تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۹۱۹۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز مرمت سیدمحمد بازار شوشتر
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز عملیات مرمت بقعه سیدمحمد بازار در شهرستان شوشتر خبر داد و گفت: فاز نخست عملیات مرمت تا مرداد ماه به طول می‌انجامد.

افشین حیدری اظهار کرد: مرمت بقعه سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر پس از مطالعه و ارزیابی‌های دقیق در سازه و بنا از روز گذشته آغاز شده است و با سرعت انجام می‌شود.

وی زمان اجرای فاز نخست مرمت این بنا را 2 ماه اعلام کرد و گفت: قرار است نجات‌بخشی و حفاظت اضطراری بنا در فاز نخست در دستور کار باشد و متعاقبا دستور کار در فاز دوم مرمت از موقعیت‌های در معرض خطر در نجات بخشی استخراج خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: در مرمت این بنا حفاظت اثر، مهار تحرکات بنا و لغزش‌ها و زدودن الحاقات ناهمگن بنای تاریخی سید محمدبازار در برنامه فعالیت پیمانکار خبره اخذ شده قرار گرفته است.

حیدری بر این باور است که بنای سیدمحمد بازار دارای پی غرق آبی است و استخراج آب موجود در قنات و یا چاه موجود در این اثر تاریخی اصلا به صلاح نیست و تنها قسمت‌هایی که در پی غرق آبی این بنا دارای ریزش هستند مرمت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه تغییر در آب موجود در پی این بنا باعث تخریب اثر می‌شود و به این دلیل باید کوشید تا شرایط موجود بنا حفظ و با این شرایط مرمت انجام شود.

بقعه سیدمحمد بازار شهرستان شوشتر بنایی مربوط به دوران صفویه است که با شماره 7151 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده و چند سالی است به دلیل تخریب‌ها و آسیب‌های وارده ساختمان بقعه تعطیل و استفاده از فضا امکان‌پذیر نیست.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: شوشتر
:
:
:
آخرین اخبار