قضایی ارائه دهد و برای دریافت این حق مصر باشد؛ نه آنکه هر از چندگاهی یاد 100 هکتار اوان کرخه بیفتد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بخش‌های وسیعی از محوطه باستانی ایوان کرخه (نزدیک به بیش از 100 هکتار آن) از سال 1371 تاکنون تحت عنوان مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد واحد دزفول تسطیح شده و به زیر کشت ‌رفته است.

ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است که در زمان شاپور دوم ساسانی (۳۷۹-۳۰۹) ساخته شده‌ است. این بنا در ۲۰ کیلومتری شمال‌ غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول، در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.
:
:
:
آخرین اخبار