تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۹۳۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس خبر داد:
اختصاص ضریب 1.5 سال سنوات برای مشاغل سخت
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجلس قرار است به‌زودی در ازای هر سال سابقه کار مشاغل سختی همچون معدن‌کاران، روزنامه‌نگاران و همچنین دریانوردان، 5/1سال در نظر گرفته شود.

سیدحسین دهدشتی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد یک نوع تفسیر به رای از سوی تامین اجتماعی بودیم که حق بسیاری از کارگران و نیروهای شاغل در بخش‌هایی که جزو مشاغل سخت بود  نادیده گرفته شده بود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی سال‌ها در این زمینه تفسیر به رأی می‌کرد و به‌گونه‌ای عمل کرده بود که اگر سنوات فعالان در حوزه مشاغل سخت حتی به دلیل عدم حضور در محل کار به دلیل بیماری یا عدم رد کردن لیست بیمه‌ای از سوی کارفرما به ۲۰ سال یا به صورت متناوب به ۲۵ سال نمی‌رسید، مشکلاتی برای آنان به وجود می‌آورد و اعتراضاتی را درپی داشت.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصداق بارز این موضوع فعالان دریانوردی است که در این زمینه حقوق آنها به شکل جدی تضییع شده بود.
دهدشتی گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه منابع انسانی بخش دریا، آن بود که ضریب سنواتی 1.5 مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور برای تمامی سال‌های فعالیت دریانوردان دیده نمی‌شد و صرفا دوره حضور آنها بر روی دریا، مشمول این امر قرار می‌گرفت.
وی افزود: برای رفع این معضل، طرح استفساریه‌ای توسط جمعی از نمایندگان بخصوص نمایندگان استان‌های ساحلی و فراکسیون کارگری مجلس تهیه شد که پس از ماه‌ها پیگیری و چندین بار تأخیر، بالاخره هفته گذشته و در آستانه هفته ملی و روز جهانی دریانوردی با اکثریت آرای نمایندگان مجلس 159 رأی مثبت و بدون رأی مخالف به تصویب رسید.
وی تصویب این استفساریه را باعث برطرف شدن نگرانی کارگران فعال در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور بویژه دریانوردان دانست و ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان هم این طرح را تأیید کند.
نماینده مردم آبادان در مجلس خاطرنشان کرد: با تصویب نهایی و ابلاغ این قانون، یکی از دغدغه‌های جدی دریانوردان برطرف خواهد شد.
دهدشتی ادامه داد: با بررسی‌های به عمل آمده بسیاری از افراد که در مشاغل سخت مانند معدنکاران و دریانوردان فعالیت داشته‌اند، قادر به ادامه فعالیت در این زمینه نبودند و به دلیل اینکه از نظر روحی و جسمی آسیب‌های زیادی می‌دیدند، پیش از موعد ۲۰ سال از کار خود استعفا داده و در مشاغل دیگری مشغول به کار می‌شدند.
وی ابراز امیدواری کرد: با تأیید این طرح از سوی شورای نگهبان این مسئله به‌زودی برطرف شود و ضریب یکسال و نیم سنوات به‌ ازای هر سال سابقه کار برای این افراد لحاظ شود.
:
:
:
آخرین اخبار