تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۹۱۹۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه:
رشته‌های مهندسی پزشکی و صنایع در دانشگاه صنعتی هویزه راه‌اندازی می‌شود
رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه گفت: برای رفع محرومیت‌های منطقه و پاسخ به نیازهای صنعتی منطقه با تجهیز کارگاه‌ها و جذب استاد رشته‌های مهندسی صنایع، پزشکی و عمران در دانشگاه ایجاد می‌شود.

خوزستان با داشتن جمعیت جوان و جویای تحصیل یکی از استان‌های دانشجو خیز است که با دارا بودن سابقه چندین هزار ساله پیشانی بلند و سهمی بزرگ در جنبش علم و علم آموزی در تمدن ایران زمین دارد.

در کنار این ظرفیت عظیم و استعدادهای شکوفا نشده بسیار، فقر و بیکاری کابین‌های همیشگی این عروس ایران است که جنگ تحمیلی 8 ساله شدت اثرگزاری این دو عامل را دو چندان کرده است.

امروزه بزرگترین راهکار غلبه بر این معضل‌های ناخواسته توسعه دانش و افزایش مهارت‌ها است. دانشگاه صنعتی شهدای هویزه یکی از این فرصت‌های پیش روی خوزستان است که می‌تواند گرد و غبار محرومیت‌ها را از چهره محروم خوزستان و به‌ویژه منطقه دشت آزادگان برچیند.

برای بررسی وضعیت این دانشگاه در حال رشد که خود نیز سال‌ها دچار فقر و محرومیت و مغفولیت شده با امین‌رضا نقره‌آبادی به گفت‌وگو نشستیم.

وی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: فکر ایجاد و راه اندازی این دانشگاه به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد.

نقره‌آبادی عنوان کرد: در آن سال‌ها با توجه به شاخص‌های صنعتی برای 5 منطقه تهران، آذربایجان، فارس، اصفهان و خوزستان دانشگاه‌های صنعتی ایجاد شود که دانشگاه صنعتی شریف، اصفهان، شیراز و تبریز همان سال‌ها راه اندازی شد.

وی افزود: متاسفانه جنگ تحمیلی سبب شد که راه اندازی این دانشگاه در خوزستان تحقق پیدا نکند و در دهه 70 پیگیری‌ها آغاز و در دولت نهم و دهم راه اندازی صورت گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه بیان کرد: این دانشگاه در دشت آزادگان بین مزار شهدای هویزه و سوسنگرد است و برای پاسداشت شهدای منطقه هویزه به‌ویژه شهید علم الهدی و یارانش به نام دانشگاه شهدای هویزه نامگذاری شده است.

آغاز پذیرش دانشجو

وی گفت: این منطقه یک منطقه صنعتی و نفت خیز است و بسیاری از فعالیت‌های صنعتی نفتی در این منطقه شده و برای رفع محرومیت منطقه و توسعه و پیشرفت آن و همچنین تامین نیازهای فنی و مهندسی این صنایع از مردم همین منطقه این دانشگاه در دشت آزدگان واقع شده است.

نقره‌آبادی اظهار داشت: این دانشگاه از سال 88 با پذیرش دانشجو در دو رشته مهندسی برق و مکانیک شروع به پذیرش دانشجو کرد و با توجه به نیازهای صنعتی منطقه با تجهیز آزمایشات و کارگاه ها و جذب اساتید متعهد دنبال ایجاد رشته‌های کامپیوتر، صنایع، مهندسی پزشکی، عمران و ریاضی هستیم.

وی افزود: برای کیفی سازی آموزش در این مدت 3 ماهه بیش از 10 آزمایشگاه و کارگاه را راه اندازی و تجهیز کردیم این در صورتی بود که دانشگاه بدهی‌های بالا و از طرفی با عدم تخصیص مناسب بودجه دست و پنجه نرم می‌کرد ولی با این وجود کیفیت را قربانی نبود اعتبارات نکردیم.

اشتغال 40 درصد دانشجویان

رئیس دانشگاه صنعتی هویزه عنوان کرد: همان طوری که می‌دانید متاسفانه خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند ولی براساس چشم انداز دانشگاه امیدواریم 40 درصد دانش آموختگان این دانشگاه وارد بازار کار منطقه شوند.

وی بیان کرد: بنابراین 24 درصد اعتبارات را صرف مهارت افزایی دانشجویان کردیم  و کارگاه‌ها را مجهز به جدیدترین امکانات کردیم که دانشجو با دانش روز علم فرا گیرد و از طرفی این امکان را برای اساتید و تکنسین‌ها و دانشجو ها فراهم کردیم که هر زمان که خواستند بتواند طرح‌های پژوهشی خود را در کارگاه ها پیگیری کنند.

نقره‌آبادی گفت: با توجه به ارتباطات کلامی و فرهنگی که بین ساکنان منطقه با مردم کشور عراق است امکان جذب دانشجو از بصره و سایر شهرها وجود دارد و با تدوین آیین نامه دنبال این هستیم که دانشجوی خارجی پذیرش کنیم و یا با برگزاری دوره@های کوتاه مدت مهارتی دانشجوی خارجی را جذب کنیم.

وی اظهار داشت: مکان دانشگاه که در 40 کیلومتری اهواز است 262 هکتار زمین است که یکی از وسیع ترین دانشگاه‌ها است ولی اکنون به طور موقت در یک ساختمان مجهز که سایت آموزشی، خوابگاه، مهمانسرای اساتید، اداری و ورزشگاه دارد راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی هویزه عنوان کرد: زمین دانشگاه در سال‌های اخیر معارض داشت که اجازه ساخت نمی‌دادند ولی در این مدت توانستیم این مشکل را حل کنیم و سند زمین را آزاد کنیم و اکنون باراه اندازی دفتر فنی در دانشگاه به دنبال تکمیل ساخت این دانشگاه هستیم و البته امیدواریم همه به کمک این دانشگاه بیایند تا دانشگاه ایجاد و راه اندازی شود.

نقره‌آبادی بیان کرد: در حوزه فرهنگی معاونت دانشگاه در 3 حوزه اساتید و کارمندان و دانشجویان فعالیت‌های فرهنگی را دنبال می‌کند. دیدار با علمای دانشگاه، برگزاری برنامه‌های ورزشی، فعالیت‌های قرانی، کمیته داوری تالیف کتاب ، برگزاری اردوهای جهادی و فعال کردن دفتر بسیج دانشجویی و همچنین برگزاری جشن ایتام در ماه مبارک رمضان با کمک کمیته امداد از این جمله اقدامات است.

وی افزود: به طور ویژه دنبال می‌کنیم که با حضور مسئولان دانشگاهی سراسر استان برای سالروز شهادت دکتر دانشمند شهید مصطفی چمران برنامه ویژه برگزار کنیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار