تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۹۲۶۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در جلسه توسعه کشاورزی خرمشهر تأکید شد
لزوم مقابله با کم‌آبی با جایگزینی روش‌های نوین آبیاری
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار خرمشهر در جلسه توسعه کشاورزی این شهر، بر لزوم مقابله با «کم‌آبی» با جایگزین کردن روش‌های نوین آبیاری تاکید کرد.

شامگاه سه شنبه جلسه توسعه کشاورزی خرمشهر در سالن شهید دورقی این شهرستان برگزار شد.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار خرمشهر طی سخنانی در این جلسه اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی در فصل برداشت گندم از نظر میزان برداشت و پرداخت به موقع به کشاورزان عملکردی خوب و قابل تقدیر است.

سید جواد موسوی با یادآور شدن همه‌گیری بحث خشکسالی در سراسر کشور، عنوان کرد: بحث کم‌آبی بحثی است که همه کشور را درگیر کرده و از نظر کیفی و کمی تاثیرات خود را در سطح کشور گذاشته و مختص به منطقه خاصی نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارگان‌های متولی امر زراعت همچون جهاد کشاورزی باید با اعمال برخی سیاست‌ها از جمله مشخص کردن سطح و الگوی کشت تابستانه شرایط را تا حد امکان کنترل کنند.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار خرمشهر تاکید کرد: مدیریت کردن شرایط در مورد کشت‌های فرا استانی و بحث مدیریت آب با جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های سنتی باید در دستور کار متولیان امر کشت و زرع قرار گیرد.

موسوی از دهیاری‌ها، شوراها و تعاونی‌های روستایی خواست تا زمینه آموزش و افزایش اطلاعات کشاورزان و روستائیان برای مقابله با کم‌آبی را فراهم سازند.

عیسی شرجی رئیس شوراهای بخش خرمشهر نیز در ادامه، بر مشکلات بسیار کشاورزان به دلیل کم‌آبی و افزایش شوری آب تاکید کرد و کشاورزی منطقه را در شرایط نامناسب دانست و خواستار اتخاذ تدبیری جدی برای رفع این مشکلات شد.

آبیاری 50 هکتار از اراضی زراعی خرمشهر با روش‌های نوین آبیاری

سرپرست جهاد کشاورزی خرمشهر از اجرای روش‌های نوین آبیاری در 50 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان و تشکیل پرونده برای تامین اعتبار تغییر شیوه آبیاری در 100 هکتار دیگر خبر داد.

محمد مطرودی در جلسه توسعه کشاورزی خرمشهر، از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان با هدف معرفی روش‌های نوین آبیاری در این شهر خبر داد و اظهار کرد: در بحث آموزش آبیاری به روش‌های بارانی، تحت فشار و قطره‌ای کلاس‌های آموزشی در سطح شهرستان برگزار شده و دولت نیز برای جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش‌های سنتی، اعتباراتی را نیز تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: دولت تقبل کرده که 80 درصد هزینه‌های تغییر روش‌های آبیاری کشاورزان به روش‌های نوین را پرداخت کند و کشاورز تنها مکلف به پرداخت 20 درصد هزینه‌ها است.

سرپرست جهاد کشاورزی خرمشهر از اجرای روش‌های نوین آبیاری در 50 هکتار از ارضی کشاورزی این شهرستان و تشکیل پرونده برای تامین اعتبار تغییر شیوه آبیاری در 100 هکتار دیگر خبر داد.

مطرودی، کیفیت آب منطقه را عاملی بازدارنده در اجرای جامع این طرح دانست و تصریح کرد: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری همچون، تحت فشار و قطره ای نیازمند آب با کیفیت است چرا که تجهیزات مربوط به آبیاری‌های نوین توان تحمل EC آب تا حداکثر 2 هزار را دارند و بالاتر رفتن EC آب از این مقدار باعث نابود شدن تجهیزات آبیاری همچون نازل‌ها می‌شود و همین عامل EC بالای آب منطقه سبب عدم تمایل کشاورزان برای تغییر شیوه آبیاری به سمت آبیاری نوین شده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار