تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۹۲۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان:
طرح ساماندهی دست‌فروشان مواد غذایی تدوین می‌شود
خوزنیوز: مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: طرح ساماندهی دست‌فروشان مواد غذایی به واسطه ساخت بازارچه‌هایی مختص دستفروشان مواد غذایی و ساماندهی این افراد سلامت شهروندان به همراه دارد.

به گزارش خوزنیوز؛ مهران معلم اظهار داشت: معضل دست‌فروشان مواد غذایی در سطح شهر متأسفانه امری غیر قابل انکار است که بنابر قوانین، بازرسان مراکز بهداشت فقط اجازه بازرسی از مراکز ثابت و اماکن عمومی را دارند.

وی افزود: ولی با توجه به ابلاغیه سال 92 مواردی از قبیل ساماندهی کیوسک‌های ثابت و سیار مواد غذایی پیشنهاد شده است که در این زمینه با شهرداری و برخی از اتحادیه‌های مربوط در حال هماهنگی هستیم.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه برخورد با دست‌فروشان سیار مواد غذایی از وظایف ما نیست، بیان کرد: دستگاه‌های مربوطه می‌توانند این فروشنده ‌ا را جمع آوری کرده و به دلیل اینکه به لحاظ سلامتی برای شهروندان احتما ایجاد خطر را دارند با آنها برخورد داشته باشند و همکاران ما در زمینه آموزشی می‌توانند کمک کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما متولی سلامت مردم هستیم نمی توانیم بی تفاوت باشیم لذا در شورای سلامت استان و شهرستان ها بحث طرح ساماندهی دستفروشان مواد غذایی مطرح شد.

معلم با بیان اینکه از دستگاه‌هایی که در این زمینه مؤثر هستند خواسته‌ایم همکاری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: شهرداری ها، نیروی انتظامی و دام پزشکی‌ها اعلام همکاری کرده اند.

وی افزود: طرح ساماندهی دستفروشان سیار مواد غذایی در حال تدوین توسط مدیریت استان و شهرستان ها است تا در آخر به جمع بندی و نتیجه مثبتی برسد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان درباره این طرح گفت: ساخت بازارچه‌های جدید و ویژه دستفروشان سیار مواد غذایی برنامه‌ای جامع است که سبب نظارت بر عملکرد آن ها شده و علاوه بر ارائه آموزش های لازم به دستفروشان سلامت، شهروندان نیز حفظ می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر یکی از کارهای مهمی که در کم کردن آسیب این دستفروشان به سلامت شهروندان ضروری است عدم خرید مواد غذایی توسط مردم است چرا که هر جا تقاضا وجود داشته باشد عرضه نیز به وجود می آید.

معلم درباره چگونگی منع مردم نسبت به خرید مواد غذایی از دستفروشان اظهار داشت: با بالا بردن سطح سواد سلامت از طریق رسانه ها و صدا و سیما می توان به مردم آموزش داد که شخص دستفروش سلامت خدماتش مشخص نیست که در نتیجه شهروندان با کسب آگاهی های لازم از خرید خود داری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان در کل استان با حرکت همسوی دستگاه‌ها و ظرفیت‌های قانونی با استفاده از نیروی انسانی و کاربردی می‌تواند جلوی تخلف را بگیرد، افزود: مواد غذایی عرضه شده توسط دست‌فروشان مواد غذایی سیار سلامتشان مشخص نیست به طوری که سبب بیماری‌های روده‌ای شده و در آخر شخص فروشنده هیچ گونه ضمانتی را متحمل نخواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار