تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۹۱۸۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس جهاد کشاورزی ایذه:
آتش‌ زدن مزارع بعد از برداشت محصول موجب نابودی باکتری‌های مفید خاک می‌شود
رئیس جهاد کشاورزی ایذه گفت: آتش زدن زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول می‌تواند موجب از بین بردن موجودات مفید خاک مانند باکتری‌های تثبیت‌کننده ازت شود.

ایرج الماسی با تبریک هفته جهاد کشاورزی و با اشاره به آتش‌زدن زمین‌های کشاورزی منطقه بعد از برداشت محصول و عواقب ناشی از آن اظهار کرد: سوزاندن این زمین‌های کشاورزی می‌تواند موجب از بین بردن موجودات مفید خاک مانند باکتری‌های تثبیت‌کننده ازت شود.

وی افزود: این آتش‌زدن زمین، ایجاد فرسایش به‌ دلیل از بین رفتن پوشش خاک، تخلیه رطوبتی زمین و به‌ هم زدن تعادل کربن ـ نیتروژن که بسیار برای تولید محصولات حیاتی است، را به‌دنبال دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایذه با اشاره به خاک مرغوب و شرایطی که زمین‌های منطقه باید برای کشت داشته باشند، خاطرنشان کرد: یک خاک خوب، خاکی است که در ساختمان آن پنج درصد ماده آلی داشته باشد، اما متاسفانه ماده آلی خاک‌های ما در حال حاضر زیر یک درصد است.

الماسی گفت: اگر ما بتوانیم این کلش را که سرشار از مواد آلی است دوباره به خاک برگردانیم، می‌توانیم ماده آلی خاک را افزایش بدهیم و موجب بهبود ساختمان آن و افزایش عملکرد در زمین باشیم.

وی با اشاره به وضعیت زمین‌های کشاورزی منطقه و نوع کشت در آنها تصریح کرد: در شهرستان ایذه به‌ دلیل وجود کشت دیم نیازی به آتش‌زدن کلش نداریم و انجام این کار برای خاک بسیار مضر بوده که در طول زمان نیز قطعا شاهد کاهش عملکرد محصول‌دهی خواهیم بود.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: باقیمانده و ساقه محصولات، در این شرایط خشکسالی می‌تواند به‌عنوان تامین کننده بخشی از نیاز دامداران محسوب شود.

الماسی در پایان با درخواست از کشاورزان برای عدم انجام این کار اظهار کرد: در راستای آموزش برای پیشگیری از این اقدام توسط کشاورزان، کلاس‌های آموزشی و توزیع بروشور و تراکت به دهیاران و شوراها صورت گرفته است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: آتش زدن مزارع
:
:
:
آخرین اخبار