تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۹۱۹۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار دزفول:
بخش کشاورزی دزفول سود آوری ندارد
فرماندار دزفول گفت:بهره وری اقتصادی و سود آوری در بخش کشاورزی دزفول به دلیل اجرای سیاست های غلط گذشته کاهش یافته و فعالیت در بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

حبیب اله آصفی روز شنبه در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه دز در سالن جلسات فرمانداری افزود:در حالیکه حیات اقتصادی منطقه شمال استان خوزستان به کشاورزی وابسته است اجرای سیاست های غلط در بخش کشاورزی و انتقال آب از سرشاخه رودخانه های کارون و دز موجب شده تا کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز مزارع هزینه زیادی پرداخت کنند.

وی بهره مندی بخش کشاورزی خوزستان از منابع آب این استان را حق مردم خوزستان دانست و افزود:هزینه بالای تامین آب موجب کاهش بهره وری و سود اقتصادی در بخش کشاورزی دزفول شده است.

فرماندار دزفول یکی از دلایل افزایش مهاجرت از استان خوزستان را کاهش سود آوری در بخش کشاورزی در این استان برشمرد و گفت:میانگین تولید گندم در دزفول در سالهای اخیر رو به کاهش نهاده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست گفت:در حوزه آب بی مهری زیادی نسبت به بخش کشاورزی خوزستان صورت گرفته و این در حالی است که عمده پیشرفت استان خوزستان ناشی از وجود منابع آب بوده است.

احمد زارعی انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان را تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی این استان عنوان کرد و با اشاره به عملکرد بالای کشاورزی در تولید برخی محصولات افزود:عملکرد شهرستان دزفول در تولید چغندر قند سه برابر میانگین کشور است علاوه بر این سالانه دو میلیون تن محصول کشاورزی در دزفول تولید می شود اما دزفول در تولید گندم عملکرد پایینی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست ضمن ابراز نگرانی از ساخت سد و نیروگاه های متعدد در بالادست رودخانه دز گفت:سد لیروک ، سد بختیاری ، نیروگاه جریانی دز یک ، دو و سه ، سد دز ، سد چال کندی و سد انحرافی علی کله از جمله سدهای احداث شده و یا در دست ساخت بر روی رودخانه دز می باشند و این سدها رودخانه دز را تحت تاثیر قرار داده اند.

فرهاد قلی نژاد افزود:مطالعات ساخت این سدها و تاثیر زیست محیطی آنها توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دست مطالعه و بررسی است.

وی اظهار کرد: برخی سدهای احداثی فاقد مطالعات زیست محیطی بوده و اکنون برای رودخانه دز مشکل ایجاد کرده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول قطع ارتباط اکولوژیکی اکوسیستم رودخانه ها و تاثیر نامطلوب بر محیط زیست،کاهش دبی رودخانه دز،افزایش خطر زمین لرزه ،انباشت و رهاسازی رسوبات ، مرگ و میر آبزیان ،تغییرات اجتماعی و فرهنگی در حوزه بالادست و پایین دست سدها ، تاثیر نامطلوب بر پوشش گیاهی مناطق پایین دست،زیر آب رفتن آثار تاریخی و جنگل ها در دریاچه سدها و تهدید امنیتی حوزه پایین دست به ویژه در زمان جنگ را از پیامدهای منفی سدسازی بر روی رودخانه ها عنوان کرد.

قلی نژاد در این نشست همچنین ضمن انتقاد از تلف شدن تعدادی از آبزیان بر اثر بستن آب کانال بوستان ساحلی رعنا و ولی عصر دزفول گفت:شهرداری بدون هماهنگی اقدام به لایروبی این قسمت از رودخانه دز کرد که این امر موجب تلف شدن تعدادی از آبزیان شد.

وی از ادارات و دستگاههای اجرایی خواست قبل از انجام هرگونه فعالیت عمرانی در رودخانه دز با محیط زیست هماهنگی کنند تا شاهد چنین خسارتی نباشیم.

معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز در این نشست گفت:شهرداری دزفول در سالهای گذشته جهت رفاه حال شهروندان و عدم غرق شدگی گردشگران اقدام به احداث کانالهایی در رودخانه دز کرد که این کانالها در چند سال اخیر لایروبی نشده بود واین بخش رودخانه 70 سانتی متر لجن و گل و لای داشت که موجب اعتراض شهروندان شده بود.

محمد ابوالحلاج افزود:در این راستا شهرداری دزفول اقدام به لایروبی کانال انحراف آب بوستان ساحلی رعنا و ولی عصر کرد که تعدادی از آبزیان تلف شدند.

در این نشست در خصوص ساماندهی غارهای ساحل رودخانه دز و دفع زباله های رستوران پارک علی مالک بحث و تبادل نظر شد.

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل برخی بی توجهی ها مورد تهدید پسماند و فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار