تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۹۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همتی خواستار شد:
احداث کمربند سبز اهواز باید به موضوع ملی تبدیل شود
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان خواستار تبدیل شدن احداث کمربند فضای سبز شهرستان اهواز به موضوعی ملی و فرامنطقه ای شد.

به گزارش مهر، تورج همتی در نشست مشترک با مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز اهواز در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار و کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: طبق آخرین آمار موجود در سال 90 سرانه فضای سبز شهر اهواز حدود 10.8 متر مربع برای هر نفر است که با توجه به پدیده ریزگردها لازم است تا 25 متر مربع توسعه یابد.
وی افزود: طبق استانداردهای کشور، سرانه فضای سبز برای هر نفر 15 متر مربع و بر اساس استانداردهای جهانی این سرانه 15 تا 25 مترمربع اعلام شده است، همچنین در طرح جامع شهر اهواز که بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی به تصویب رسیده به سرانه فضای سبز شهری 15 متر مربع اشاره شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یکی از مهمترین راه های مقابله با پدیده ریزگردها را ایجاد اکوسیستم طبیعی و کمربند فضای سبز دانست و تاکید کرد: اجرای کمربند سبز در کلانشهر اهواز برای مقابله با پدیده گرد و غبارکه کانون شکل گیری آن در کشورهای همجوار بوده و در سالهای اخیر، استان و شهر اهواز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به عنوان موضوع ملی و فرا منطقه ای مطرح شده ضرورت دارد و باید این موضوع به نحوی از طریق مقامات استان پیگیری شود که در این راستا در تلاش هستیم علاوه بر سازمان پارکها و فضای سبز از همکاری سایر ارگانهای مسئول در زمینه توسعه کمربند فضای سبز اهواز و اجرای طرح جامع فضای سبز اهواز بهره مند شویم.

همتی پیشنهاد داد: کارگروهی با موضوع کمربند سبز تشکیل و در آن مباحث توسعه فضای سبز کلانشهر اهواز و نیز اقداماتی که باید بر اساس آئین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار (ریزگرد)  و طرح جامع کاهش آلودگی هوای کشور اجرا شود، به صورت مستمر پیگیری شود.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز اهواز نیز در این نشست گفت: پروژه کمربند سبز شهر اهواز براساس طرح جاده ای، در شرق و غرب شهر اهواز در شعاع پنج کیلومتری محدوده توسعه شهر و در مجاورت جاده کمربندی جدید شرقی و غربی اهواز با عرض باند یک هزار متر پیش بینی شده است.

فرزاد پویان افزود: محدوده کمربند از غرب به جاده سوسنگرد و دشت آزادگان و از شرق به جاده کوت عبدالله، جاده صنایع فولاد و روستای شیبان و از شمال به جاده اهواز ـ اندیمشک و از جنوب نیز به جاده آبادان منتهی می شود.

وی هدف اصلی احداث کمربند سبز ایجاد یک باد شکن و فیلتر طبیعی به منظور مقابله با بادهای موسمی و غالب موجود در هر منطقه عنوان کرد و گفت: مساحت کلی طرح هفت هزار هکتار است که حدود چهار هزار هکتار در کمربند شرق و سه هزار هکتار در کمربند غرب قرار می‌گیرد.

پویان اظهار کرد: اجرای طرح کمربند سبز غرب اهواز با توجه به جهت باد غالب در اولویت اجرایی قرار گرفت و هم اکنون در فاز نخست مطالعات و مکانیابی طرح توسعه کمربند سبز اهواز و نیز مطالعات مرحله اول و دوم طرح آبرسانی و شبکه آبیاری این کمربند به مساحت 500 هکتار حدفاصل ایستگاه پلیس راه اندیمشک قدیم تا ایستگاه جدید کمربند غرب انجام شده است.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز،  مشکلات اساسی اجرای کمربند فضای سبز اهواز را تامین اعتبار، تامین آب مورد نیاز آبیاری، کاهش بیلان آبی رودخانه کارون، تملک اراضی و مشخص نشدن مالکیتهای اراضی موجود در منطقه طرح کمربند شرق اهواز عنوان کرد.

:
:
:
آخرین اخبار